MKB 4./507 Örlandet

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

HagenAustrått
Posts: 2
Joined: 07 Jul 2014 13:32

Slenger meg med i diskusjonen. Vi har tilgang til ekstra stoff og bilder fra Austrått hvis det skal være ønskelig.
Angående ''Empfangsstation des Mar. Befehlsstandes in Strinda'' var det en besøkende som nevnte en bunker nær Charlottenlund skole. Det var visstnok en maritim kommandosentral. Kan sjekke opp ytterligere..

Edit: Ligger allerede ut informasjon på siden om ''Nordblitz''. http://www.kystfort.com/forum/topic297. ... =nordblitz

Magne H. Ring, Guide Austrått Fort
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Jeg hadde satt av en dag til å dra ut til Ørlandet i Trøndelag og selvfølgelig besøke Austrått fort. Uten tvil et imponerende og unikt syn med sin 28 cm SKC/34 trippelkanon! Jeg fikk en omvisning inne i fjellanlegget og kanontårnet alene sammen med guiden. Kan det bli bedre? :)

http://blog.kak.net/2015/09/26/austratt ... -orlandet/
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Regner med at brannen i tunnelen i linken til AYF er relatet til under ildledebunkeren!?
Sikkert røykskadet videre oppigjennom nå da... Kjenner jeg ble litt irritert nå...
C. Hoff
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

c_hoff82 wrote:Regner med at brannen i tunnelen i linken til AYF er relatet til under ildledebunkeren!?
Sikkert røykskadet videre oppigjennom nå da... Kjenner jeg ble litt irritert nå...
Ja, det er så ufattelig unødvendig. Dette var en bunker i relativt god stand uten noe nevneverdig med hærverk etc men det sotlaget som legger seg overalt når noen har tent opp bål inne i en bunker ødelegger inntrykket og gjør det usunt å oppholde seg der inne. Skjønner bare ikke hvorfor noen i det hele tatt gidder å dra med seg masse gummidek helt opp dit, for deretter å bære de langt inne i denne bunkeren for å brenne de der inne. Jeg gjorde mye rart i ungdommen jeg og, men dette virker som alt for mye jobb for å bare bedrive litt meningsløs hærverk.
--
Tommy
borge.mohus
Posts: 184
Joined: 01 Jul 2011 17:36
Location: Stjørdal
Contact:

Fant et bilde på pintrest som jeg mener av fra trippelkanonen på Austrått.
https://www.pinterest.co.uk/pin/816770082393512478/
Sjeldent syn å se løpene peke den veien.
Børge
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Morsomme bilder. Kan ikke komme på at jeg har sett de før i alle fall. Utrolig mye som viser seg å være dokumentert etterhvert som museer, arkiver og biblioteker rundt om i landet får digitalisert samlingene sine.
--
Tommy
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Flotte bilder dette , vises godt hvilke farvenyanser det var.
borge.mohus
Posts: 184
Joined: 01 Jul 2011 17:36
Location: Stjørdal
Contact:

Hærverk
https://www.fosna-folket.no/nyheter/201 ... 770806.ece


Vi får håpe det opphører snart.
Børge

Sent fra min SM-T580 via Tapatalk
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Hva var poenget med "byggverket" på tårnet i 1950 (foto fra Digitalt museum / Sverresborg Trøndelag Folkemuseum) - Isolasjon eller kamuflasje..?
Attachments
canvas2.png
canvas2.png (1.11 MiB) Viewed 140 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Natter wrote:Hva var poenget med "byggverket" på tårnet i 1950 (foto fra Digitalt museum / Sverresborg Trøndelag Folkemuseum) - Isolasjon eller kamuflasje..?
Hei, og godt nyttår!

Spørsmålet først - svaret er isolasjon.

