Aksla i Ålesund

Større konsentrasjoner av kystfort rundt Ålesund, Molde og Kristiansund.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Uvanlig bilde dette..
Ikke vet jeg hva som er uvanlig, men har flere bilder fra Ålesund/Aksla/havneområdet. Skal finne de fram når arkivet er flyttet fra baksetet i bilen til hyllen :-D
Paul S.
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Noen som vet hvilken avdeling som brukte Gefechtsstand bunkeren på Aksla?
Flora krigshistorielag
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Min første post her på forumet... :D

Hei! Jeg er 23 år, og bor selv i Ålesund, nermere bestemt Skarbøvika som ligger en kort avstand fra det store kystbatteriet på Tueneset, og batteriet på Stavneset. Er der ofte å går tur med hunden, og har ofte kamera med meg.

Har vert noenganger både i byparken i Ålesund og oppe på Aksla. Jeg har også hørt at det visstnok går trapper inne i tunnelanlegget i byparken, men ikke direkte til Fjellstua, men helt opp til Bataljonskampstanden, den store kampbunkeren i svingen ved nedkjøringen til Fjellstua, som erden største bunkeren i Ålesund. Rykter har det at rommet i bunkeren hvor trappene kommer opp er gjenmurt, og inngangene fra byparken er avstengt desverre.

Så at noen nevnte noe om at det ligger Ringstand stillinger i byparken, det har jeg aldri sett. Kanskje det har gjort det en gang, men boken til Jan Olav Flatmark (Summøre i Festing Norwegen) sier ingenting om det, men jeg vet det ligger en liten bunker der, i en av de små haugene, like ved veien ned til Parken Hotell Ålesund.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Min første post her på forumet...
Velkommen til oss! :-)
Så at noen nevnte noe om at det ligger Ringstand stillinger i byparken, det har jeg aldri sett. Kanskje det har gjort det en gang
Begge de to som er på tegningen var synlige i 2004 da jeg sist var der..
"I parken" er kanskje ikke helt riktig, de ligger litt oppi skråningen mot toppen og er ikke lette å finne....
Her er en av dem:
Attachments
Ålesund1.jpg
Ålesund1.jpg (144.68 KiB) Viewed 494 times
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Ah, takk Erik! De stillingene der visste jeg faktisk ikke om.
Trodde at du mente at det lå stillinger I Parken jeg, for har vert der en del ganger og aldri sett noe slikt. Det forklarer jo saken. :) Som sagt så vet jeg at det ligger en bunker i Parken. Ligger inne i en av de små haugene ved siden av grusveien som går mellom Parken Kulturhus og veien ned mot Rica Parken Hotell. Har desverre ikke et bilde av den, men skal se å få tatt en dag. Den er ikke så stor, den har en liten jerndør og en ventil eller noe. Trolig for ammunisjon eller noe. Husker at bestemoren min sa at i en periode under krigen så var det plassert noen luftvernskanoner i byparken, så det kan jo forklare saken. Disse ble visstnok flyttet til Kronå.
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

RoarP wrote:
Knut Ø. wrote: Trur det er eindel folk herifrå som kunne tenke seg å sett korleis det ser ut inni der.

I 1996 laget TVSunnmøre en programmserie som het "Festung Sunnmøre", den er i 4 deler hvor første del er viet til anlegget inne i Akslafjellet, man får også treffe en tysker som jobbet som telegrafist inne i fjellet under krigen.

Man finner kanskje denne videokassetten i bruktbutikker i Ålesund området ? Jeg har hvertfall min fremdeles. :-)
Husker at det gikk på TVS, og at det for ett par år siden gikk i reprise. Lurer bare på, gikk det faktisk an å kjøpe denne programmseriet på VHS? Har aldri sett noe sted, men vil gjerne se dette igjen.
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Edgar wrote:Jeg tror det kan være en og annen ting som kanskje Jan Olav ikke har fått med i boken.

Han skriver i boka at det ikke finnes mer enn 7 falkenhorst bunkere, og alle 7 er på
Tueneset... Dette er iallefall ikke rett.

Der er Falkenhorst på Aksla også
Edgar
Det kan godt hende, men hvor på Aksla? Har selv aldri kommet over en bunker av type Wohnbunker Falkenhorst der oppe. I boka hannes står det at 7 stk ble bygd, og alle på Tueneset, hvorav kun 2 er intakt. De andre finnes det ingen eller få spor av (noe som er synd...). Er ikke ekspert på alle typene bunker (ennå), men sikker på at det ikke er en annen type bunker som heter Falkenhorst også? De på Tueneset heter Wohnbunker Falkenhorst, og var boligbunkere i stein og betong.
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Erik E wrote:
Min første post her på forumet...
Velkommen til oss! :-)
Så at noen nevnte noe om at det ligger Ringstand stillinger i byparken, det har jeg aldri sett. Kanskje det har gjort det en gang
Begge de to som er på tegningen var synlige i 2004 da jeg sist var der..
"I parken" er kanskje ikke helt riktig, de ligger litt oppi skråningen mot toppen og er ikke lette å finne....
Her er en av dem:
På Torsdag var gikk jeg opp et stykke i trappene (etter å ha vert hos en kompis), og så begge stillingene. Virker som om de er tilkoblet tunellanlegget inne i Aksla også. Det visste jeg faktisk ikke, trodde det var vanlige Ringstand stillinger jeg.

