Hei.
Man kan se litt av hvert langs E6 dersom man har øynene med seg
Bunkeren ligger i Dunderlandsdalen (det var mange fange/arbeidsleirer i dette området).
Broen er Trengsel bro,nord om Fauske.Tunell-innslaget er en del av det tyske arbeidet for å forlenge jernbane/vei vidre nordover.E6 følger en del av traseen,men her har Vegvesenet gått for egen løsning
(alle bilder:Bjørnen)
Sigfred R.
Langs E 6.
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Attachments
-
- Bunker ved E6,Dunderlandsdalen.jpg (193.84 KiB) Viewed 688 times
-
- Langs E6.jpg (132.1 KiB) Viewed 688 times
-
- E6.jpg (171.56 KiB) Viewed 688 times
-
- Bunker ved E6.jpg (73.5 KiB) Viewed 688 times
-
- Trengsel bro,E6.jpg (131.55 KiB) Viewed 688 times
Hei.
Tunellen munner ut i eksisterende veitunell. Ikke anbefalt å stoppe der.
Men parker ved avkjøringen til Rago nasjonalpark (like ved),og se på forholdene.
Sigfred R.
Tunellen munner ut i eksisterende veitunell. Ikke anbefalt å stoppe der.
Men parker ved avkjøringen til Rago nasjonalpark (like ved),og se på forholdene.
Sigfred R.
Heisann!
Det går selvsagt an å komme seg inn i tunnelen, hvor lang den eventuell er vet jeg ikke. Om den går helt inn til E 6 traseen eller er sprengt før det må kanskje lokale folk vite.
Fra tunnelåpningen som vises på bildet, og ned til sjøen er det lagt et tau. Det tyder på at noen har vært her, eller bruker å være her. Ovenfra går det nok an å komme inn om man både behersker litt klatreteknikk og har utstyr for det. Uten klatresele og tau for sikring tror jeg man er utsatt for ulykker.
En gang blir det vel gjort et forsøk, men jeg tror den beste løsningen vil være med båt på flo sjø.
Det går selvsagt an å komme seg inn i tunnelen, hvor lang den eventuell er vet jeg ikke. Om den går helt inn til E 6 traseen eller er sprengt før det må kanskje lokale folk vite.
Fra tunnelåpningen som vises på bildet, og ned til sjøen er det lagt et tau. Det tyder på at noen har vært her, eller bruker å være her. Ovenfra går det nok an å komme inn om man både behersker litt klatreteknikk og har utstyr for det. Uten klatresele og tau for sikring tror jeg man er utsatt for ulykker.
En gang blir det vel gjort et forsøk, men jeg tror den beste løsningen vil være med båt på flo sjø.
Blev tyskene klar med tunellen da under krigen? Hvad hvar det i tunellen da? Hvar det en bru med jernbane skinner? eller hvad hvar det tenkt att den skulle brukes till?
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
Hoper dere skjönner "Svorsk"
Hei.
Tyskerne hadde planlagt jernbane/vei-utbygging fra Saltfjellet til Tysfjorden. Det var mange påbegynte og ferdige tuneller og traseer,men de ble ikke så ferdigstilt at de kunne knyttes sammen.Derav de mange slavearbeidsleirene fra Mo og nordover langs dagens E6.Husk at i 1940 var det bare enkelte "veistubber" nordover fra Nordfolda,ingen samenhengende forbindelse.Dette aktet tyskerne å rette på,blant annet for å slippe den utsatte båt-transporten av tropper og materiell til Murmanskfronten.En del av dagens E6 følger disse traseene.
På et lite privat museum på Innhavet finnes god dokumentasjon,orginale kart og bilder som viser disse planene.Verdt et besøk.
Sigfred R.
Tyskerne hadde planlagt jernbane/vei-utbygging fra Saltfjellet til Tysfjorden. Det var mange påbegynte og ferdige tuneller og traseer,men de ble ikke så ferdigstilt at de kunne knyttes sammen.Derav de mange slavearbeidsleirene fra Mo og nordover langs dagens E6.Husk at i 1940 var det bare enkelte "veistubber" nordover fra Nordfolda,ingen samenhengende forbindelse.Dette aktet tyskerne å rette på,blant annet for å slippe den utsatte båt-transporten av tropper og materiell til Murmanskfronten.En del av dagens E6 følger disse traseene.
På et lite privat museum på Innhavet finnes god dokumentasjon,orginale kart og bilder som viser disse planene.Verdt et besøk.
Sigfred R.