Oversiktskart over tyske installasjoner (Rørvik)

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Geronimo
Posts: 7
Joined: 06 Jun 2007 20:51

Hei.

Her jeg bor (Rørvik, Vikna kommune) var det en del tysk aktivitet under okkupasjonen. Og jeg ønsker å finne ut litt mer om de installasjonene som ble bygget her. Både hva formålet med de var og hvor de lå. Jeg har lest en del bøker om emnet skrevet av noen lokalhistorikere, men jeg har dessverre funnet lite informasjon om anleggene, deres funksjon og ikke minst deres beliggenhet.

Jeg vet om en del anlegg her på Rørvik, som er kommunens administrasjonssenter, men jeg vet lite om deres funksjon. Og jeg vet at det er en del anlegg rundt omkring på øyene her ute, men disse vet jeg enda mindre om.

Så det jeg lurer på er om det er mulig å oppdrive oversiktskart over tyske militære installasjoner bygget under krigen? Og i så fall hvor?
RasmusTerne

Hei Geronimo!
Kan bare fortelle deg hvordan jeg kom igang.En oversikt over tyske installasjoner for hær og marine finnes her:
http://www.nuav.net/coastgr4.html#art.Gr.%20Namsos
Så er det bare å traske ut i"bushen" med kamera ,lommelykt og målebånd.Angående type stillinger,formål etc. er det bortsett fra lokalisering erfaringsmessig lite å hente hos lokale kilder,bortsett fra lokalisering.For de fleste er en bunker akkurat det,og en kanon er en kanon.Det er utrolig mye informasjon på internett,også her på forumet kan man få god hjelp.
I ditt område(Rørvik)vil jeg også tro det finnes en del anlegg fra Whermahct og Luftwaffe.Ifølge oversikten var det bare ett lett kystbatteri i Rørvik.Du kan jo også spørre hos tekn.etat i kommunen,men der er ofte svaret "hæ"! :D
Lykke til!
Hilsen Sigfred R.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo & velkommen til forumet :-)

Har selv ingen detaljkart som du sikkert trenger, men litt info som kanskje hjelper?

Det er tre kystfort i tilknytning til Rørvik.
Det lille batteriet Sigfred nevner er hærens HKB 1./975 Rörvik med 4 belgiske 75mm kanoner - Skuddvidde 8000 meter. Vet ikke eksakt plassering av dette, men ser ut til å være like sørvest for Rørvik sentrum. (Tipper i området Ryan???)

Så lå det to marinebatterier på øyene like utenfor:
MKB 2./507 Viken-Reipholmen
MKB 3./507 Rörvik-Strömöy
Begge var satt opp med 12,7cm SKC/34 - Skuddvidde 17500 meter.
(Denne typen skyts var en ettertraktet modell blant tyske artillerister, og forble i det norske kystartilleriet til utpå 90 tallet)

Disse tre fortene tilhørte en gruppe som het "Artilleriegruppe Vikna" og var ledet av MAA500 - Marineartillerieabteilung 500, med hovedkvarter i Rørvik.
Gruppen var under ledelse av Korvetten kapitän Beckert som også hadde tittelen "Inselkommandant", eller på norsk "øykommandant".
I tillegg hadde den tyske marinen en havnekaptein fast i Rørvik og det var sansynligvis en krigsfangebataljon også her (underlagt hæren).

På Falkhetta like nord for Rørvik sentrum lå en Luftwaffe radarstilling med kodenavn "Walnuss". Denne hadde kun en enslig Freya radar.
Utover denne hadde Luftwaffe også et "Leichte Funkfeuer" navigasjonsfyr ved Rørvik. Eksakt hvor vet jeg dessverre ikke....
I tillegg også en observasjon/meldepost for fly ved Austafjord på Ytter-Vikna ved navn "FluWa Dri.12" som rapporterte til Trondheim.

Mvh
Erik E
Geronimo
Posts: 7
Joined: 06 Jun 2007 20:51

Her var det en del bra informasjon, hjertelig takk.

Skal ta meg en tur over til Strømsøya i løpet av de første dagene, må bare oppdrive en båt først.
Regner med det er en del interessant der, vet det var en del kanonstillinger og bunkere der. Og det skal blant annet være ett stort minnesmerke hugd inn i fjellet der (var noen tyske soldater som omkom under testskyting da en kanon fikk løpspreng).
Kan legge ut noen bilder om det er interesse for det.

Det sagt, så er jeg ganske så overbevisst over at tyskerne lagde detaljerte kart over sine anlegg. Og om det mot formodning ikke var tilfelle så måtte vel norske styresmakter ha laget noen etter krigen?
Jeg vil tippe norske myndigheter hadde stor interesse av å ha en god oversikt over forsvarsanlegg på deres egen jord.

Jeg skal prøve på teknisk etat og kanskje i statsarkivet.
Geronimo
Posts: 7
Joined: 06 Jun 2007 20:51

Kan også legge til at det befant seg landbaserte minefelt på de ytre delene av Vikna, da tyskerne fryktet at britene kunne innvadere den veien.
Så det hadde vel vært sannsynlig at det fantes noen MG-reder og stillinger i tilknyting til det?
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

velkomen til forumet!

Det er slike plasser vi andre neppe klarer å besøke så det er flott at du tar deg en tur. ta masse bilder og skisser gjerne opp hvis du kommer over noe spennende. god tur!

Erik H
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

kan også nevne i samme slengen at vikna var innvolvert i motstandskampen og rinnan ifiltrerte også avdelingen der

" I Vikna-distriktet infiltrerte Rinnan selv direkte under dekknavnet Olav Whist. En av Rinnans folk kidnappet i februar 1943 lederen for en kommunistisk motstandsgruppe, pastor Thorvald Moe. Han ble siden sendt til Sverige, mens Olav Whist trådte inn som lokal leder. Opprullingen ble omfattende også her, men trass i at Rinnan selv egenhendig henrettet 2 mann, lyktes han ikke i å avsløre et våpenlager som han var på jakt etter"
mvh Atle M
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Dette området kunne trengt en opprydning mtp antall tråder...
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”