Steinvik lager på Skatval i Stjørdal

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

mikke
Posts: 144
Joined: 22 May 2008 17:33

Christian B wrote:har man ett lignende feste på motsatt side av fjorden?
Nei. det er kun de 2 store ankringsfesten man kan se på Åsenfjord siden. har dorget x antall ganger på begge sider(senest igår). og jeg har ikke kunnet finne andre fester som kan samsvare med de som er på e6 siden. de store festene er fendre/fortøyning.de andre festene er pullerter.det er det liten tvil om.som cap også har skrevet. en fender/ankringsfeste ligger båten intill og hviler mot. en pullert er et festepunkt
.i fætten fjorden har jeg funnet 4 fendere(det var 5.men den ene ble fjernet da veien ble utbedret på 80 tallet) og 4 pullerter. det kan ha funnes flere pullerter og fendere på åsenfjord siden.men det er foretatt så mye hyttebygging at disse da vil være borte for lenge siden. for de som har båt og mulighet til å ta vannveien.så anbefaller jeg å ta en titt på hytta ytterst på odden(rett bak øya med gården på) der finnes fortsatt oppmurte gangveier.samt et platå.som visstnok en lyskaster har stått på. er i senere tid blitt brukt som tennisbane.
en av hyttene litt lenger inn har også 2 stk pontonger fra tysk sjøfly liggende langs hytte veggen;). disse er i utmerket tilstand den dag i dag.
det man ellers kan finne i fættenfjorden er festepunkter for nettene man spente opp over fjorden som skulle skjule de under fly angrep. disse nettene finnes idag i privat eie av en mine naboer

sakset utifra maritim ordliste:
Puller: Pollert, trossefeste på skip eller kai.
Feuer
Posts: 18
Joined: 13 May 2010 23:14

Drev og oppholdt meg mye på Saltøya i ungdomsårene.(jobbet sammens med en kompis)
Det er noen anlegg ute på Saltøya også,bl.a brygge med heisekran osv. .husker ikke helt hvordan det var der men det var noen rester av div. betong fundamenter der ute på øya.
Vi dro rundt mye med båt inne i fjorden der og gikk iland på flere steder, og man kan se utrolig mye der etter tyskerne (gjorde no det)
Var faktisk mest imponert over andre byggverk enn store betongklumper :-D Var en del i berget rundt der Tirpitz lå,og der var det laget gangstier til div,rekreasjons saker for soldatene, husker bl.a en tennisbane som var laget der med noen brede trapper ned til vannet, som igjen fungerte som badeplass.Fikk en del info fra en pansjonist som "jobbet" og bodde på Saltøya,
men dette er jo 25 år siden så jeg husker desverre bare noen bruddstykker da interessen ikke var så stor den gangen . :smoke:

Feuer....
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

ikke for å kuppe tråden men syntes at dette var for lite til å lage en egen tråd.
kommer med noe småtteri i fra skolen min. Disse 2 hulene ligger bak verkstedbygget og har en uviss funksjon. skolen ble delvis bygd av tyskerene men er brukt til mye annet etter krigen. Aglo var altså rekvalasjonshjem for troppene i og rundt åsenfjord og i nærheten l det 2 flakbatterier. ok. dreit meg litt her nå da jeg har slettet bildene og har dem på en annen data så jeg får ta bilder i morgen :rodme:
ow
Spitfire
Posts: 24
Joined: 08 Oct 2012 12:40

Gammel tråd, men tar sjansen på å vekke den til live igjen - med mitt første innlegg her.

Jeg var ikke klar over at aktiviteten i lofjorden var så stor under WWII. Under WWI var jo hjelpekrysseren Berlin internert her, men jeg var ikke kjent med at denne delen av trondheimsfjorden var så aktivt benyttet under siste krig. Jeg ser på kartet at det er antydet at Tirpitz også lå i Lofjorden. Finnes det noen bilder av det? Jeg synes det høres litt usannsynlig ut, med tanke på den gode kamuflasjen man hadde i Fættenfjorden. Jeg tror også at det ville vært vanskelig å manøvrere Tirpitz i Lofjorden. Det er forresten en stor betongkloss på Frostasida av fjorden. Jeg skjønner ikke hva det kan være. Det ligner på et kaianlegg, men det er så langt oppe i fjellsiden at det fremstår som noe snodig. Svigers har hytte rett over Lofjorden, og svigerfar har fortalt at han for mange år siden fant ei hule i skogen med masse etterlatenskaper etter tyskerne. Han husker dessverre ikke nøyaktig hvor den befant seg.
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

