Bunkersanlegg ved Kristiansund / Norlandet / Dale

Større konsentrasjoner av kystfort rundt Ålesund, Molde og Kristiansund.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
arnie
Posts: 5
Joined: 29 Oct 2006 16:32
Location: Kristiansund

Heisann - ny bruker her, med sitt første innlegg! :P

Av andre tråder her, kan det se ut for at det er brukere her som er relativt lokalkjente i Kristiansund, så jeg flesker til med et spørsmål til lokalkjente:

Jeg bor altså i Kristiansund, og flyttet i sommer til boligfeltet Sommero / Dale. Og etter noen uker ble jeg oppmerksom på at det ligger et bunkersanlegg 10 minutters gange fra stuedøra mi, nærmere bestemt på Kvitneset, se link til kart her:http://xrl.us/swf8. (Anlegget ligger på neset som er midt i kartutsnittet i linken - du ser hvor det er ved å zoome utover.)

Jeg har forsøkt å lete i oversikter over kystanlegg, men klarer ikke å finne dette. Der er et anlegg i Ålesunds-området som heter Kvitnes, men det er altså "feil" Kvitnes.

Jeg har ikke utforsket anlegget ennå, men for en "fersking" som meg ser det relativt stort ut, med flere anlegg inne i fjellet, kanonfester osv, som jeg gleder meg til å ta en nærmere titt på sammen med husets pode. Men det hadde nå vært interessant å høre om noen vet hva dette fortet heter (det har vel en eller annen kode?)
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei og velkommen skal du være
jeg er ikke lokalkjent i Kristiansund, men ut i fra kartet så kan det vel være flakk-batteri Nordlandet (4/976) som ligger der. Jeg husker jeg har vært der på toppen, men fikk aldri tid til å se meg rundt + at bildene ble tatt med papir-bilder (ja, det var før digital-kamera tiden) så nå hadde det vært gøy å se nye bilder... digitaler :D

Så Kvitneset er vel Nordlandet... det var ikke alltid navnene stemmer med de nærmeste stedene.

Erik H
arnie
Posts: 5
Joined: 29 Oct 2006 16:32
Location: Kristiansund

Erik Hårberg wrote:nå hadde det vært gøy å se nye bilder... digitaler :D
Ja, det må vel være Norlandet (4/976).

Digitaler skal bli - gi meg bare littegranne tid...
User avatar
ronny mahle
Posts: 24
Joined: 11 May 2006 21:20
Location: Kristiansund

heisann!

det er en stund siden jeg har vært der ute,er sikker 15 år siden
på tide med ny tur snart :D

engelske marinefartøy drev øvelse-skyting på det annlegget på 50. tallet :evil:
Kystvakta
Posts: 24
Joined: 17 Nov 2009 12:32

Jeg er også relativt fersk her, i alle fall med tanke på å poste på forumet, men har jo vært medlem en stund da.
Her er bilder jeg tok fra et kystbatteri ved Kolvika øst på Nordlandet ved innseilingen til Talgsjøen. Hadde ikke med lykt, så jeg var ikke inne.
ImageSSL24447 by Svein Ludvigsen, on Flickr

Kommandopost og utskytningsåpning. Dette skal visstnok ha vært et torpedobatteri
ImageSSL24471 by Svein Ludvigsen, on Flickr

ImageSSL24473 by Svein Ludvigsen, on Flickr

ImageSSL24477 by Svein Ludvigsen, on Flickr

ImageSSL24486 by Svein Ludvigsen, on Flickr

ImageSSL24487 by Svein Ludvigsen, on Flickr

På landsiden av kommandotårnet og øverste etasje til utskytningspunktet
ImageSSL24488 by Svein Ludvigsen, on Flickr

Pansret dør
ImageSSL24489 by Svein Ludvigsen, on Flickr

Trappegangen ned til torpedorommet
ImageSSL24492 by Svein Ludvigsen, on Flickr
Post Reply

Return to “MØRE OG ROMSDAL”