Torpedobatterie Ledangsholm

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Stutzpunkt wrote:Det er vel denne det er snakk om:
https://imageshack.us/a/img84/6137/22102545.jpg
Stemmer :)
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:Så det er såpass stort dette anlegget. Har av en eller annen grunn alltid innbilt meg at denne var en ganske liten sak. Ut fra tegningen så ser det vel ut som om det er ganske likt Sørviknes?
Tja... kanskje, men det er store forskjeller også: Sørviknes har alle tekniske rom + forlegning bak og til høyre for torpedohallen (det var vel antagelig en viktig grunn til at torpedokontrollrommet ble bygd over rørene i 1973, siden det ikke var plass på sidene). Den bakre delen med forlegning synes jeg ikke ligner i det hele tatt.
"Zielstand" ser rimelig lik ut (minner også om Raune), men her er det bygd noe om på 70-tallet. Selve inngangspartiet er også ganske likt, men speilvendt - også mtp at man kommer nesten rett inn i torpedohallen.

Jeg har 3-4 tegninger av Sørviknes, men det er snakk om skisser, ikke byggetegninger, så de er egentlig ikke brukbare å sammenligne med/legge ut her.

Det er egentlig ingen av torpedobatteriene (bortsett fra Korshavn/Porsøy og Ljones/Rutledal/Angelshaug) som er spesielt likt utformet, bortsett fra den generelle konstruksjonen med en torpedohall, rørsats på dreielavett og kommandoplassen :)
Morty63
Posts: 105
Joined: 22 Oct 2008 22:08

storeslem wrote:Var inne i dette batteriet sommeren 94 eller 95. Da var det helt åpent der og på Utvorda. Husker at det var det var flere etasjer nedover og at det var svært vått langs gulvet en del steder. Det jeg mest severdige var et oppholdsrom(?) der det var malt vindusutsikt på veggen.
Det med flere etasjer nedover.... og oppoldsrom med malt vindussutsikt... Er det på Ledangsholmen eller på Utovorda. Var selv på Utvorda for 14 dager og mener jeg var inne i hvert hull det gikk ann ¨å komme seg inn i. Tok ca 200 bilder på denne turen. Skal spre noen av de på forumet på Utvordasiden, men så ingen malt vegg... Kan være murt igjen i dag, siden det var 20 år siden du var der.
storeslem
Posts: 3
Joined: 19 Jul 2013 14:29

Hei.
Etter å ha studert den blåtegningen av Ledangholmen torpedobatterie som ble lagt ut her etter mitt innlegg så er det nok trappene nedover som jeg husket som "etasjer". Rommet med det malte vinduet var i Ledangholmen batteri. Jeg skal undersøke om jeg fortsatt har noen bilder fra denne turen. Det er lenge siden så de er evt. på papir og må avfotograferes.
Morty63
Posts: 105
Joined: 22 Oct 2008 22:08

storeslem wrote:Hei.
Etter å ha studert den blåtegningen av Ledangholmen torpedobatterie som ble lagt ut her etter mitt innlegg så er det nok trappene nedover som jeg husket som "etasjer". Rommet med det malte vinduet var i Ledangholmen batteri. Jeg skal undersøke om jeg fortsatt har noen bilder fra denne turen. Det er lenge siden så de er evt. på papir og må avfotograferes.
Går de trappene fra bunkeren på bilde "Ledangholmen 5" fra side en i dette innlegget?
storeslem
Posts: 3
Joined: 19 Jul 2013 14:29

Morty63 wrote:
storeslem wrote:Hei.
Etter å ha studert den blåtegningen av Ledangholmen torpedobatterie som ble lagt ut her etter mitt innlegg så er det nok trappene nedover som jeg husket som "etasjer". Rommet med det malte vinduet var i Ledangholmen batteri. Jeg skal undersøke om jeg fortsatt har noen bilder fra denne turen. Det er lenge siden så de er evt. på papir og må avfotograferes.
Går de trappene fra bunkeren på bilde "Ledangholmen 5" fra side en i dette innlegget?

Såvidt jeg husker så var det der jeg gikk inn. Det var ingen metallgitre eller andre sperringer der den gang. Spaserte rett inn og ned mørke trapper med medbrakt lommelykt.

Jeg var vel 15-16 år den sommeren. Familien min ferierte på Stadtland lengre inn i fjorden og via lokale folk fikk jeg høre om disse anleggene. Jeg hadde vært på Utvorda fort året før og sett på anlegget der. Da var det ikke skiltet inn dit og husker det som et eventyr å komme fram til denne øde plassen med så mye spennende forlatte anlegg. Gikk rundt der hele dagen og møtte ikke en eneste person..
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Stutzpunkt wrote:Det er vel denne det er snakk om:
https://imageshack.us/a/img84/6137/22102545.jpg
Natter wrote:
Jon-Vegard wrote:Er det noen som har tegninger over dette anlegget?
Riksarkivet har en tysk tegning som viser bunker/fjellanlegg med mål + "lageskizze", hvor skyte/observasjonssektorer, kaien og (formodentlig) jernbanen opp til inngangen er tegnet inn. Mener stützpunkt la den ut i en annen tråd? Jeg har ikke mine bilder tilgjengelig nå.
Litt bearbeidete utgaver av mine egne bilder av samme skisse fra RA:
Attachments
IMG_1691 (2).jpg
IMG_1691 (2).jpg (284.58 KiB) Viewed 352 times
IMG_1689 (2).jpg
IMG_1689 (2).jpg (311.66 KiB) Viewed 352 times
IMG_1690 (2).jpg
IMG_1690 (2).jpg (489.37 KiB) Viewed 352 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
steppdeck
Posts: 7
Joined: 18 Jan 2014 21:37

16-17 km ut fjorden med båt fra der jeg bor til ledang. Låner gjerne ut båt eller kano til sjøvante oppdagere. Godt nytt år!
Morty63
Posts: 105
Joined: 22 Oct 2008 22:08

En fra Namsos fikk omvisning inne i anlegget denne uken. Har tatt masse bilder, bl.a av noen kasser hvor det skal ha blitt oppevart ammo for Schneider K331 10,5cm kanoner. Hadde torpedobatteriet noe slikt forsvar, eller kan disse kassene komme fra nærliggende anlegg, som f.eks Utvorda?
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

De kom vel heller fra HKB 3/975 Statland som ikke ligger langt unna vil jeg tro. Rette ammo for batteriet i alle fall.
JornN
Morty63
Posts: 105
Joined: 22 Oct 2008 22:08

JornN wrote:De kom vel heller fra HKB 3/975 Statland som ikke ligger langt unna vil jeg tro. Rette ammo for batteriet i alle fall.
Selvfølgelig :-)
borge.mohus
Posts: 185
Joined: 01 Jul 2011 17:36
Location: Stjørdal
Contact:

Og på lokale sendinger
https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyhete ... /avspiller
spol fram til 06:10
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”