Torpedobatterie "Narvik"?

Nordland ble dekket av kystfort rundt Brønnøysund, Sandnessjøen og områdene rundt Bodø like sør for Lofoten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jeg blar i en skyteprotokoll ("torpedobuch") for en G7v torpedo (50cm torpedo - forløperen til G7a TI) som var i bruk i Norge frem til i alle fall våren 1944.

Ser av anføringer (det lille jeg klarer å tolke av teksten og evt. oversetter riktig) i krigsklargjøringsprotokoll og Schusslisten at torpedoen i perioden 1932-39 pendlet mellom Marinearsenal Kiel og TVA Eckernförde, hvor den ved sistnevnte hadde 179 øvingsskudd (forskjellige "einschiessen" - innskytinger - slik jeg tolker protokollen (?)).
Etter en periode ved Marinewerft Wilhelmshafen kom den til Norge (Kriegsmarinewerft Horten) 10. april 1941, for å bli levert videre til Torpedokommando Ramsund 18. mars 1943.
Etter stor regulering i Ramsund ble den utlevert til torpedobatterie "Narvik", T.T. "Drol" 19. april 1943. Der lå den åpenbart som beredskapstorpedo avbrutt av to store reguleringer m/krigsklargjøring i Ramsund - siste gang 12. mai 1944 (siste oppføring i protokollen, så det er vanskelig å si noe om hvor lenge den faktisk var i bruk). Legger ved kopi av siste side i Bearbeitungs-delen med de nevnte reguleringer.

Jeg antar at "Drol" er en pram eller annen form for "schwimmende batterie" som formodentlig har ligget ett sted i Ofotfjorden.

Håper noen evt. kan noen bidra med mer info ift. følgende:
* Hva slags fartøy var T.T. "Drol"?
* Hvor og når var den stasjonert?
* Når ble Korshavn og Porsøy ombevæpnet til G7a (vet ikke om tyskerne var like fokusert på logistikk og reduksjon av forskjellige våpentyper som man er i dag, men mulig det kan gi en indikasjon på når denne aktuelle torpedoen ble pensjonert..?)

Ellers:
Har noen en oversikt over de tyske torpedokommandoer i Norge? Jeg har forskjellige organisasjonskart, men har aldri sett Norge som annet enn en boks ("Torpedoarsenal Norwegen", som jeg går ut fra er en "paraplyorganisasjon" for de forskjellige avdelinger i f.eks. Bakervågen, Trondheim og Ramsund, og ikke et faktisk arsenal - disse var det vel kun et par av i Tyskland og Frankrike?).
Attachments
Image2.jpg
Image2.jpg (187.07 KiB) Viewed 240 times
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Da tyskerne våren 1941 startet byggingen av torpedobatteriene Korshamn og Porsøy ble de to fiskedamperne Lillan og Drott satt inn som flytende torpedobatterier fra september 1941. Hvert fartøy hadde et G7v dobbeltrør. Planen var at Drott skulle tas ut av tjeneste når Korshavn og Porsøy var ferdig, men erfaringen med de to flytende batteriene gjorde at begge ble beholdt. Begge fartøyer ble disponert til Altafjorden mens flåtebasen der var operativ.
Korshavn og Porsøy hadde G7v (50 cm) frem til september 1944, da batteriene fikk nye 53 cm trippelkanoner og G7a torpedoer. Skjebnen til Lillan og Drott kjenner jeg ikke til, men ettersom Altabasen ble evakuert vestover med Tirpitz, så er det mulig at fartøyene inngikk i forsvaret av Håkøybasen.
Tror ikke G7v var i bruk etter oktober 1944.
JEF
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Mange takk! "Drott" har jo vært nevnt før, men koblet ikke teksten dithen... :)
Post Reply

Return to “NORDLAND”