View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Feb 2018 4:42

Reply to topic  [ 10 posts ] 
 Stilling ved Midtsand Camping 
Author Message

På en ferietur med familien i ca 1980 hadde vi en overnatting på en campingplass noen mil nord for trondheim.
Campingen lå like ved veien, men avkjøringen var en bro som gikk over jernbanen, som gikk i en "kanal" mellom campingen og hovedveien (E6 trolig)
Gikk en kveldstur opp en liten ås tror jeg inne på campingen. På toppen eller like over fant vi ett stort hull, sprengt loddrett ned i fjellet. Husker det som 10 -15 meter bredt, og like dypt. Hullet var nå brukt til privat søppelfylling av campingen. Husker det var et vrak av en vw boble nedi.
En campingansatt som var der å skulle tenne fyr på søppla, fortalte at tyskerne hadde sprengt det ut for å sette en stor kanon dær, men freden kom før noe ble ferdig.

Nå er det mange år siden jeg var der, og det er jo mulig at hullet var mye mindre enn jeg husker, men noe var det.

Noen lokalkjente som vet hvilken camping jeg tenker på, og om det eventuelt var planlagt noe der?

10 Oct 2008 21:28
Profile

kan høres ut som campingen ved midtsand. og hvis det er det store hullet på baksiden (ut mot sjøen) du tenker på så var vel det drivstofftanker som sto nedi det hullet.. var iallefall det første som slo meg.. er endel stillinger osv på den campingplassen skjønner du.

Roar Handberg

10 Oct 2008 22:01
Profile
Site Admin

StigG wrote:
Noen lokalkjente som vet hvilken camping jeg tenker på, og om det eventuelt var planlagt noe der?

Kan det ha vært denne campingplassen her:

Men, jeg kjenner ikke noe til hva som ev. finnes av eks-tyske etterlevninger der ut.

10 Oct 2008 22:04
Profile

Samme som jeg tenker på også. Foruten det hullet som er omtalt, så er det iallefall et fjellanlegg i haugen, mulig flere. er også endel løpegraver og tobruk samt andre skytestillinger rundt toppen. vi spekulerte også i om det hadde stått en lyskaster der... man ser antydnigene til veier rundt toppen og bak til det hullet også.

Roar Handberg

10 Oct 2008 22:13
Profile
Site Admin

Det var vel også noe slags militært lagerområde rett nord for den campingen. Ser det ikke er sladdet på hverken Gulesider eller Norge i bilder, så regner med det er lagt ned for mange år siden.

edit:
Fant denne artikkelen om nedleggelsen av leiren:
http://www.t-a.no/apps/pbcs.dll/article ... /707050005

10 Oct 2008 22:30
Profile

stemmer det, den "utstikkeren" du sikkert ser på kartet rett bortom.. det var lagerområde til ganske nylig, men ble bygd av tyskerne og var pioneerleir. Mener å huske JornN fortalte det iallefall.. :) står noen tyske lagerskur igjen der enda, samt det er en eller annen bunker helt ut på tuppen..

edit: Extyske lagerskur/brakker :D

Roar Handberg

10 Oct 2008 22:36
Profile

11 Oct 2008 19:27
Profile
Site Admin

Kan det man ser på disse bildene fra 1947 være relatert til disse stillingene?

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

02 Nov 2012 21:44
Profile

Bare en liten rettelse iht navn, det er Storsand Camping. Bare ett steinkast østover så lå Midtsand leir, nå omgjort til friluftsområde.

02 Jul 2017 14:03
Profile

Var der i 198x på skarpskyting med lv 60,40 mm luftvern.Kjørte ned dit fra Værnes,rep-øvelse der.

15 Feb 2018 1:05
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]