Historieprosjekt KA i Ofoten - tyske avdelinger i Lödingen?

Nordland ble dekket av kystfort rundt Brønnøysund, Sandnessjøen og områdene rundt Bodø like sør for Lofoten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
kljohansen
Posts: 48
Joined: 17 Oct 2016 18:59

Dersom noen enten har mer kjennskap til disse avdelingene eller kan rettlede meg til kilder ville jeg satt pris på det. Utgangspunktet er bemanningsplanen for leiren på Øigarden rett utenfor Batterie Lödingen (se vedl). Leiren ble ved krigsslutt oppsamlingsleir for ammunisjon, våpen og utstyr, samt for internering av soldater (ref Korshamn mm i listen). Noen av avdelingene kan derfor kun vært internerte.

7,5cm FLAK: overtakelsesprotokoll viser 4x 7,5cm L/60 C/38 Krupp 3H5483, rør 25-28 med Wikog kommandogerät og tilhengervogn med "apparater". Leirplanen viser 4./709 (Klippe 17) 1-20-103/124. Søk gir meg Mar Flak Ab 709 opprettet i Harstad nov -41, men ingen ref til Lødingen. Derimot Mar Flak Ab 706, opprettet i NArvik juli 41 med bla kommando over "(...) schwere Flak-Batterie Nesodden /4x7,5cm) ...(...)... mittlere Flak-BAtterie (je 1 Zug in NArvik und Lödingen)(9x4cm, 3x60cm Scheinwerfer)"
Jeg kjenner ingen stillinger for 7,5cm på Nes (se vedl kart); Nesodden hadde hovedkai, lite støttepunkt og skinnegang til batteriområdet, men ser ingen Flak-still. Kanskje stod de på flatmark? Alternativer er Boforshøyden (150mm RESKO) eller Neshaugen (Linkhd), hvor tidsvitne (sb.mann) bekrefter LV-kanoner. Der antok jeg 3x40mm. Dit er det svært bratt...
40mm LV er ditto uforståelig. Jeg tar foto av de tre områdene neste helg. Noen som kan kaste lys over dette?

KSV Jeg har registrert at 2.KSV var stor med fire flotiljer og opprettet i Tromsø apr -44. Da 1.KSV ble oppløst apr -45 ble dennes fartøy og stab overført til 2.KSV. Samtidig ble staben flyttet til Lödingen. Da har jeg i Lødingen; 2.KSV med 4 egne flotiljer, deler av 1.KSVs fartøyer (2 flotiljer), begges staber og en havnekaptein. Det er såpass betydelig mange fartøy at jeg antar kun stabene hadde fast tilhold i Lødingen. Havnekapteinen hold til i det som var "Kafè Knausen", mens havnebetjening mm holdt til på Ytterstadkaia. Jeg antar at foto av denne kaia med båter er nettopp KSV-enheter? Kan staben ha vært samlokalisert med havnekapteinen?

Ingeniør-avd Leirplanen lister Festg Pi Gruppe 1-6-29/37 og 4./323 1-10-171/188. Ser på nettsøk at 323 ble etablert 26 aug 1939 og kom med fire kp til N-Norge i 1940. Per -42 var kjent ops.område "3.Kompanie beim der Marine-Festungs-Baudinstelle in Lödingen". I slutten av -42 ble bn omdøpt til Marine-Festungs-Pioner Btl 323 og for -43 var kjent sted for 3.kp "beim Kommandanten der Seeverbeidigung von Narvik in Lödingen"
Tilstedeværelsen korresponderer med utbyggingen av Batterie Lödingen. Spørsmålet er om de hadde fast tilhold i Lødingen eller kun ble internert der i -45? Og hva med Fest Pi Gruppe; er det en enhet som kanskje ble underlagt eller dirkte støttet batteriet? Vedlagte bilde viser ihvertfall at de var på stedet. Hva Luftwaffe-offiseren rekognoserte, hvem vet? :-D


Bordflak kjenner jeg ikke til fra tidsvitner fra Lødingen. Nærmeste jeg finner er 7.Marine Bordflak Abteilung (MBA) som ble satt opp i Narvik -44 av deler av 3.MBA med kp i Narvik, Bodø, Harstad, Tromsø og "sowie Bordflakstûtzpunkt in Lödingen".
Var det et enhet i Lødingen og i såfall hva innebærer "stützpunkt" ?

Infanterister Flere har forsøkt hjelpe meg (H Lippmann, Wittwer) med "le/301 (Lödingen) 1-9-70/80". Jeg antar le kan bety "lett", og at 301 kan være infanteri - men finner intet. Tidsvitner (sambandsmann og ildleder) sier at nærforsvar i yttre støttepunkt ble bemannet av infanterister - og at soldater på rekreasjon fra Øst-fronten og infanterister forlagt på Øigarden besatt støttepunktet på Stormyra. Som kartet viser er det flere støttepunkt enn batteribesetningen kunne bemanne selv. I tillegg kommer flere installasjoner i selve Lødingen.
Noen som har en ide om hva dette kan være - og om "infanterister" kan ha vært benytte slik?
Attachments
Lagerbereicht ôigaard 32B juni -45 (NSD)
Lagerbereicht ôigaard 32B juni -45 (NSD)
Lagerbereicht jun 45 - Copy.jpg (1.04 MiB) Viewed 146 times
Luftvern Btt Lödingen.jpg
Luftvern Btt Lödingen.jpg (68.53 KiB) Viewed 146 times
Nesodden - kai og påbegynt skinnegang (Gamle lofotbilder)
Nesodden - kai og påbegynt skinnegang (Gamle lofotbilder)
Nesodden.jpg (43.64 KiB) Viewed 146 times
Ny-skolen brenner; mulig HQ? For MAR30 kanskje?
Ny-skolen brenner; mulig HQ? For MAR30 kanskje?
Ny-skolen brenner.jpg (37.01 KiB) Viewed 146 times
Fremskutt nærforsvar - bemannet av "infanteri"?
Fremskutt nærforsvar - bemannet av "infanteri"?
Støttepunkt nærforsvar.jpg (75.6 KiB) Viewed 146 times
Byggingen av batteriet (Gamle lofotbilder)
Byggingen av batteriet (Gamle lofotbilder)
Byggingen på NEs.jpg (73.32 KiB) Viewed 146 times
Ytterstadkaia - KSV? (Losmuseet Lødingen)
Ytterstadkaia - KSV? (Losmuseet Lødingen)
Lödingen - Ytterstadkaia - Copy.jpg (875.44 KiB) Viewed 146 times
ØyBjugn
Posts: 204
Joined: 07 Oct 2014 11:50
Location: Besterålen

Finner du ut noe mer spennende om fergekaia, æ mein Lødingen! :smoke:

Øyvind
Post Reply

Return to “NORDLAND”