Torpedobatteri Hambaara

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

c_hoff82 wrote:
Gikk opp feil vei, for å se etter kommandobunkeren
Hvis du havnet her nede kan man trygt si at du gikk feil vei ja... PDT_Armataz_01_18 hehe
Heh, neida. Jeg gikk litt rundt nede på utsiden av veien først, før jeg prøvde å klatre opp lia for å prøve å finne noe der, men gikk opp veien på Selva-siden av tunnelen, og etter å ha kikket på denne tråden i etterkant, så ser jeg jo at det ble feil vei å gå opp :-)
c_hoff82 wrote: Den ¨klumpen¨på bildet er nok amunisjonslageret til flakstillingen som ligger like ved siden av den. Angående festet på taket så vet jeg ikke. Har selv tittet på dette. Originalt eller av nyere dato?
Det regnet til dels kraftig da jeg var der, så jeg lot være å prøve ut klatreferdighetene, for å ta en nærmere kikk.
--
Tommy
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

TommyG wrote:Hva har stått på denne betongklumpen?
Fant et bilde av denne innfestningen i en tråd om MKB Selbjørnsfjord.
( http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... B8rnsfjord )
Det ser jo likt ut som det som er på taket av ammolageret på Hamborra.
På Selbjørnsfjord sto det visstnok montert en 2cm Oerlikon. På hamborra er det jo en flakstilling rett nedenfor ammolageret så synest det er litt rart om de hadde en på taket i tillegg!? Etterkrigs mon tro?

Nærbilde av innfestning: Jetsam
Bilde fra Hamborra: TommyG

C. Hoff
Attachments
dreieskive_967[1].jpg
dreieskive_967[1].jpg (84.34 KiB) Viewed 461 times
_dsc0764.jpg
_dsc0764.jpg (185.56 KiB) Viewed 461 times
C. Hoff
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Norge i Bilder legger stadig vekk ut nye historiske flyfoto. Sist ut er flyfoto over Hitra og Agdenes fra 1967. Her har man bla. veldig gode oversiktsbilder over Hambaara.
--
Tommy
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

artig å se Løkhaug med kanonene enda også :)
MVH

Roar Handberg
_________________
havardfoto
Posts: 8
Joined: 20 Feb 2014 20:58
Location: Trondheim

Hei, artig og lese historiene her inne. Spesiellt om fortene her utover som jeg passerer i jobbsammenheng hver uke. Har lenge spekulert på bakgrunnshistoriene osv her. Så tusen takk til dere som har lagt ut det. Det jeg egentlig lurer på er denne bygningen her: http://goo.gl/maps/By5xj Har den noe med enten batteriet eller Selvenes og gjøre?
Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

Her er muligens torpedorørene som ble brukt
Attachments
hambaara.JPG
hambaara.JPG (120.95 KiB) Viewed 265 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Tore E wrote:Her er muligens torpedorørene som ble brukt
Med mindre det er snakk om at en har demontert enkeltrørene, var det ikke disse som ble benyttet i det endelige anlegget (ref andre tilgjengelige bilder): Både Hysneståa og Hambaara hadde standard vierling rohr sats med "operatørkahytt" (denne ble fjernet fra rørsatsen på Hysnes ved flytting og montering i anlegget på Sørviknes).

Igjen basert på andre bilder: Prammen til venstre er sannsynligvis "NB2" med en vierling rohr sats (høyre rør demontert, uten operatørkahytt) skjult under pallene.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Natter wrote:
Tore E wrote:Her er muligens torpedorørene som ble brukt
Med mindre det er snakk om at en har demontert enkeltrørene, var det ikke disse som ble benyttet i det endelige anlegget (ref andre tilgjengelige bilder): Både Hysneståa og Hambaara hadde standard vierling rohr sats med "operatørkahytt" (denne ble fjernet fra rørsatsen på Hysnes ved flytting og montering i anlegget på Sørviknes).

