Andsfjorden og Andøya

Nordland ble dekket av kystfort rundt Brønnøysund, Sandnessjøen og områdene rundt Bodø like sør for Lofoten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Sitter her og leser i Kystfort i Norge (Fjørtoft) PDT_Armataz_01_09
Jeg kommer selv opprinnelig fra Andenes og har reist (i bil med forreldre) rundt på Andøya, Hinnøya, Langøya, men aldri vist om noe anlegg der oppe. Nå skal det sies at jeg bodde ved gjerdet til flystasjonen og hadde den som tumleplass, og ferierte ved Landehobde i Mandal. Jeg flyttet (min familie) fra Andøya til Oslo i 1982, og har desverre aldri vært der oppe siden.
Er det noen batterier som lå på Andøya? Er det noen her i forumet som bor på Andøya? Det var vel innseilinga til Harstad de beskyttet.
Fjørtoft skriver:
Artillerigruppe Andsfjord: HKAA II/983 under Hauptmann Baumgärtner på Bremnes. med diverse HKB. Grötavaer, Elgsnes, Bremnes, Aspenes.
Mvh
Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
RasmusTerne

Hei Carsten G.
Har "forsket" litt på fortene i Harstad/vågsfjord området(se Troms)
Vet at MKB 7/511 (Trondenes II) Ble flyttet fra Rolla til Andenes ,operativt her i feb.-43 under navnet Andsfjord, med samme nummer.Batt bestod av 3 stk 21 cm. K39/40.Skikkelige smelljern!Hvor batteriet var plassert vet jeg dessv.ikke.
Sammen med MKB 6/511 på Skrolsvik(4 stk 15 cm SKC/28 Grøtavær(4 stk.15,5 cm K 418(f) og Bjarkøy(4stk.K 418(f) samt skytset på Trondenes
kunne de nok gjøre livet surt for de som ville forsøke inntregning via Andfjorden.
Mulig jeg skal på fisketur til Nordmela,kanskje det kan kombineres med litt "bunkerjakt"i området. :)
Sigfred R.
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Hei RasmusTerne
Den store bunkerinteressen min var ikke vekket helt når jeg bodde på Andenes, men så var det jo så mye betong i forbindelse med flystasjonen.
Et besøk der oppe i nord, vil nok komme på programmet. Det vil nok ta en stund før det skjer, men jeg har jo ikke vært der siden vi flyttet i 1982.
Fint hvis du har bilder å legge ut. Kanskje lage en egen tråd for ovennevnte batterier.
Mvh
Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
Post Reply

Return to “NORDLAND”