II/975 Hemnskjel regimentshovedkvarter

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Her er noen bilder av en sentral bunker (museumsbunkeren) som ligger oppe på høyden borte fra selve batteriene. Lokalt blir den kalt kommando-bunkeren. Jeg lurer på hva sløags bunker dette egentlig er. Det er bare fronten og pansertårnet som vises utenfra, samt noen rør som stikker opp på taket. Pansertårnet er på siden av bunkeren med et utvendig lengre gangparti som tilførselsvei. Jeg har desverre ikke noen bilder fra innsiden foreløpig. Kan dette være en variant av en R110 eller en tidlig 600-nr? Eller er det en jeg sannsynligvis mangler tegning av?
Attachments
IMG_3842  KO-bunker, front.jpg
IMG_3842 KO-bunker, front.jpg (155.14 KiB) Viewed 1304 times
IMG_3847  KO-bunker, detalj skyteskår.jpg
IMG_3847 KO-bunker, detalj skyteskår.jpg (98.11 KiB) Viewed 1304 times
IMG_3830 KO-bunker, tak.jpg
IMG_3830 KO-bunker, tak.jpg (129.45 KiB) Viewed 1304 times
IMG_3828 KO-bunker, pansertårn vest.jpg
IMG_3828 KO-bunker, pansertårn vest.jpg (82.73 KiB) Viewed 1304 times
IMG_3829  KO-bunker, pansertårn nord.jpg
IMG_3829 KO-bunker, pansertårn nord.jpg (102.54 KiB) Viewed 1304 times
IMG_3875 KO-bunker, nedgang + inngang tobruk.jpg
IMG_3875 KO-bunker, nedgang + inngang tobruk.jpg (122.97 KiB) Viewed 1304 times
IMG_3848  KO-bunker, inngang tobruk.jpg
IMG_3848 KO-bunker, inngang tobruk.jpg (120.84 KiB) Viewed 1304 times
IMG_3849  KO-bunker, gang mot tobruk.jpg
IMG_3849 KO-bunker, gang mot tobruk.jpg (83.03 KiB) Viewed 1304 times
IMG_3863  KO-bunker, tobruk.jpg
IMG_3863 KO-bunker, tobruk.jpg (75.04 KiB) Viewed 1304 times
IMG_3869  KO-bunker, pansertårn innside.jpg
IMG_3869 KO-bunker, pansertårn innside.jpg (76.28 KiB) Viewed 1304 times
IMG_3873  KO-bunker, pansertårn innside detalj.jpg
IMG_3873 KO-bunker, pansertårn innside detalj.jpg (89.1 KiB) Viewed 1304 times
JornN
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Heisann

Jeg var på omvisning i denne bunkeren for et års tid siden. Det er en "halv" R177. Det er ordnet med en utstilling av bilder fra Hemnskjel fra krigens dager samt et par tyske "dukkemanner"
Ragnar Volden er museumskontakt. Jeg ringte han og fikk ordnet med et besøk.

En link til en side med inormasjon om Hemnskjel i krigens dager: http://www.hemnskjel.com/no/krig.html

Pansertårnet er originalt ikke derifra, men jeg har hørt at det stammer fra Værnes flyplass her i Trondheim.

Vedlagt er et grunnriss over bunkeren som jeg har laget.

Mvh
C. Hoff
Attachments
Grunnrisset er ikke helt ferdig, men dere får isåfall et inntrykk av hvordan den er.
Grunnrisset er ikke helt ferdig, men dere får isåfall et inntrykk av hvordan den er.
R117a Vollahaugen.JPG (96.77 KiB) Viewed 1296 times
Hemnskjel_1.jpg
Hemnskjel_1.jpg (117.32 KiB) Viewed 1292 times
Hemnskjel_2.jpg
Hemnskjel_2.jpg (127.16 KiB) Viewed 1292 times
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Oops, bildene ble visst litt store. Jeg får forminske dem neste gang... PDT_Armataz_01_15
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Jeg forminsket bildene bittelitt. Det var en fin tegning du har laget. Først gikk jeg i regelbau-permen for å finne tegningen, men fant den ikke.. det var da jeg så navnet ditt under. Har du laget flere slike Sk-tegninger? (Sk- Sounder Konstruktion -spesiall design)

Erik H
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Takker for det. Nå ble de lettere og se på.

