Radar - Flakk

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ser det skal ha stått en FuMO 303 Freiburg I på Flakk utenfor Trondheim.

Kan det ha vært i dette området: http://1881.to/09rnCJ
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Natter wrote:Ser det skal ha stått en FuMO 303 Freiburg I på Flakk utenfor Trondheim.

Kan det ha vært i dette området: http://1881.to/09rnCJ
Tenker du på det store runde hvite området ca. midt i bildet eller den litt mer utydelige ringen ca 50 meter sør-øst for det området som det 10 år senere står en hytte på? Det at tomten den store hvite flekken ligger på er den eneste på den haugen som fremdeles ikke er bebygd er jo kanskje litt rart?
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:Tenker du på det store runde hvite området ca. midt i bildet eller den litt mer utydelige ringen ca 50 meter sør-øst for det området som det 10 år senere står en hytte på?
Your guess is as good as mine... :?
TommyG wrote:Det at tomten den store hvite flekken ligger på er den eneste på den haugen som fremdeles ikke er bebygd er jo kanskje litt rart?
FuMO 303 er jo en "halvmobil" sak på en lavett av noenlunde samme type som 88mm Flak ol., så det er jo ikke sikkert det var noen permanent konstruksjon her. "Noe" har det tydeligvis vært her dog, så jeg tenker som sagt at det kan være en aktuell kandidat mht plassering av denne radaren.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Natter wrote:
TommyG wrote:Tenker du på det store runde hvite området ca. midt i bildet eller den litt mer utydelige ringen ca 50 meter sør-øst for det området som det 10 år senere står en hytte på?
Your guess is as good as mine... :?
TommyG wrote:Det at tomten den store hvite flekken ligger på er den eneste på den haugen som fremdeles ikke er bebygd er jo kanskje litt rart?
FuMO 303 er jo en "halvmobil" sak på en lavett av noenlunde samme type som 88mm Flak ol., så det er jo ikke sikkert det var noen permanent konstruksjon her. "Noe" har det tydeligvis vært her dog, så jeg tenker som sagt at det kan være en aktuell kandidat mht plassering av denne radaren.
Jaok, jeg tenkte på en slik mindre rund sokkel som en ser på en del plasser, men da er vel det noe annet. Er ikke videre kjent med forskjellige radartyper :-)
Om det er en mobil sak, så gir vel den plasseringen med det større hvite området mening. Ser i alle fall ut som om det har vært en ganske markert sirkel der i en del tiår etter krigen. Det eneste alternativet jeg kunne tenke meg, var en vanntank, men virker ikke helt slik heller.
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

JornN vet sikkert, hvis han leser dette...
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Jeg har notater om at det skal ha stått 1 stk 200 cm lyskaster og 1 stk Funkmess-Ortungsgerät, flum (radar av type..?)
På den store (lyse) flaten som er oppbygd med stein skal lyskasteren ha stått slik jeg har forstått det, men det kan jeg ikke garantere.
Jeg har et spørsmålstegn i min liste på om dette kunne ha vært en Würzburg for det er hva jeg har sett den oppført som fra annet hold.
Flere av batteriene i Trondheim byttet visstnok til mobile Würzburg i siste halvdel av krigen.
JornN
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

JornN wrote:Jeg har notater om at det skal ha stått 1 stk 200 cm lyskaster og 1 stk Funkmess-Ortungsgerät, flum (radar av type..?)
På den store (lyse) flaten som er oppbygd med stein skal lyskasteren ha stått slik jeg har forstått det, men det kan jeg ikke garantere.
Jeg har et spørsmålstegn i min liste på om dette kunne ha vært en Würzburg for det er hva jeg har sett den oppført som fra annet hold.
Flere av batteriene i Trondheim byttet visstnok til mobile Würzburg i siste halvdel av krigen.
:bra:
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”