Aksla i Ålesund

Større konsentrasjoner av kystfort rundt Ålesund, Molde og Kristiansund.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
orsta
Posts: 30
Joined: 06 Mar 2009 23:00
Location: Ålesund

Jokeren wrote:
Har du noe info om tunnellen inne i selve Storhaugen som er gjenfylt?
I OT-kartet i stutzpunkt-tråden der OTnr Fhb 319 samt 318 (R105) ved Storhaugen er inntegnet - er der ingen andre Fhb (=fjellrom) markert.

Etter krigen var sivilforsvaret interessert i oversikt over interessante fjellrom, og det ble tatt opptelling i Ålesund. Denne oversikten inkluderer det meste av små og store bunkerser og fjellanlegg, også på Storhaugen, men uten å nevne noe fjellrom som indikert på din skisse.

Bilder fra Storhaugen under/etter krigen indikerer ikke lokale hauger med tunnellmasse som en kunne forvente fra et fjellrom av betydning.

Min konklusjon: Evt. fjellrom antas å være heller beskjedent, og påbegynt seint. Dessuten ble større fjellrom normalt bygget med 2 innganger, ikke en som indikert på skisse. Men der er åpenbart bunkerser i terrenget, men høyere enn evt. tunnellåpning (som helst ville lagt på nivå med vegen).

-o
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

orsta wrote:
Jokeren wrote:
Har du noe info om tunnellen inne i selve Storhaugen som er gjenfylt?
I OT-kartet i stutzpunkt-tråden der OTnr Fhb 319 samt 318 (R105) ved Storhaugen er inntegnet - er der ingen andre Fhb (=fjellrom) markert.

Etter krigen var sivilforsvaret interessert i oversikt over interessante fjellrom, og det ble tatt opptelling i Ålesund. Denne oversikten inkluderer det meste av små og store bunkerser og fjellanlegg, også på Storhaugen, men uten å nevne noe fjellrom som indikert på din skisse.

Bilder fra Storhaugen under/etter krigen indikerer ikke lokale hauger med tunnellmasse som en kunne forvente fra et fjellrom av betydning.

Min konklusjon: Evt. fjellrom antas å være heller beskjedent, og påbegynt seint. Dessuten ble større fjellrom normalt bygget med 2 innganger, ikke en som indikert på skisse. Men der er åpenbart bunkerser i terrenget, men høyere enn evt. tunnellåpning (som helst ville lagt på nivå med vegen).

-o
Takker for infoen! :) Ingen tvil om at der var/er et tunellanlegg i selve Storhaugen. Ifølge Flatmark skal noen brakker/skur vært oppført inne i den. Den ble gjenfylt i 1948, og man kan fremdeles se deler av inngangspartiet, som vi ser på bildet jeg la ved sammen med Flatmark's kart på forrige side. Når jeg var mindre, og før inngangspartiet ble helt gjenfylt som på bildet, med jord, torv og en steinhelle samt litt betong, så husker jeg godt vi lekte der, og vi kunne gå noen meter innover i et slags bunkerlignende rom med skyteskår osv. Var en god del stein inne i den, og en dør som gikk videre innover, var gjenstøpt. Sikkert innover der "rommet" hvor skurene eventuelt ble oppført. Aner ingenting om når dette ble skutt ut.

For å si det slik, det ser ikke ut til at det er kommunen, sivilforsvar, brannvesen etc. som har tettet igjen inngangspartiet. Om man vil inn, kommer man seg inn. Er bare å spa vekk litt jord og torv og knuse steinhellen som er støpt fast.

Har du foresten bilder fra Storhaugen under/like etter krigen?
User avatar
orsta
Posts: 30
Joined: 06 Mar 2009 23:00
Location: Ålesund

Jokeren wrote:
... Takker for infoen! :) Ingen tvil om at der var/er et tunellanlegg i selve Storhaugen. Ifølge Flatmark skal noen brakker/skur vært oppført inne i den. Den ble gjenfylt i 1948, og man kan fremdeles se deler av inngangspartiet, som vi ser på bildet jeg la ved sammen med Flatmark's kart på forrige side. Når jeg var mindre, og før inngangspartiet ble helt gjenfylt som på bildet, med jord, torv og en steinhelle samt litt betong, så husker jeg godt vi lekte der, og vi kunne gå noen meter innover i et slags bunkerlignende rom med skyteskår osv. Var en god del stein inne i den, og en dør som gikk videre innover, var gjenstøpt. Sikkert innover der "rommet" hvor skurene eventuelt ble oppført. Aner ingenting om når dette ble skutt ut.