Jeg har laget tegninger av de bunkerene jeg har vært i som ikke er ren regelbau. Noen av dem er vanlige regelbau som er litt omgjort for å passe inn i terrenget eller i fjellet. Som f.eks. Leitstand M157 på MKB 4/506 Hamborra.

C. Hoff
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Lokalt blir den kalt kommando-bunkeren.
Tror med rimelig stor sikkerhet at dette var hovedkvarteret for "Artilleriegruppe Drontheim West" II/975.

I Kristiansund, Ålesund og Sunndalsøra ble samme type bunker bygget, men av disse var det ettersom jeg husker kun Ålesund som var for kystartilleriet. Sunndalsøra og Kristiansund som regimentshovedkvarter for infanteriet.

Velkommen forresten til C. Hoff :-)
Er en stund siden våre veier møttes sist.....

Mvh
Erik E
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Takker for det Erik E. Tiden går fort med to små i huset så det er ikke alltid det blir tid til å sitte så mye her :)
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Erik E wrote:
Lokalt blir den kalt kommando-bunkeren.
Tror med rimelig stor sikkerhet at dette var hovedkvarteret for "Artilleriegruppe Drontheim West" II/975.

I Kristiansund, Ålesund og Sunndalsøra ble samme type bunker bygget, men av disse var det ettersom jeg husker kun Ålesund som var for kystartilleriet. Sunndalsøra og Kristiansund som regimentshovedkvarter for infanteriet.
Erik E
Hovedkvarteret for "Artilleriegruppe Drontheim West" II/975 er helt korrekt.
Eksemplarer av R117 Norw. som kommandobunkere finnes også i Surnadal, på Vinjeøra og ved Kyrksæterøra.



Litt info om batteriene hentet fra JEF's "Tyske kystfort i Norge":
HKB 21/975 Hevnskjöl-süd (Hemnskjel syd):
Etablert med 3 stk 21 cm Mrs(t), skuddvidde 10000 m, i mai 1941.
Utvidet med ytterligere 3 stk som kom fra Selnes (Trondheimsfjorden) i mai 1943.

HKB 23/975 Hevnskjöl-nord (Hemnskjel nord):
Etablert i mai 1941 med 4 stk 15,5 cm K416(f), skuddvidde 15000 m.

Kommandobunker for hele artillerigruppen som nevnt på fellesområdet.

Jeg har vært i området i 3 runder allerede men er ikke ferdig der.
Her er en oversikt over områdene. Kommer tilbake med litt bilder.
Attachments
Lokalisering Hemnskjel omraader.jpg
Lokalisering Hemnskjel omraader.jpg (248.5 KiB) Viewed 1099 times
Lokalisering Hemnskjel 1a.jpg
Lokalisering Hemnskjel 1a.jpg (359.84 KiB) Viewed 1099 times
JornN
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Takk for oppklarende informasjon Jorn. Nå som bildene egentlig er fra "fellesområdet" så kan vi starte 2 nye tråder med hvert sitt batteriområde. Jeg døper denne om til "II/975 Hemnskjel regimentshovedkvarter"

da er det bare å fylle på med bilder fra de enkelte kystfort etterhvert.

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hovedkvarteret for "Artilleriegruppe Drontheim West" II/975 er helt korrekt
Ganske interessant hvis du har funnet dokumentasjon som knytter bunkeren opp mot II/975!? Grunnen til mitt snev av "tvil" i tidligere innlegg er at minst tre bunkere av denne typen ligger steder hvor kystartilleriet etter alt og dømme ikke har hatt noen stabsforlegning....

Ser forresten at du har utelatt et FT-17 pansertårn fra "Fellesområdet", men antar at du er klar over beliggenheten?