I fættenflorden, på motsatt side av veien hovedveien kan man se to betongklosser stikke ut fra fjellet. Dette er ankringspunktene til Tirpitz ja. skal se om jeg klarer å finne et par bilder :)

edit: http://www.bismarck-class.dk/tirpitz/mi ... d_now.html
MVH

Roar Handberg
_________________
Spitfire
Posts: 24
Joined: 08 Oct 2012 12:40

Jeg er godt kjent med ankringspunktene for tirpitz i Fættenfjorden. Den konstruksjonen jeg ikke vet hva er er en betongkloss på nordsida av fjorden (kjør utover mot Frosta. ca 1-2 km etter "Frostaporten", men før pukkverket, ligger denne ut mot fjorden).
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

ah, missforsto litt.. Skal visst finne en liknende forankringsplass, om det e r i lofjorden husker jeg ikke helt, men Tirpitz skal ha ligget der en stund også har jeg hørt.. sikkert noe værre å fotografere fra den siden :) usikker på hvor denne betongklossen du nevner ligger, kan du finne kartreferanser i norge i bilder?

edit: http://www.bismarck-class.dk/tirpitz/ga ... fjord.html skal visstnok vise tirpitz i lofjorden
MVH

Roar Handberg
_________________
Spitfire
Posts: 24
Joined: 08 Oct 2012 12:40

er ikke helt sikker på at det er Tirpitz vi ser der. Kan vel også være en krysser. Litt vanskelig å se ut fra det bildet. Skal se om jeg kan finne en kartreferanse.
Spitfire
Posts: 24
Joined: 08 Oct 2012 12:40

referansen er 63,60741°N 10,88407°Ø Det er ikke sikkert det er noe, men jeg har bestandig lurt på hvorfor noen har tatt seg bryderiet med ¨å støpe noe der. Under WWII var det røykleggerpersonale stasjonert i nærheten, og det er røyktønnesokler i sjøkanten ikke langt unna.
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

Ganske sikker på at det er rett båt, kan skimte mastene, den ene på hovedbygningen og hovedmasta rett bak. :)
Når det gjelder objektet på kartet, så vet jeg ikke.. har kjørt forbi hundrevis av ganger, det eneste jeg har sett er en parkeringsplass :)
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik E wrote:
Pussig at de tilsynelatende hadde lagre av slike her i Norge - de må ha vært øremerket spesielle strender
Det nevnes såvidt i "Seacoast defence" rapporten om undervannsforsvar at KMA miner fantes ved noen utvalgte strender, blant annet i Kristiansund. Det nevnes videre at de var ekstremt vanskelige å rydde etter krigen, da de i de fleste tilfeller var nedgravd i sannbunn slik at bare "spiret" på toppen var synlig. Slik jeg forstår ble minene derfor som regel sprengt på stedet.
(Er vel derfor rimelig å tro at "dine" aldri ble utplassert??)
Ser av de komplette minekartene at det faktisk var lagt ut en god del KMA-felter her til lands, dog ingen nord for Kristiansund:
D51-61 (Lista)
L1-L2 (Egersund)
L3-5 (Obrestad-Nærbø)
L6-8 (Sandnes)
L9-11 (Tananger)
L56 (Sula)
L57a,b (Molde)
L59-61 (Aukra)
L63-67 (Averøy/Kristiansund)
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

n
Last edited by Natter on 30 Jun 2020 16:01, edited 1 time in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Dårlig kvalitet, men tar med denne som viser omfanget av skinnegangene på Steinvik:
Last edited by Natter on 30 Jun 2020 16:00, edited 1 time in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Denne kunne vel med fordel vært slått sammen med http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=27&t=1153 ?
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Avfotograferte et par bilder i "Grossraum"-utstillingen ved NTM, som viser bygging av bunkerne på Steinvik:
Attachments
IMG_0191aa.jpg
IMG_0191aa.jpg (194.03 KiB) Viewed 43 times
IMG_0195aa.jpg
IMG_0195aa.jpg (175.22 KiB) Viewed 43 times
IMG_0196aa.jpg
IMG_0196aa.jpg (194.13 KiB) Viewed 43 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”