Støttepunkt Lund, Sandnessjøen

Nordland ble dekket av kystfort rundt Brønnøysund, Sandnessjøen og områdene rundt Bodø like sør for Lofoten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Hallo

Her er noen bilder av en av bunkerne sør for HKB 22/974 like sør for Sandnessjøen på Helgeland. Noen som vet hva slags bunker det er? Den gikk tvers gjennom en åsrygg. Jeg var der sist helg og fant to bunkere (denne og neste post).

Image
"Fremsiden" av bunkeren vendte inn mot land (en slette på oversiden av en lang strand)

Image
Denne stålplata var festet til vaiere på begge sider slik at det gikk an å heise den opp. Åpningen på det kvadratiske hullet innenfor var vel 50cm eller noe sånn mener jeg å huske. Kan denne bunkeren ha huset en av de fire K331-kanonene som var på Lund, eller er den bygget for noe helt annet?

Image
Like ved siden av bunkeren var det en inngang i fjellet som også førte inn i bunkeren.

Image
Inngangen på den andre siden av åsryggen. Fant ingen stillinger av noen art i nærheten av denne inngangen.

Image

Image

Inge S
Last edited by Gronsvik on 04 Sep 2008 10:37, edited 1 time in total.
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Her er den andre bunkeren som ble funnet et stykke fra den første. Den var en god del mindre med færre fjellhaller (faktisk bare en). Noen som vet hva dette er?

Image
Det som er helt til venstre på bildet er skrot fra etterkrigstiden. Legg merke til ringstanden i forkant.

Image
I tillegg til en ringstand oppå bunkeren var det også en kuppel og ei firkanta luke som førte ned i en vertikal sjakt som så gikk horisontalt til oppholdsrommet i bunkeren.

Image

Image
Innsiden av kuppelen.

Image
Antar dette er en del av ventilasjonsanlegget. Fant den i en gang. Svært rusten!

Image
Oppholds/forlegningsrom. Regner med at krokene er for køyer. Dette rommet lå like bak inngangen og det var et skyteskår her som dekket inngangen.

Inge S
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

I tillegg fant jeg disse to strukturene på en tredje lokalitet. De lå vel kanskje 30 meter fra hverandre inntil en åsrygg. Det lille hullet i den første vendte mot den andre.

Image

Image

Image
Denne siste strukturen var bare noen få meter dyp.

Inge S
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Jeg mener at den første bunkeren er en R631 "Schartenstand für 4.7 cm festungspak". eller en skoda kanon som man sier. Dette er en versjon 1. Det er en slik på Austrått fort, men den er en versjon 2.
Det som er forskjellen er at versjon 1 har ikke standard nødutgang, men siden du beskriver at den har en annen utgang så er jo dette riktig.

Det andre bilder må vel være en R634 "Stand mit 6-schartenturm". Vet ikke hvor mange slike det ble bygd i Norge. Denne har iallefall en standard nødutgang som ligner på en stor pipe.

Den tredje er vel en vaktpost og det store hullet kan jo være til så mye. Det var alltid behov for litt lagerplass for generatorer, lyskastere etc.

Jeg vet at Erik E har vært i dette området og han kan vel enten bekrefte dette eller fortelle mer nøyaktiv hvilken type bunkere vi har med å gjøre.

Absolutt en plass jeg hadde på liste for sommern dette.. men nå ser jeg jo snø på fjellene der bak... uff som tiden går.

Erik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Jeg vet at Erik E har vært i dette området og han kan vel enten bekrefte dette eller fortelle mer nøyaktiv hvilken type bunkere vi har med å gjøre.
Hallo
Har dessverre ikke vært her, men det har vår (tredje) navnebror Erik R. :-)

Riktignok er øverste bilder fra en R 631 for 4,7cm "Skoda" Festungspak.
Denne typen finnes det en del stoff om på Kystfort hovedsiden, bla video!
R 631 er en sjelden type her i landet, sålangt kun fire kjente og en av disse er sprengt....

Neste med gul panserkuppel er som Erik H. sier en R634 "Stand mit 6-schartenturm". kort fortalt var denne bunkeren utstyrt med to MG34 som kunne flyttes mellom hullene i kuppelen vha "skinnegående" lavetter.
Ser av det ene bildet ditt at ihvertfall den ene lavetten må være på plass!
Denne typen bunkere er det sålangt kjent åtte av i Norge, så disse vokser heller ikke på trær akkurat.

Mvh
Erik E
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Så mange eriker!
Videoen er på følgende link http://www.kystfort.com/video.html

bilde fra pak kanonen på austrått.

Erik H
Attachments
festungspak_skoda47mm.jpg
festungspak_skoda47mm.jpg (53.22 KiB) Viewed 934 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Glemte forresten å nevne at disse bunkerne ikke tilhører kystfort, men var i bruk av infanteriet i vanlige hær-avdelinger.

Erik E
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Hallo

Snakket akkurat med noen som hadde vokst opp i nærheten av dette kystfortet, og de kunne fortelle at det meste av fortet var blitt fjernet etter krigen da det lå på land som skulle dyrkes opp. Jeg har også snakket med flere som bor i området nå, og de visste ikke om andre strukturer enn de jeg tok bilder av, så da er det vel bare å anta at resten av fortet er forsvunnet PDT_Armataz_01_10

Inge S
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Gronsvik wrote:...og de kunne fortelle at det meste av fortet var blitt fjernet etter krigen.


Heldigvis var ikke fortet borte. laget en ny tråd som ligger her: http://www.kystfort.com/forum/topic1687.html

Håper det var greit at jeg døpte denne tråden til "støttepunkt Lund". Ikke hver dag at vi finner tilbake fort vi trudde vi mistet :D . Det er vel uansett riktig at mye av fortet er borte idag.

Legger med noen bilder fra støttepunktet. flott dag, flotte bilder.

Erik H
Attachments
R631_lund_1.jpg
R631_lund_1.jpg (125.63 KiB) Viewed 645 times
R634_lund_2.jpg
R634_lund_2.jpg (150.77 KiB) Viewed 645 times
R634_lund_1.jpg
R634_lund_1.jpg (200.67 KiB) Viewed 645 times
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Sen kveld i går ser jeg, Erik. Var bruk av rosa på innsiden av kupler mye utbredt under krigen? :D
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Noen må vel ha godt amok med diverse malingsrester. Kuppelen var vel heller ikke gul under krigen. Men ikke helt dumt fargevalg.. sikkert en misforstått kunstner som har jobba med saken :)

Erik H
ultimatev8
Posts: 1
Joined: 10 Nov 2008 0:46
Location: Sandnessjøen

Artig å se bilder fra sin hjemplass.
Var i den bunkern når jeg gikk ved skolen som var på andre siden av veien.
Den brant ned på 90 tallet, husker ikke eksakt PDT_Armataz_01_15

Ikke at det har noe med Bunkers å gjøre men du har Russekirkegården ved Tjøtta.
DS Rigel ble bombet ved rosøya, der over 2500 mistet livet.
Post Reply

Return to “NORDLAND”