Tyskerne oppdaget at snø-og isdekke på tårntaket førte til en god del kondens på kanonplattformen. Det hevdes av flere muntlige kilder at tyskerne dekket tårntaket med en blanding av halm og hestemøkk for å motvirke dette. Etter norsk overtakelse fortsatte det samme problemet og det ble etter at batteriet var lagt i opplag besluttet å bygge en isolasjonskasse som vist på bildet. I 1969 var denne så råtten at den måtte rives, noe som medførte at kondensproblemene tok seg opp. Frem til 1975/76 ble dette holdt i sjakk av oppsynspersonellet, men etter det startet forfallet. Da oppussingen av kanonen startet i 1990 var situasjonen spesielt ille på kanonplattformen, men med store følgeskader nedover i kanonsjakten. Etter at kanonen var ferdig opp-pusset ble det laget en formsydd presenning. Kanontårnet er nå dekket med vintermatter samt overttrekkspresenning i vinterperioden, noe som sikrer kanonen mot kondens og skader.
JEF
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

J E F wrote:Hei, og godt nyttår!
Takk det samme :-)
J E F wrote:Spørsmålet først - svaret er isolasjon.
Ante meg at isolasjon kunne være bakgrunnen mtp dagens "vinterinnpakking". Takk for svar!
Informasjon som ikke deles, går tapt!
BBM
Posts: 45
Joined: 23 Dec 2010 4:41
Location: Sunnmöre hinterland

Tur innom her i finværet.
Får ta meg en tur tilbake i sommerhalvåret når de har åpent og guida turer.
Åpningstider finner man her; Ørland Kultursenter
Er det mye forskjellig fra Fjell festning?
Attachments
Innpakket i vinterpelsen
Innpakket i vinterpelsen
20190310_153635.jpg (669.96 KiB) Viewed 44 times
Vinter
Vinter
20190310_153733.jpg (710.55 KiB) Viewed 44 times
Kystfort.com
Kystfort.com
20190310_154752.jpg (821.07 KiB) Viewed 44 times
20190310_154908.jpg
20190310_154908.jpg (939.79 KiB) Viewed 44 times
Utsikt mot Brekstad
Utsikt mot Brekstad
Message_1552228796709.jpg (613.13 KiB) Viewed 44 times
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

BBM wrote:Tur innom her i finværet.
Får ta meg en tur tilbake i sommerhalvåret når de har åpent og guida turer.
Åpningstider finner man her; Ørland Kultursenter
Er det mye forskjellig fra Fjell festning?
Hei,
anleggene Fjell og Austrått er delvis ganske like på noen områder, men likevel svært forskjellige på andre.
Det som er ganske likt er prinsippene med inngangstunnelen samt kanonsjakten, med hovedforskjellen liggende i at Fjell hadde en ekstra mellomplattform med egen inngang. Alt rundt ammunisjonsmagasiner, maskinstasjon og ting knyttet til selve kanontårnet er lett gjenkjennbart - forskjellen ligger i at tårnet og innredningen i magasinene fremdeles er på plass på Austrått. Mannskapsforlegningen på Austrått er noe annerledes. På grunn av et steinras høsten 1943 lå arbeidene på Austrått ca tre måneder etter Fjell, slik at enkeltdetaljer som original hoveddør inn i anlegget mangler på Austrått - men er montert på Fjell. Krigslasarettet på Fjell ligger i separat bunker og var ferdig i 1945, mens tilsvarende på Austrått kun er et delvis utsprengt tunellanlegg. På Austrått lå kommandoplassen 2600 meter fremskutt, mens den på Fjell er forbundet med en lang tunnel til kanonbunkeren. Slik kan man fortsette å liste variasjonene.
De turene som arrangeres av kommunen er på en time og er i første rekke å betrakte som en god introduksjon til anlegget for førstegangsbesøkende.

Vil man ha en litt mer omfattende/spesialisert guiding så anbefaler jeg å undersøke med kultursenteret om muligheten for en spesialtur med en av oss pensjonistene som guide. Slike turer går utenfor de offisielle åpningstidene og varer fra halvannen time og oppover - avhengig av spørrelysten til de besøkende. Beste tidspunkt er dog utenfor den perioden kommunen arrangerer turer.
JEF
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”