I går så tok jeg noen kalde hos en kamerat som ikke bor så langt fra Byparken. Når jeg skulle ta taxi hjem, så bestemte jeg meg for å ta bilder av bunkeren som ligger i Byparken, til tross uværet og regnet. Jeg hadde kamera i jakkelommen, så hvorfor ikke?... :D

Her er bildene jeg tok. Beklager kvaliteten, som sagt så er jeg ikke noen profesjonell fotograf, og det regnet og blåste sterk kuling. Er man bunkersinteressert så trosser man været. Hehe! PDT_Armataz_01_14

Image

Image

Image

Image
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Endelig fikk jeg ta turen til Ålesund for å se på fjellanlegget i Aksla! Hjertelig takk til tur-organisator Edgar og Sivilforsvar-karen som vel-villig låste oss inn og viste oss rundt! :)

Her kommer tur-bilder:
Attachments
den andre inngangen fra parken.
den andre inngangen fra parken.
IMG_6857.jpg (94.83 KiB) Viewed 361 times
IMG_6838.jpg
IMG_6838.jpg (44.16 KiB) Viewed 361 times
NRK sitt hemmelige senderom i krig.
NRK sitt hemmelige senderom i krig.
IMG_6836.jpg (69.59 KiB) Viewed 361 times
NRK sitt hemmelige senderom i krig.
NRK sitt hemmelige senderom i krig.
IMG_6834.jpg (90.43 KiB) Viewed 361 times
klatret opp en luke i taket, slik er det altså festet..
klatret opp en luke i taket, slik er det altså festet..
IMG_6828.jpg (73.71 KiB) Viewed 361 times
ned fra tobruk trapper
ned fra tobruk trapper
IMG_6825.jpg (78.81 KiB) Viewed 361 times
tobruk
tobruk
IMG_6822.jpg (117.73 KiB) Viewed 361 times
mot tobruk
mot tobruk
IMG_6820.jpg (84.09 KiB) Viewed 361 times
mot tobruk.
mot tobruk.
IMG_6819.jpg (61.9 KiB) Viewed 361 times
mot tobruk.
mot tobruk.
IMG_6818.jpg (52.03 KiB) Viewed 361 times
mot tobruk.
mot tobruk.
IMG_6817.jpg (65.54 KiB) Viewed 361 times
IMG_6814.jpg
IMG_6814.jpg (78.46 KiB) Viewed 361 times
IMG_6813.jpg
IMG_6813.jpg (61.07 KiB) Viewed 361 times
sambandsrom
sambandsrom
IMG_6811.jpg (62.48 KiB) Viewed 361 times
IMG_6810.jpg
IMG_6810.jpg (75.83 KiB) Viewed 361 times
mange rom
mange rom
IMG_6809.jpg (79.68 KiB) Viewed 361 times
til tobruk.
til tobruk.
IMG_6807.jpg (54.8 KiB) Viewed 361 times
mot trappenedgang.
mot trappenedgang.
IMG_6806.jpg (72.38 KiB) Viewed 361 times
Nødutgang - til tobruk.
Nødutgang - til tobruk.
IMG_6805.jpg (54.7 KiB) Viewed 361 times
oppe
oppe
IMG_6804.jpg (66.45 KiB) Viewed 361 times
Lange trapper opp mit gef.stand
Lange trapper opp mit gef.stand
IMG_6803.jpg (65.08 KiB) Viewed 361 times
Toalett ved trappeoppgangen til btl.gef.stand.
Toalett ved trappeoppgangen til btl.gef.stand.
IMG_6801.jpg (62.35 KiB) Viewed 361 times
Til venstre vanntank og tunnel ut mot parken. Til høyre trapper opp til btl.gef.stand.
Til venstre vanntank og tunnel ut mot parken. Til høyre trapper opp til btl.gef.stand.
IMG_6800.jpg (70.97 KiB) Viewed 361 times
Tilbake mot btl.gef. delen.
Tilbake mot btl.gef. delen.
IMG_6799.jpg (38.49 KiB) Viewed 361 times
Utgang ved siden av skolen.
Utgang ved siden av skolen.
IMG_6795.jpg (46.67 KiB) Viewed 361 times
Motsatt retning.
Motsatt retning.
IMG_6792.jpg (65.87 KiB) Viewed 361 times
Enden (idag) av tunnelen mot skolen.  Denne skal ha hatt inngang til skolebygget som tyskerne også brukte.
Enden (idag) av tunnelen mot skolen. Denne skal ha hatt inngang til skolebygget som tyskerne også brukte.
IMG_6789.jpg (98.55 KiB) Viewed 361 times
Videre mot skolen.
Videre mot skolen.
IMG_6787.jpg (69.76 KiB) Viewed 361 times
Trappenedgang i motsatt retning.
Trappenedgang i motsatt retning.
IMG_6779.jpg (96.59 KiB) Viewed 361 times
Tatt i motstatt retning, snodig konstruksjon...
Tatt i motstatt retning, snodig konstruksjon...
IMG_6776.jpg (79.93 KiB) Viewed 361 times
Hall mot skolen.
Hall mot skolen.
IMG_6775.jpg (55.47 KiB) Viewed 361 times
På vei ned til anlegget som går mot skolen.
På vei ned til anlegget som går mot skolen.
IMG_6772.jpg (54.83 KiB) Viewed 361 times
Trapper opp til Btl.Gef.Stand / Sivilforsvarets stasjon.
Trapper opp til Btl.Gef.Stand / Sivilforsvarets stasjon.
IMG_6769.jpg (94.08 KiB) Viewed 361 times
Tatt mot utgangen.
Tatt mot utgangen.
IMG_6766.jpg (90 KiB) Viewed 361 times
Toaletter.
Toaletter.
IMG_6765.jpg (72.11 KiB) Viewed 361 times
Toaletter til høyre i første hall.
Toaletter til høyre i første hall.
IMG_6764.jpg (81.66 KiB) Viewed 361 times
Rett frem dør videre inn til anlegget, til høyre dør inn til kamprom.  Desverre hadde vi ikke nøkkel til dette rommet.
Rett frem dør videre inn til anlegget, til høyre dør inn til kamprom. Desverre hadde vi ikke nøkkel til dette rommet.
IMG_6761.jpg (81.3 KiB) Viewed 361 times
Skyteskår og solide panser dører.
Skyteskår og solide panser dører.
IMG_6760.jpg (69.56 KiB) Viewed 361 times
Inngangsparti fra parken.
Inngangsparti fra parken.
IMG_6758.jpg (141.57 KiB) Viewed 361 times
Inngangsparti fra parken.
Inngangsparti fra parken.
IMG_6756.jpg (158.46 KiB) Viewed 361 times
Flora krigshistorielag
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

