MKB 3/516 - ringstand med mulig betongkuppel - hva er dette?

Nordland ble dekket av kystfort rundt Brønnøysund, Sandnessjøen og områdene rundt Bodø like sør for Lofoten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
kljohansen
Posts: 48
Joined: 17 Oct 2016 18:59

I tidligere innlegg viste jeg til en ringstand på høyden over standplass på feltskytebanen på NESF. Da jeg sist rekognoserte der i 96-98 reagerte jeg ikke på denne. Forrige helg så jeg at toppen var dekket av en betongkuppel (kan det være dette UK e-kartet har forvekslet med O/P?). Uansett, Skifte har skyflet sammen inngangsparti, løpegraver mm, men jeg antar at kuppelen tilhører anlegget og at det ikke er noe Skifte har hentet annetsteds fra. Bunkeren er stor ift standard Tobruk. På det ene foto sees en kvadratisk del, samt på motsatt side av kuppelen er det en rektangulær bunker del. Jeg hadd dessverre verken muskelstyrke eller verktøy til å komme inn i bunkeren - men det fikses ved neste korsvei.

Noen ide om bunker og kuppel?
Attachments
IMG_2344-36.jpg
IMG_2344-36.jpg (154.43 KiB) Viewed 162 times
IMG_2345-37.jpg
IMG_2345-37.jpg (150.23 KiB) Viewed 162 times
IMG_2347-38.jpg
IMG_2347-38.jpg (149.22 KiB) Viewed 162 times
User avatar
Zetex
Posts: 112
Joined: 15 Jul 2015 0:41
Location: Bergen

kljohansen
Posts: 48
Joined: 17 Oct 2016 18:59

Zetex wrote:Er det noe slikt som dette?:
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=6519
Hoy,

Takk for svar og meget interessante linker. Det er nettopp en slik kuppel.

Jeg skal undersøke selve bunkeren nærmere ved anledning. Den ser i utgangspunktet større ut enn en vanlig ringstand-stilling. Kan heller ikke se noe tegn til "bane" som kuppelen kan rotere på. Når det gjelder "kuppelen" har den ikke observasjonsslissene som de danske kupplene har eller tegningene viser. Det er garanter ikek plass til en skytter i den. Jeg er faktisk usikker på om ikke en MG-3/MG-42 i en affustasje måtte vært uten kolbe for i det hele tatt få plass :)
Post Reply

Return to “NORDLAND”