Steinvik lager på Skatval i Stjørdal

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Synes jeg må avklare en bit info fra lengre oppe i strengen angående Tirpitz' fortøyningsplasser.
Tirpitz har ikke ligget ved fender/fortøyninger nær Langstein på sørsiden av Fættenfjorden, ved UTM32-posisjon: 7048616 N / 594829 E. Her lå andre skip. Se eksempel i vedlagte bilde fra krigen, sett fra Langstein innover mot fendere i Fættenfjorden.
Tirpitz lå faktisk ved 2 fortøyninger, fenderne på Fætten og tilsvarende fendere ved Skarberget i Lofjorden. Merket med tallet 1 på kartet. Fortøyningene ved Langstein er merket med tallet 2.
Tallet 3 angir brygger i Åsen marinebase. Betongbryggen ved Steinvik kommer i tillegg.
Andre av de største tyske slagskipene og krysserne benyttet også disse fenderne - Scharnhorst, Gneisenau, Adm Hipper, Prinz Eugen, Adm Sheer, Lützow og Nürnberg. Leipzig og Köln er mere usikkert.
Attachments
1. Indre av Lofjorden sett fra fender v Skarberget.jpg
1. Indre av Lofjorden sett fra fender v Skarberget.jpg (116.71 KiB) Viewed 823 times
1. Fendere for store skip v Skarberget, Lofjorden.jpg
1. Fendere for store skip v Skarberget, Lofjorden.jpg (70.92 KiB) Viewed 823 times
1. Fendere for store skip på Faetten.jpg
1. Fendere for store skip på Faetten.jpg (87.27 KiB) Viewed 823 times
2. Fortøyninger v Langstein, fendere i Faetten ytterst til höyre.jpg
2. Fortøyninger v Langstein, fendere i Faetten ytterst til höyre.jpg (103.72 KiB) Viewed 823 times
Langstein- sett mot Fætten.JPG
Langstein- sett mot Fætten.JPG (77.18 KiB) Viewed 823 times
Åsen marinebase, fendere, fortøyninger & brygger.jpg
Åsen marinebase, fendere, fortøyninger & brygger.jpg (87.46 KiB) Viewed 823 times
JornN
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Ser det har kommet en endelig avgjørelse på om dette området skulle bli solgt til private i dag:
http://www.hegnar.no/juss/article343059.ece
http://www.adressa.no/tv/index.jsp?id=8189

Ser ut til at det skal åpnes for offentligheten. Gjenstår vel å se hva det innebærer for det som måtte eksistere av bygninger på eiendommen da.
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik E wrote:Ble tipset fra Nederland om at disse klossene sansynligvis er rester av sjøminer - type "Küstenmine A":
Et par sider med info om KMA fra "US Mine Disposal Handbook, Part IV - German Underwater Ordnance":
Attachments
Seite-17.jpg
Seite-17.jpg (50.08 KiB) Viewed 456 times
Seite-16.jpg
Seite-16.jpg (127.55 KiB) Viewed 456 times
Seite-15.jpg
Seite-15.jpg (70.56 KiB) Viewed 456 times
Seite-14.jpg
Seite-14.jpg (77.86 KiB) Viewed 456 times
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

det finnes 2-3 flakstillinger innover et gammelt jernbanespor, ammotoget som vi ser spor av på kaia. 3, på kartet er det lokalbefolkningen kaller dikkedaer, to store bettongklosser. dentmark søsterskipet til altmark lå en gang inni hoplafjorden. desuten var det store oljereservoar og 3 tunneller inni hoplafjorden. mormor kommer derfra og hun mener tyskerne la til kmed krigskip inni der.
ow
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

mener att de bettongklossene ikke var så store som på bildet og det vises ikke merker etter bolter på dem. noe som skulle hvert der når det er festet en metallplate på dem. de var brukt til å bygge med flere plasser.
ow
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

det vises ikke merker etter bolter på dem
Hm... Massevis av bolter synlige her, to stk på hver akkurat som på tegningen! Se også løftekrok og avknekte stenger for ramma som sto oppå..... Synes de ser dønn like ut jeg!?

Erik
mikke
Posts: 144
Joined: 22 May 2008 17:33

legger inn en liten info her. som berører både langstein og jørns beskrivelse av fættenfjord/lofjorden.
det har seg slik at jeg og samboeren har kjøpt småbruk i åsenfjord.nærmere bestemt 650 meter fra vannet i lofjorden. ved første gangs visning var jeg sikker på at det sto en tyskerbrakke på eiendommen. denne var beskrevet som hønsehus,med byggetid ca 1960.
vel. igår kommer en av de tidligere arvinger på besøk. og her er historien..
hønsehuset er en tyskerbrakke som har stått i samband med ankringspunkt 1 i lofjorden. denne ble plukket ned i 1947 og satt opp igjen samme år. altså ikke bygget i 1960.men den ble ikke registrert som en del av gården før 1960 :)
brakken er i ekstremt god stand. og jeg har tenkt å ta vare på denne. på gården er det også en masstue. denne ble under krigen benyttet til å sende meld til england med. det ble også benyttet en hule i berget på tomta til dette formålet.han som sendte disse meldingene var onkel til denne arvingen. synes dette var svært artige opplysninger. denne arvingen vokste opp under krigen og husker dette meget godt. han besitter også en god del originale bilder fra krigstiden av dette området.. bla av han selv ombord på tirpitz. det vil komme bilder så fort jeg får disse av han. (jepp jeg skulle få alle originale bilder :) )
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