I parken fant vi også den samme bunkeren som tidligere postet her. Lille petter edderkopp måtte vike da vi ikke kunne la være å putte kameraet inn i røret å ta bilder :) Her er det også en tunnel... Den skal vist gå ned til politistasjonen.
Attachments
Bilde tatt inn det ene røret.
Bilde tatt inn det ene røret.
IMG_6861.jpg (97.29 KiB) Viewed 358 times
Bunker i parken, sperret.
Bunker i parken, sperret.
IMG_6863.jpg (120.88 KiB) Viewed 358 times
Flora krigshistorielag
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Takk for bilder!
Skal si det ser større ut her enn på tegningene :-)
Inngangsdøra på øverste bildet er sannsynligvis en av de kraftigste som ble brukt i Norge....

For spesielt interesserte:
431P01
Todelt dør med åpning på 80x177 cm
Vekt m/ramme 1150 Kg
Tykkelse 50mm

Erik
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Tviler ikke et sekund, de er det mest solide jeg har sett. Det var samme type dør ved bunn av trappesjakten fra den øverste tobruken som ved inngangen fra parken. (IMG_6820.jpg)
Flora krigshistorielag
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Hei..

Ja det var stort... mange ganger har vi vært utenfor og lurt på hva som kunne være innenfor dørene..

Utrolig opplevelse å også få møte en EKTE bunkersjeger : KGJ

Håper vi kan ha mange slike turer.

Edgar
Frem med vår nære fortid
- før den blir glemt for alltid!
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Dette var virkelig flotte bilder. Var interessant å endeleg få sjå korleis dette anlegget ser ut innvendig.
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Flotte bilder, bor selv i Ålesund, men aldri vert inne i disse tunellene. Større enn forventet.

Har hørt at det skal være noen tuneller som skal ha inneholdt brakker o.l. i Storhaugenområdet (støttepunkt Aspøya), samt en regelbau kampbunker for anti-tankkanon i det området, ifølge boken til Jan Olav Flatmark.

Skal ta meg en tur dit en dag så snart forkjølelsen slipper taket, og se om det er noe betong, stillinger, tuneller osv. av interesse der pr. i dag. :)
Post Reply

Return to “MØRE OG ROMSDAL”