Oppdal og omegn?

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Mfhoel
Posts: 3
Joined: 06 Aug 2014 21:09

Noen her som kjenner til evt bunkerser o.l på oppdal og områdene rundt? Det nermeste jeg kommer på her av steder med betydning er nåverdalen i rennebu. Noen som vet noe?
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Har enneå ikke gjennomgått Oppdals-området, men Lars Gisnås sine bøker burde være en bra kilde:
http://oppdalshistorie.no/innhold/bokpr ... sbokene-2/
Ellers finnes stillingene på Fokstua, Dovre - Sunndalsøra og Løkken.
Nåverdalen i Rennebu har jeg ikke vært, hva finnes der enda?
JornN
Mfhoel
Posts: 3
Joined: 06 Aug 2014 21:09

Ikke mye å finne i nåverdalen. Bare rester etter slaget i 1940. Sprengt bro og to minnesmerker.
Sunndalsøra sier du? Hvor? Og fokkstua har jeg hørt om, noe å se der lengre?
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Kom over denne etterretningsskissen over Oppdal stasjonsområde og omegn i forbindelse med noe annet. Det ser ut til å ha vært mye feltmessige stillingssystemer som har forsvunnet kort tid etter krigen. Men det er noen få unntak; jeg fant iallefall en lokalitet basert på kartet som bør være interessant for de lokale bunkerjegerne.
Attachments
Oppdal_skisse.jpg
Oppdal_skisse.jpg (1.31 MiB) Viewed 180 times
Bunker_markering.jpg
Bunker_markering.jpg (65.89 KiB) Viewed 180 times
Mvh
Tormod
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Vanskelig å orientere skissen ift dagens kart, men dette er vel neppe den som er markert som "stor bunker"?
Attachments
Clip_2.jpg
Clip_2.jpg (172.27 KiB) Viewed 168 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Natter wrote:Vanskelig å orientere skissen ift dagens kart, men dette er vel neppe den som er markert som "stor bunker"?
Nei, det er vel tvilsomt. Om man ser på flyfoto fra 1958, så er det bare dyrket mark der så med mindre bunkeren ble gravd over etter krigen og senere har blitt gravd frem igjen så er nok dette noe nyere.
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Objektet som jeg la ut bilde av er det samme som Stützpunkt har markert, og er synlig på alle luftfoto fom 1958 - tror mao det er en reell bunker, men det må nesten verifiseres av noen som kan ta turen bortom der.
Hvilket objekt dette evt er ift e-skissen er jeg imidlertid ikke så sikker på... Heller mot at den ikke er med der?
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Siden det er en håndtegnet skisse trolig basert på flere kilder så kan vel avstandene variere endel til de faktiske forhold, uansett så må det til en befaring for å se hva det egentlig er snakk om.
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”