ja det er løftekroker på dem. vet ikke om det er gjennbruk på dem men de er brukt i betongkonstruksjoner flere plasser. foresten hvorfor er det så himla svært lufteanlegg på det lille skuret til stjørdal froskemannsklubb? de har foresten funnet miner, granater, lunter, skudd og mange vrakrester der. noen som vet viket tog de brukte der under krigen? det gikk en smalsporet linje et godt stykke innover mot fættenfjorden.
ow
User avatar
Cap
Posts: 42
Joined: 23 May 2010 18:04
Location: Sandviksberget

Når det gjelder alle disse fortøyningsfestene langs med vannkanten, så er ikke de egnet til å fortøye skip i, hva skulle da hindre skipene i å drive opp i fjæresteinene..?
Har mer tro på at det dreier seg om festepunkter for torpedonett, disse lå jo lagvis utover fjorden :-D

Eller hva tror dere..?
Mvh Ken

The future is not what it used to be...
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Cap wrote:Når det gjelder alle disse fortøyningsfestene langs med vannkanten, så er ikke de egnet til å fortøye skip i, hva skulle da hindre skipene i å drive opp i fjæresteinene..?
Har mer tro på at det dreier seg om festepunkter for torpedonett, disse lå jo lagvis utover fjorden :-D

Eller hva tror dere..?
Usikker på hvilke fortøyningsfester du snakker om, men at man bruker slikt til å fortøye skip i, er det liten tvil om (formodentlig kombinert med anker). Her er et par eksempler fra nyere tid (fartøy i opplag):
Image
Image
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Er nok bildet ditt Natter, og Jorns sitt.

Image

Image

Skal til dels være enig med Cap sin konklusjon der, men de er nok egnet til å feste skip i også ,men teorien om torpedonett er god den å, men vanskelig å vurdere, når man ikke ser posisjonen fra ett fugleperspektiv, og har man ett lignende feste på motsatt side av fjorden?

Hvordan ligger disse festene i forhold til skipsfenderne?

Men begge teoriene ser jo fornuftige ut, men hvor er festene til torpedonettene, om det ikke disse det er bilde av, disse nettene var ikke akkurat noen lettvektere?
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

nå vil vel uansett ikke et slagskip eller et stort skip drive opp i fjæresteinene. er to av disse på samme side som veien, samt to på andre sia av fjordarma. de bilder jeg har sett ligger tirpitz ankret til de noe større på andre siden. Er typisk å ha et for og et akterfeste. torpedonett vil jeg tippe var lagt ut slik som man ser på bilder av tirpitz tatt fra fly i nordnorge, lagt ut rundt båten.
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

er ikke dette festene til torpedonettet da? det er i allefall det alle har sagt til meg PDT_Armataz_01_18 men som du sier så ligger de jo tirpitz i en egen kasse, men så var det jo vanlig å ha flere torpedonett, et rundt tirpitz og et lenger ute, de kunne jo likegodt sperre hele fjorden. det var jo faktisk flere skip enn bare tirpitz der inne.
ow
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Dette er fendere for skip som omtalt av undertegnede tidligere i tråden. Jeg ser ikke helt hvorfor de ikke skal være egnet til det. Hvis man leser tråden nøye, så kan man se at jeg tidligere også har lagt ut et bilde som er tatt fra ett av skipene som lå der.
Attachments
Langstein- sett mot Fætten.JPG
Langstein- sett mot Fætten.JPG (77.18 KiB) Viewed 212 times
JornN
User avatar
Cap
Posts: 42
Joined: 23 May 2010 18:04
Location: Sandviksberget

Tjohei, skal si det ble liv i denne tråden... :D

Mente ikke å tråkke noen på tærne her, vi må skille mellom fendere, som skip fortøyer i samt hviler opp mot, og en "pollert" som er et festepunkt på land. Har liten tro på at tyskerne ankret samtidig som de hadde landfeste. At skip i opplag gjør det er av den enkle grunn at de stort sett ligger med strømforsyning fra land, ergo bør de være stasjonære, og innen rimelig distanse fra land. En slik løsning vil også sperre for andre fartøys ferdsel til og fra, med trosser ol i alle retninger.
Torpedonettene ble ikke kun lagt rundt skipene, i "Tirpitz" sitt tilfelle var hele bukta hun lå i sperret på tvers, og jeg vil tro det også var tilfelle med de fleste skipene, plassering var valgt med omhu. Husk at nettene skulle hindre ubåter i å i det hele tatt komme for nærme.
Det er uansett ingen tvil om at det finnes både fendere og pollerter i fjorden, og at bruken av disse sikkert varierte etter behov, man var vel fleksibel PDT_Armataz_01_18
Mvh Ken

The future is not what it used to be...
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”