MKB 4./516 Dietl

Nordland ble dekket av kystfort rundt Brønnøysund, Sandnessjøen og områdene rundt Bodø like sør for Lofoten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Thomas L wrote:Her er et bilde av inngangen til ammunisjonslageret.
Det vises godt fra veien på venstre side når man kjører oppover, før man kommer til første kanon.
Lange støvler bør holde her inne.
Takk - må jo ha vært blind eller fokusert på andre ting da jeg kjørte opp til batteriet (jeg gikk nok neppe forbi der til fots i alle fall).
Thomas L wrote:Det skal være en R621 eller 622 til på Dietl, lurer på om det kan være "8"på det kartet, usikker.
Ikke umulig, hvis en tar for gitt at størrelsen på figurene er noenlunde samsvarende. Er vel mest sannsynlig gravd ned nå?
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Tror du er blind :bra: fort gjort uansett... har selv oversett mye rundt omkring..

Begravd, nei, tror ikke det faktisk, har bare ikke vært der enda :)
Husk at Dietl er et urørt område, det meste er på plass.. (betong)

Thomas
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Thomas L wrote:Tror du er blind :bra: fort gjort uansett... har selv oversett mye rundt omkring..
Ja... man får jo litt skylapper i blant, og jeg husker jeg var ivrig på å komme meg ut og rekke over mest mulig før jeg måtte videre, så blikket var nok festet mot veien på tur ut til kommandobunker og kanonstillinger... :x
Thomas L wrote:Begravd, nei, tror ikke det faktisk, har bare ikke vært der enda :)
Husk at Dietl er et urørt område, det meste er på plass.. (betong)
Nja... helt urørt ser det nå ikke ut til å være, gitt at det er et stort område som er dyrket opp + flystripen, som er av relativt ny dato (og den kan som sagt ligge borti der objekt nr 8 er merket av).

Regner med at vi får høre det her om noen tar truren ut for å sjekke :)
Cicero
Posts: 36
Joined: 27 Dec 2011 16:25

Var på Dietl 15. sept. 2013

Her var mye å gå over. Omviseren sa at vi burde ha 14 dager for å få med alt.
Synd at der ikke står et skyts igjen i en av stillingene.
Det var interessant å se i kanonstillingen som er åpen som museum.
i følge omviseren var de nederste etasjene i kommandobunkeren fylt med vann.
Attachments
Minnesmerke over russiske fanger.
Minnesmerke over russiske fanger.
IMG_0121.JPG (93.14 KiB) Viewed 515 times
Svære dimensjoner
Svære dimensjoner
IMG_0129.JPG (79.99 KiB) Viewed 515 times
Det går an å være på bunkertur i rullestol og.
Det går an å være på bunkertur i rullestol og.
bilde.jpg (156.86 KiB) Viewed 515 times
Utsikt mot kommandobunker
Utsikt mot kommandobunker
IMG_0154.JPG (127.17 KiB) Viewed 515 times
Nede i kanonstillingen
Nede i kanonstillingen
IMG_0139.JPG (172.13 KiB) Viewed 515 times
Cicero
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Synes at folkene på Engeløy har gjort en fantastisk jobb i alle år, men jeg synes nå granatene burde vært malt i tyske farger. Den merkingen som er på bildet er fra tiden rett etter krigen (1947 - 1949) da man besluttet å innføre engelsk merking. Resultatet ble en mix av tysk og engelsk merking. Dette ble så langt jeg kjenner til kun gjort på Trondenes, slik at når anlegget ble museumsanlegg så brukte man den beste ammunisjonen som mønster for oppussingen av granatene.
JEF
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Er dette original tysk merking (fra Museum für historische Wehrtechnik i Röthenbach, Tyskland)?
Attachments
granat_nl.jpg
granat_nl.jpg (424.05 KiB) Viewed 433 times
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Nei, dette er en av de originalt ommalte granatene fra 1946/47. Britisk-tysk merking.
JEF
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

J E F wrote:Nei, dette er en av de originalt ommalte granatene fra 1946/47. Britisk-tysk merking.
Ok. Da kommer mao denne granaten opprinnelig fra Trondenes, eller var denne type merking noe man gjennomførte flere steder?
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Dette er Harstad festning DNA. Ammo fra Engeløya ble så vidt jeg vet overført Harstad i i et visst omfang, men det tror jeg skjedde etter at man hadde sluttet å merke ammunisjonen etter engelsk marinemønster.
JEF
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Attachments
Batteri Dietl likfunn AN 190114.jpg
Batteri Dietl likfunn AN 190114.jpg (430.32 KiB) Viewed 330 times
lillsexy
Posts: 6
Joined: 04 Mar 2014 18:46

Mange flotte bilder og masse bra info om anleggene på Engeløya, men jeg skulle gjerne vist litt mer om fjellanlegget på området. Er det noen som har informasjon om fjellanlegget og kanskje bilder av inngangen(e)? Vet at hovedinngangen er gjenstøpt men har noen av dere sjekket om nødutgangene og utkikksposten lenger opp i bakken er gjenstøpt? (skal vist være vanskelig å få øye på) Har noen veibeskrivelse til anlegget? :)
sdkfz2
Posts: 3
Joined: 06 Oct 2011 23:00

Tok bilde av kettenkraden som sto utstillt på Dietl da jeg var der for noen år siden. Virkelig en attraksjon og kjempetrasig at den ikke kom tilbake til Dietl etter at den ble gjenfunnet etter tyveriet på batteriet.
Attachments
DSC05173A.JPG
DSC05173A.JPG (664.85 KiB) Viewed 154 times
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

er dette tyske farger på granatene?
MVH

Roar Handberg
_________________
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

rhandber wrote:er dette tyske farger på granatene?
Fargene er for så vidt riktig, men gulfargen er litt for mye signalgul. Teksten og pilen som viser om det er spiss eller bunnbrannrør mangler. Rent umiddelbart ser det ut som om alt er bunnbrannrør. Den røde granaten er en øvingssprenggranat med kun en "liten" markeringsladning.
Det fantes i prinsippet 5 granattyper til 40,6 og 38 cm SKC/34:
Gul med pil opp: Sprenggranat KZ (spissbrannrør)
Gul med pil ned: Sprenggranat BdZ (bunnbrannrør med forsinkelse)
Blå med pil ned: Pansersprenggranat BdZ (bunnbrannrør med forsinkelse)
Rød med pil opp: Øvingssprenggranat KZ (spissbrannrør)
Sort merket "Exerzier": Eksersergranat uten sprengstoff

I tillegg fantes Adolfgranat for 40,6 cm og Siegfriedgranat for 38 cm med både spiss og bunnbrannrør i hver granat.
JEF
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

J E F wrote:Sort merket "Exerzier": Eksersergranat uten sprengstoff
Kunne disse lades fysisk (ref behov for "ladegeit"), eller var de kun for øving av håndtering i kjeden frem til dette?
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “NORDLAND”