"Våttåhaugen" Leksvik

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

Dette er en interesannt plass for oss som er interessert i krigen.denne høyden ligger ovenfor hytten som min bestefar bodde i under krigen så jeg har snoket mange timer der oppe :D er en haug med skyttergraver,basen på en signalmast og noen fester etter skyts (flak?) +deler av en hule. den dag i dag er det veldig enkelt og finne gammelt utstyr der oppe hvis en vet hvor man skal lete.av mine funn der kan man nevne kompass,avstandsmåler,lommeur,3 hjelmer,tomhylser,porselen osv.dette punktet er i dag ett yndet turmål.skal få tatt noen bilder når jeg er der i sommer :)

sakset fra internet:

Under 2. verdenskrig ble Våttåhaugen bygd om til en tysk militær base med tårn, skyttergraver og bomberom i ei hule. Både hula og skyttergravene er fortsatt der i dag.

en annen plass som jeg har fundert masse på er en fjelltopp i nærheten av vanvikan.der vet jeg at det står en stilling helt oppe på toppen,men det er en DRØY tur opp dit! hva i alle dager ble den brukt til? i likehet med våttåhaugen har man en vanvittig utsikt over skipsleia i trondheimsfjorden så teorien min er at det er en observasjonspost,men bygget der oppe ser stort ut.noen som vet?
mvh Atle M
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei Atle og velkommen til forumet.

Jeg har selv vært i Vanvikan men kan ikke ha forstått at det skulle være noe der oppe. Du tenker vel på Bjørgan eller Munken? Jeg trur det kunne ha vært noe oppå Munken, men her er jeg på tynn is (og det er midt i april... isen blir ikke tynnere :D ). Munken har iallefall god utsikt over leia etter Trondheim mot Steinkjer og kunne dette være forbindelsen mot Leksvika?

Erik Hårberg
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

takker erik :) det ligger ikke direkte i vanvikan men like etter på vei mot leksvik.skal ringe litt rundt og forhøre meg hva det kan være :)
mvh Atle M
borge.mohus
Posts: 185
Joined: 01 Jul 2011 17:36
Location: Stjørdal
Contact:

Fant en artikkel i Trønderavisa.
http://www.t-a.no/felttoget/article7368273.ece
Det andre bildet er i følge artikkelen fra Våttåhaugen
Børge
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”