Fortifikasjonen på Ørlandet

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Roger
Posts: 9
Joined: 06 Dec 2007 11:44

Hei!

Dette er min første melding på dette forum, som jeg forøvrig har lest på en god stund allerede. Grunnen til at jeg har registrert meg er ett håp om at noe av ekspertisen her kan hjelpe meg med følgende spørsmål eller på riktig veg til å få det besvart.

Da den tyske okkupasjonsmakten begynte arbeidet med å anlegge flyplass på Ørlandet, ble det etablert en smalsporet anleggsjernbane mellom flyplassen og Brekstad, mellom flyplassen og Uthaug og mellom flyplassen og Lørbern. Det smalsporede jernbanenettet hadde to forskjellige sporvidder; den ene 600mm og den andre 900mm.

I forbindelse med fortifikasjonen av Ørlandsområdet har jeg også hørt at det fantes planer om å fortsette utbyggingen av jernbanen helt til Steinkjer. Det er tydelig at disse planene ikke hadde noe med selve anleggsarbeidet i Ørlandsområdet å gjøre, da det allerede fantes ett banenett som ivaretokk disse behovene. Denne planen kom visstnok så langt at det ble stukket ut en trasé. Banen ble dog aldri påbegynt før kapitulasjonen var ett faktum.

Det jeg lurer på om noen av forumdeltakerne vet noe om denne banen, eller hvor jeg kan henvende meg for å få svar på f. eks. sporvidde og funksjon.

Jeg har allerede prøvd det lokale historielaget og Norsk Jernbane Klubb, dog uten hell. Tyskerne var jo flinke til å dokumentere sitt gjøren og laden, så jeg velger å tro at det må finnes en eller annen form for dokumentasjon på dette.

Med vennlig hilsen

Roger
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei og velkommen til forumet.

Selv har jeg aldri lest noe sted at det skulle bygges jernbane til Steinkjer. Når man først velger jernbane foran veibane, så er det på grunn av at man ønsker å flytte på store mengder. Kan nesten ikke tenke meg hvorfor dette skulle gjøres.

Når vi først er inne på jernbaner, kan man lese i boken "Ørland hovedflyplass", at grunnen til at det var 2 forskjellige sporvidder var at det var to forskjellige leverandører, og at de ikke hadde noe annet valg enn å bruke hva man hadde for hånden. Etter krigen bli det telt opp 13 lokomotiver på Ørland.

Det skrives videre at strekningen fra Brekstad til Uthaug hadde 90 cm, men den fra flyplassen til Lerberen hadde 60 cm.

Idag er det igjen 1 av disse lokomotivene, og det skal være i tipp topp stand takket være mange ildskjeler fra Yrjar Heimbygdslag på Ørland.

Har også funnet noen tippvogner, og hvis min gode kollega Joar finner plass til et par stykker, så kan vi godt pusse litt.


Erik H
Attachments
orland_tippvogn2.jpg
orland_tippvogn2.jpg (182.07 KiB) Viewed 506 times
orland_tippvogn1.jpg
orland_tippvogn1.jpg (104.25 KiB) Viewed 506 times
Roger
Posts: 9
Joined: 06 Dec 2007 11:44

Hei!
Erik H wrote:Selv har jeg aldri lest noe sted at det skulle bygges jernbane til Steinkjer. Når man først velger jernbane foran veibane, så er det på grunn av at man ønsker å flytte på store mengder. Kan nesten ikke tenke meg hvorfor dette skulle gjøres.
Men slike planer forelå skal altså har foreligget. Se forøvrig denne link:
http://www.museumsnett.no/alias/HJEMMES ... ane_ol.htm

Jeg har allerede vært i kontakt med artikkelforfatteren, uten at det fremkom nærmere informasjon.

Dersom ingen vet noe om den, er det noen som vet om noen i Ørlandsområdet som kanskje gjør, eller hvor jeg kan henvende meg videre for nærmere informasjon. - Som sagt antar jeg at tysk grundighet medører at det må finnes noen form for dokumentasjon på dette.

Med vennlig hilsen

Roger
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Fosna-folket trykker av og til spørsmål fra sine lesere. Hvis du sender de en mail så er jo mulighetene for at de trykker ditt spørsmål, men skulle nesten ønske å se hvor Yrjar har funnet dette fra. De må jo vite mer om dette. Spørsmålet vekker iallefall interesse! Mulig Thor Fuglerud vet mer? han er jo også leder for Fosen Krigshistoriske samlinger.

Erik H
Roger
Posts: 9
Joined: 06 Dec 2007 11:44

Hei!

Det er ikke Yrjar som har skrevet den artikkelen jeg linket til, men en som heter Thor Bjerke. - Han er medlem av Norsk Jernbaneklubb (NJK) og jobber på jernbanemuseet på Hamar.

Denne artikkelen har også stått på trykk i NJKs tidsskrift "På Sporet". Jeg har som sagt vært i kontakt med Bjerke i sakens anledning, uten at det fremkom nye eller nærmere opplysninger om det han beskriver om tyskernes planlagte jernbane mellom Ørlandet og Steinkjer av den grunn. Jeg kjenner ikke Bjerke personlig, men vet hvem han er. Dersom han har skrevet dette i sin artikkel må man derfor anta at han har belegg for det.

Jeg kan selvsagt sende forespørselen min som ett leserinnlegg til Fosna-Folket, men siden jeg ikke er abonnent blir det litt vanskelig å få med seg svaret. Noen som kjenner Thor Fuglerud og mulig kan spørre ham, eller gi meg en e-postadresse til ham?

Med vennlig hilsen

Roger
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

I boka "Neu-Drontheim" skriver Gabriel Brovold om liknenede jernbane planer for flyplassen og havneanlegget på Øysand. Mulig forfatteren av denne boka har kommet over noe liknende om Ørlandet?

Ellers finnes det en del stoff om tyskernes planer for jernbaneutbygning i Norge i boka "Die Organsation Todt". Skal være usagt om akkurat Ørlandet nevnes her da jeg ikke har boka selv, men tror det helst er jernbanen til Kirkenes som beskrives.....
http://www.amazon.de/Die-Organisation-T ... 3763758429

Erik
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”