Igjen basert på andre bilder: Prammen til venstre er sannsynligvis "NB2" med en vierling rohr sats (høyre rør demontert, uten operatørkahytt) skjult under pallene.
Det ble laget 3 flytende enheter i 1940. På to lektere tilhørende et bergningsselskap i Trondheim ble det montert en trerørs torpedosats (aktre rørsats fra Riedel og Jacobi, med ett vingrør demontert fra hver av satsene). 16. april 1940 kl 22 ble første batteri (Nowack II) meldt skyteklar ved Selvenes. Kl 2400 ble Nowack I Hysnes meldt klar. Sjef ”Bruno” (Brettingen) var Ob.Fähnr. z.See Nowack, sjef Selvenes var Stbs.Btsm. Hardt. (Hysnes = Hertha) Den eksakte lokalisering var i Selvbukta og Hasselvika, trolig utenfor Hårberg pga dybdeforhold/grunner/strømsetting.
23. april startet arbeide med å klargjøre en tredje torpedopram med de to demonterte vingrørene, som kort tid etter ble lagt i Selvbukta som Nowack III. (Denne som ses på bildet fra Tore E.) Etter at torpedostandplassene på Hysnes tå og Hambåra var ferdig i august 1940 ble trerørssatsen satt på land og det demonterte fjerde røret montert på nytt.
JEF
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Takker igjen for opplysende informasjon! :) Dette forklarer kanskje også hvorfor bilder viser forskjeller på pram med vierling-satsene (den ene rørssatsen var tydeligvis kamuflasjemalt).
Informasjon som ikke deles, går tapt!
havardfoto
Posts: 8
Joined: 20 Feb 2014 20:58
Location: Trondheim

Hadde litt tid til gode idag og spasserte en runde for å se meg litt omkring. Hadde jo selvfølgelig glemt kameraet, så det får bli med litt mobilbilder.
Attachments
Flakstilling som ligger på toppen av nasa
Flakstilling som ligger på toppen av nasa
IMG_2993.JPG (412.15 KiB) Viewed 196 times
IMG_2992.JPG
IMG_2992.JPG (342.88 KiB) Viewed 196 times
Bunker og jernbane
Bunker og jernbane
IMG_2991.JPG (428.74 KiB) Viewed 196 times
Bunker nr. 3 som fremdeles står
Bunker nr. 3 som fremdeles står
IMG_2990.JPG (394.45 KiB) Viewed 196 times
Restene av torpedobatteriet
Restene av torpedobatteriet
IMG_2989.JPG (141.62 KiB) Viewed 196 times
IMG_2988.JPG
IMG_2988.JPG (578.27 KiB) Viewed 196 times
Litt mer jernbane
Litt mer jernbane
IMG_2986.JPG (314.87 KiB) Viewed 196 times
Flakstilling rett ovenfor torpedobatteriet
Flakstilling rett ovenfor torpedobatteriet
IMG_2985.JPG (503.08 KiB) Viewed 196 times
IMG_2984.JPG
IMG_2984.JPG (474.71 KiB) Viewed 196 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

havardfoto wrote:Hadde jo selvfølgelig glemt kameraet, så det får bli med litt mobilbilder.
Så ikke ut til at det var noen stor ulempe... :) Tydelig at dedikerte kameraer begynner å slite i "konkurransen" med mobiletelefoner.

Hva slags mobil bruker du, og hvilken app er evt benyttet for å få HDR-effekten?
Informasjon som ikke deles, går tapt!
havardfoto
Posts: 8
Joined: 20 Feb 2014 20:58
Location: Trondheim

Til vanlig bruker et Nikon D700, så ingen telefon kommer til å komme i nærheten av det (etter mitt syn i allefall :wink: ) Som telefon bruker jeg iPhone 5 og et par apper som heter Snapseed og PS Express. Begge finnes til både android og iOS. Så her er det bare å slå seg løs.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

havardfoto wrote:Til vanlig bruker et Nikon D700, så ingen telefon kommer til å komme i nærheten av det (etter mitt syn i allefall :wink: )
Ser den, men for oss "vanlig døedelige" som stort sett sverger til kompaktkameraet (speilrefleksen min har stort sett samlet støv de to siste årene), begynner forskjellen å bli liten.
havardfoto wrote:Som telefon bruker jeg iPhone 5 og et par apper som heter Snapseed og PS Express. Begge finnes til både android og iOS. Så her er det bare å slå seg løs.
Takk. Apple er ekstremt tabu her, men jeg skal sjekke de appene til min Android telefon PDT_Armataz_01_18
Informasjon som ikke deles, går tapt!
havardfoto
Posts: 8
Joined: 20 Feb 2014 20:58
Location: Trondheim

Forskjellen kompakt og telefon begynner å bli små ja. Helt klart. Og "alle" har jo en telefon med kamera i lomma, så kompaktkameraet tror jeg nok er en saga om ikke alt for mange år. Snapseed er et googleprodukt så det funker nok på din android-telefon også tenker jeg. Nesten så jeg skjemmes av å ha det på telefonen :wink:
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Siste stopp på vei tilbake fra Ørlandet ble Hambåra torpedobatteri. Hadde jeg hatt tid til det, hadde jeg tatt med meg Hambåra fort også, men det var det dessverre ikke tid til. Vi får ta det ved en senere anledning! :)

http://blog.kak.net/2015/09/27/hambara-torpedobatteri/
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”