Mvh
Erik E
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hemnskjel er litt spesiell på den måten at det finnes ett eget område med kommandobunker, brakker og nærforsvar som ikke er bygget inne i de 2 batteriene. Det kan man jo bare si er et resultat av gunstig topografisk plassering - oversikt og radio - men det er også den eneste kommandobunkeren i området hvis man ser bort fra ildledningsbunkerne som er batteritilknyttet.
Ildledningsbunkeren tilhørende sør-batteriet ligger også slik plassert at den er en glimrende observasjonsbunker for kommandobunkeren, både for trafikk inn Snillfjorden og nordover langs leia.
Siden dette egentlig er den eneste kandidaten med så strategisk beliggenhet, så er vel konklusjonen ganske grei på grunnlag av hva JEF har skrevet i sin bok (se under).
Jeg har vel også fått det fortalt i annen sammenheng uten at jeg kan greie å referere til det nå.

Jeg føler meg rimelig trygg på dette, men det kunne være greit å få en bekreftelse fra f eks JEF.
Erik E wrote:
Ser forresten at du har utelatt et FT-17 pansertårn fra "Fellesområdet", men antar at du er klar over beliggenheten?
Ja, men jeg har utelatt den siden jeg er usikker på om det er lurt å avsløre beliggenheten.
Det finnes jo også ett nede ved sjøen ved nord-batteriet, men det er ikke så mye å samle på for folk med klebrige fingrer.

I tillegg ligger også panser-delen til en PaK-bunker ved veien oppe på felles-området (Skoda).
Også en bunker med MG-stilling (eller åpen bombekasterstilling) i tilegg til en rasert en.
Brakkesokler, løpegraver, utsprengte stillinger og felter, samt en sperrebunker (som nå er fjernet) ved den lille havna på nord-enden.

Det Panzer-tårnet (P 38?) som står oppå tobruken tilknyttet kommandobunkeren, har jeg blitt fortalt er kommet fra Værnes. Jeg lurer på hva som er oppført av slike på tyske lister om Værnes, og om dette stemmer. Jeg skal prøve å få forhørt meg om dette lokalt ved anledning.
Attachments
Utklipp.jpg
Utklipp.jpg (58.95 KiB) Viewed 958 times
JornN
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Det Panzer-tårnet (P 38?) som står oppå tobruken tilknyttet kommandobunkeren, har jeg blitt fortalt er kommet fra Værnes. Jeg lurer på hva som er oppført av slike på tyske lister om Værnes, og om dette stemmer
På en av mine lister står det oppført 5 Ringstand für Pz.Kw. Turm 3,7 L3a
Det står desverre ikke noe årstall på listen. Den er laget av Festungs Pioner Stab 20. Drontheim
C. Hoff
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Eksemplarer av R117 Norw. som kommandobunkere
På lister fra 1942 fremgår det at man har planlagt følgende R 117(nor) i Terr.Abbsch.Mitte:
196 div. 4 stk
702 div. 8 stk
181 div. 12 stk
Altså 24 stk R 117(nor) fordelt på tre divisjoner, vesentlig høyere antall enn det fantes HKAR stabsavdelinger på samme tidspunkt. På samme tidspunkt ser man at en rekke "Infanteriestützpunkte" i dette området skal bygges ut i "Schwerpunktmässiger Ausbau". Her finnes flere stedsnavn hvor det dukker opp både R105 og R117, bla Infanteriestützpunkt Hevnskjel.
Dessverre står det ikke svart på hvitt hva som tilhører hvem her, men det er slik jeg ser p.t. like mye som tyder på at bunkeren var hovedkvarter for "Infanteriestützpunkt" som for HKAA stab`en...
Inntil dokumentasjon foreligger ville jeg derfor vært litt forsiktig med å spikre denne til II./975, selv om det er en plausibel løsning ;-)

Mvh
Erik E
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

Pansertårnet er originalt ikke derifra, men jeg har hørt at det stammer fra Værnes flyplass her i Trondheim.
nei,værnes flyplass ligger i stjørdal ikke i trondheim. vil dere ha krig eller? Dere i trondheim kan værsågo begynne å si: stjørdal lufthavn værnes. :D he he, dere fikk tyholttårnet, nå vil vi ha flyplassen for oss selv PDT_Armataz_01_18
ow
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Etterkrigs kartskisse av dårlig kvalitet:
Attachments
Hemnskjel_1.JPG
Hemnskjel_1.JPG (794.95 KiB) Viewed 405 times
Hemnskjel_1.JPG
Hemnskjel_1.JPG (794.95 KiB) Viewed 405 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”