sprengbåter Selvenes: K-Flotilje 1/216

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

JornN wrote: Stor brakke/naust for sprengbåter på sørøstsiden av øya.
5-6 sprengbåter (jetdrevne småbåter fylt m sprengstoff).
I mine papirer så står der følgende registrert angående sprengbåter:

Selvenes: K-Flotilje 1/216.

36 Linsen 100 menn
Sjef Oblt.z.s Krause

Om selv Linsen

Kom i to typer, men den det er mest sansynligvis snakk om her er følgende:

18,8 fot lang
6,3 fot bred
motor V8 ford motor
vekt i pund 2728
hastighet 30 knop
opperasjonsradius 110 miles
eksplosiver 774 Lbs
Crew 1 stk
utstyr:
redningsvest
gummiflåte
radio.

Ref: dokument av vise. adm. Heye 22.mai 1945 (avhør)

Werner
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Hei

Sjekk dette kartutsnittet:
Utsnitt kart
og hvilken plassering: MKB 4/506 Hambaara har:
http://www.kystfort.com/forum/topic672.html

Kan nesten se ut som det er snakk om nesten samme plass

Jeg tror ikke Løkhaugen har noe med sprengbåtene å gjøre.

ps: noen som vet hvordan jeg kan få delt opp "linken"?
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

når vi er inne på temaet ang spreng boote.

Så kunne jeg tenkt meg noen bilder fra området der de skulle ha vært.
legger ved et kart.


Werner
Attachments
2 K Divisjon.pdf
(56.5 KiB) Downloaded 31 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Har lagt ut et panorama bilde som viser Selva til høyre.
siden det er et panorama bilde så må jeg legge den en annen plass på forumet.
http://www.kystfort.com/forum/topic714.html#4712

Vet egentlig ikke hvordan jeg smelter 2 tråder sammen... hmm. men det finner vi ut av en dag :D

Erik H
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Her må jeg oppklare et par ting tror jeg...
Selnes ligger litt innenfor Åremmen/Størdal i Trondheimsfjorden, det var her haubitz-batteriet stod før Åremmen ble opprettet. Denne plassen hadde ikke noen sprengbåter.
Selva ligger innenfor Hambora-batteriets område. Det er fra området på neset hvor brakkene lå og innover i bukta hvor brygga var (det venstre partiet på kartet jeg la ut i den andre strengen).
Jeg har foreløpig ikke opplysninger om sprengbåter på Selva, men jeg ser ikke bort i fra det. Disse vil i tilfelle ha hørt til under Hambora fort, antar jeg.
Navnet Selvenes vet jeg ikke hvor hører hjem, men det kan muligens ha sammenheng med neset hvor brakkene lå, som ikke er det samme som Hamboratåa hvor torpedobatteriet ligger.
Når det gjelder opplysningen om sprengbåter på Stavøya/Løkhaug, så regner jeg den som korrekt da den kommer fra et øyenvitne som har bodd og arbeidet på området det meste av sitt lange liv - og som har gitt meg en del forklaringer og utfyllende opplysninger om anlegget.
Han husker godt det store "naustet" hvor det stod 5-6 båter, og han beskriver også farten de hadde som meget stor (og med kraftig lyd).
Hver båt hadde sine skinner som de ble ført ut av bygningen på, og disse gikk sammen i en form for pensesystem eller sammenføyning til en enkelt skinne ut i vannet.
JornN
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Legger med et kartbilde hvor Selvenes ligger. Vet ikke mye fra dette området med det var iallefall en god del tyske båter her under krigen på alle bryggene ved Selva.
Det er jo ikke umulig at man flyttet litt på disse sprengbåtene? eller var delt opp i flere tropper?

panoramabilde ligger under http://www.kystfort.com/forum/boker-you ... m-f11.html

Erik H
Last edited by Erik H on 08 Oct 2007 21:14, edited 2 times in total.
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Hei

rapporten som Werner baserer seg på er fra et avhør. Dette dokumentet er sikkert overstatt til engelsk fra tysk. Dette kan jo ha laget litt navne tull så du har fått Selvenes i stede for selvnes.
Vet ikke mye fra dette området med det var iallefall en god del tyske båter her under krigen på alle bryggene ved Selva.
Det er jo ikke umulig at man flyttet litt på disse sprengbåtene? eller var delt opp i flere tropper?
Liker teorien til Erik H. Kan hovedkvarter vært selvnes men selve oppbevaring av båtene ha vært på løkhaugen? Kan tyskerne ha tatt feil navn? Virker litt rart siden de hadde anlegg på begge stedene.

Hvilke bilder har du fra kaiene Erik H, er det noen detaljer?
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

når det gjelder flotiljene så opererte de som en enhet, men det er fullt mulig at de opererte ut i fra flere steder (brygger i nærheten av værandre), men finner det litt merkelig.

Båtene var i utgangspunktet veldig mobile da de var satt opp med lastebiler og tilhenger.

Flotiljene var en del av et anti invasjon forsvar som Tyskerene "utviklet" i siste del av 44.

Spreng boote sammen med miniubåter og annet personel skulle være mobile og ha muligheten til å senke båter som kom innenfor sitt område i forbindelse med en invasjon.

Alle disse var forlagt i nærheten av kystfort eller andre "større" instalasjoner da de ikke hadde personell til utvidet nærforsvar.

når det gjelder plasseringen så er det nok Selvnes som det er men å være, og tror ikke kommandanten for dette tar så veldig feil.
jeg hadde håpet at det hadde vært mulig å få noen bilder fra det som kunne vært det aktuelle området og også det stedet som du beskrev med skinner og lignende, så lenge det er snakk om 36 båter og hvis det da er redgjort for 6 hvor var da de siste 30?

Werner
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Her er et par bilder fra de aktuelle områdene.
På bildet av Stavøya er teksten innkorporert, men når det gjelder bryggeområdet på Selva så vet jeg heller ikke nok til å gi noe utsagn i øyeblikket. Man kan i hvert fall se betongrestene etter et anlegg i sjøen ved den eksisterende småbåthavna.
Attachments
Løkhaug - Stavøya 1,  Jørn Nikolaysen.JPG
Løkhaug - Stavøya 1, Jørn Nikolaysen.JPG (52.57 KiB) Viewed 430 times
Løkhaug - Stavøya 2,  Jørn Nikolaysen.JPG
Løkhaug - Stavøya 2, Jørn Nikolaysen.JPG (78.68 KiB) Viewed 430 times
Selva, bryggeområdet.jpg
Selva, bryggeområdet.jpg (89.34 KiB) Viewed 430 times
Selva, bryggeområdet, betongdetalj.jpg
Selva, bryggeområdet, betongdetalj.jpg (111.5 KiB) Viewed 430 times
JornN
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Noen flere bilder fra bryggeområdet på Selva...
Posisjon på kai: 7054277 N / 535818 E, posisjon for betongbåten: 7054325 N / 535927 E.
Attachments
IMG_0224.JPG
IMG_0224.JPG (273.02 KiB) Viewed 364 times
IMG_0227.JPG
IMG_0227.JPG (328.45 KiB) Viewed 364 times
IMG_0231.JPG
IMG_0231.JPG (233.63 KiB) Viewed 364 times
IMG_0232.JPG
IMG_0232.JPG (273.57 KiB) Viewed 364 times
IMG_0234.JPG
IMG_0234.JPG (209.37 KiB) Viewed 364 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Neppe relevant ift K-Flotiljen (?), men legger den her i mangel av en bedre tråd:
Attachments
Selvenes_2.JPG
Selvenes_2.JPG (976.93 KiB) Viewed 139 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”