MKB 3./506 Lökhaug

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Er det denne ved siden av bakken ned til vika du tenker på?
Dette er vel en PAK-bunker i tilfelle...

Jeg er nyskjerrig på om PAK-bunkeren og luftvernstillingen på øst-siden av batteriet har berget. Det ville være tragisk om de har utradert disse også.
Historieløshet og grådighet er gode lekekamerater...
Attachments
IMG_8238A.jpg
IMG_8238A.jpg (163.02 KiB) Viewed 646 times
IMG_8235A.jpg
IMG_8235A.jpg (102.49 KiB) Viewed 646 times
JornN
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

[quote="JornN"][quote="AYF"]Hyttebygginga har blitt en pest og en plage,fine kulturhistoriske områder ødelegges fullstendig i profittens tjeneste.Det neste på rasseringslista er vel Brettingen fort,der skal det visst også bygges hytter.Hva gjør ikke komunene for å tekke pengesterke hyttebyggere.[/quote]

Nå står vel Brettingen på Landsverneplanen for FB, så da skal det vel være vanskelig å få bygd noe der.
Se dokumentet her:[/quote]
Ja Brettingen er på verneplanen,MEN området skal nå selges og endelig plan for området vil bli lagt frem snart.I planen ønsker kommunen å selge store deler av Brettingen til hyttetomter,tanker har versert om at området på toppen der kommandantboligene og forlegningene står i dag ønskes lagt ut til bygging av hytter(Vandalsime).Byggene her må da rives for å gi plass til hytter og anlegget "sikes"(samme sikring som løkhaugen ?).Det er kun et par ammobunkere og depoet som er fredet. Dette blir i verste fall stående innimellom hyttene helt til de pengesterke hytteeierne søker om å få "styggheita "fjernet. En skulle ha hatt en talekraftig representant i Rissa kommune når planen legges frem.Skifte eiendom (Forsvaret) ønsker også området regulert til hytter,de blir det noen kroner ekstra i en slunken forsvarskasse.Med andre ord,den landsverneplan er ikke verdt stort i mine ører.
phv
Posts: 29
Joined: 21 Apr 2008 21:25
Location: lade

det er denne bunkeren, fikk opplyst fra en nabo at forsvaret tømte denne for ammo noen år siden.
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Det var det jeg fryktet ja PDT_Armataz_01_19
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Her er bilde av sistnevnte bunker med dagens status...
Bildet er tatt i juli.

Var der ute en tur sist helg også og hørte fra en fastboende at de hadde funnet en bunker til som de skal ha fjernet så gravemaskinene er visst på plass igjen. Det var visst snakk om en oppe i høyden ovenfor R622. Da må det være tobrukstillingen de er ute etter.

C.Hoff
Attachments
493 Løkhaug.jpg
493 Løkhaug.jpg (181.1 KiB) Viewed 495 times
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Ja håper det var et viktig bidrag til "miljøet".
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

c_hoff82 wrote:
Var der ute en tur sist helg også og hørte fra en fastboende at de hadde funnet en bunker til som de skal ha fjernet så gravemaskinene er visst på plass igjen. Det var visst snakk om en oppe i høyden ovenfor R622. Da må det være tobrukstillingen de er ute etter.

C.Hoff
Overfor R622? Der synes det som om du nevner en bunker jeg har oversett. Hvor er denne stillingen, og er det en Vf 58c det er snakk om?
JornN
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Joda det ligger/lå en ringstand der oppe. Den ligger nedsunket i terrenget. Nede i "hullet" er det tre observasjonsnisjer slik at man ikke trenger å stikke hodet opp for å se.
Den er delt inn i tre rom. Lager ved inngang, beredskapsrom og "hullet"

Noen som vet hva jernkonstruksjonen over "hullet" er?
Jeg mener jeg tok bildet i 1999.
C. Hoff
Attachments
RS[1].jpg
RS[1].jpg (97.89 KiB) Viewed 407 times
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Trist å se at dette rives. Trodde at i 2008, så kunne slike krigsminner få stå i fred, men neida... PDT_Armataz_01_10
T.L
Posts: 57
Joined: 07 Apr 2007 12:10
Location: Trondheim

Hva var egentlig formålet med den klokka som stod der.
Prøvde å lete litt her på forumet men fant ingen ting om det. Kanskje jeg skummet lit for fort gjennom for å finne det ut.
Bestandig i farten
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Det er vel egentlig ingen som vet det. Tror ikke det har vært diskutert noe særlig på dette forumet, men det har vært en diskusjon på axis history forum:
http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=70&t=52996
C. Hoff
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Klokka var et "rent kunstverk",den hadde ingen annen funksjon enn å vise tiden. En kulturhistorisk tragedie at dette ble ødelagt .
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Noen som vet når kanonene ble fjernet ?
MVH

Stig G
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

rundt 20 år siden tror jeg.
MVH

Roar Handberg
_________________
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

kan stemme det,var der rundt 1990 jeg,da var både kanoner på plass og resten var utrolig inntakt.
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”