For å si det slik, det ser ikke ut til at det er kommunen, sivilforsvar, brannvesen etc. som har tettet igjen inngangspartiet. Om man vil inn, kommer man seg inn. Er bare å spa vekk litt jord og torv og knuse steinhellen som er støpt fast.

Har du foresten bilder fra Storhaugen under/like etter krigen?
Ålesunds museum har bilder fra Storhaugen, bl.a. "Widerøe-samlinga, flyfoto fra 50-tallet. Legger ved et bilde fra bunkersen du viser til, fotografert med lommekamera gjennom åpninga i 2008. Døra du sikter til er vel ned ei trapp i bakkant ? I såfall må evt. tunnellåpning ligge på et lavere nivå, bl.a. for drenering.

Vedr. arkeologi: Ta kontakt med museet og kommunen for å undersøke. Det bygges ny barnehage like ved, og tyskerbrakka skal rives. Så området blir uansett en anleggsplass det neste året.

Flatmark rapporterer fra sine kilder, men etter mange år er ikke alle nødvendigvis etterettelige. Dersom du finner et fjellrom med plass til 2 brakker (ca. 18x6m tunnell), sender jeg en flaske whisky PDT_Armataz_01_18

-o
Attachments
Storhaugen.jpg
Storhaugen.jpg (512.09 KiB) Viewed 517 times
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Blinksudd det der, som tilbake til midten av 90 tallet når den var delvis åpen. Man kunne gå noen meter inn/ned (usikker), men husker det var en dør/åpning som var enten gjenfylt eller gjenstøpt.

Har hørt fra folk som har vokst opp i området, etter krigen, at en tunnel eller noe skal ligge inne i selve Storhaugen også, og Flatmark må jo ha fått infoen sin fra ett eller annet sted, at selve tunellen ble gjenfylt i 1948 etc. Selve inngangspartiet osv. som du har bilde av her, og jeg på forrige side, har igrunn stått slik siden 1948, inntil ett par år siden, når noen fikk for seg å grave litt jord foran inngangen og sette på en liten steinhelle. Merkelig det ikke står oppført på kartet du post'et i en annen tråd, over området.
User avatar
orsta
Posts: 30
Joined: 06 Mar 2009 23:00
Location: Ålesund

KGJ wrote:Noen som vet hvilken avdeling som brukte Gefechtsstand bunkeren på Aksla?
Kan noen bekrefte om det var Hauptflugwache Aalesund som holdt til i bunkerne ved fjellstua ?

-o
ms.88
Posts: 3
Joined: 09 May 2010 14:17

Noen her som har lagt merke til en Ringstand ved fjellstua, et lite stykke ned trappene. Denne har også gitter på seg som de to andre som ligger nede ved byparken. Er denne tilknyttet et evt fjellanlegg?
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Er der noen som har bilder, evnt har mulighet til å ta bilder og evnt måle opp de ringstandene på Aksla og nedenfor. Tenker på de som er merket av på kartet og listen som tidligere ble postet her på forumet. Da spesielt de som er merket som 58a.
Der er flere på AHF som prøver å finen ut av dette(link under)
mvh
Paul S.
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 0&t=187470
Attachments
liste.jpg
liste.jpg (179.75 KiB) Viewed 176 times
Tk.jpg
Tk.jpg (91.6 KiB) Viewed 176 times
panserfauzt
Posts: 2
Joined: 16 Aug 2011 13:03

http://www.smp.no/nyheter/alesundogomla ... 508352.ece

Skal pile avsted å kjøpe dagens papirutgave og kose meg, dette kan være en spennende historie :)
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

panserfauzt wrote:http://www.smp.no/nyheter/alesundogomla ... 508352.ece

Skal pile avsted å kjøpe dagens papirutgave og kose meg, dette kan være en spennende historie :)
Samme her! :)
User avatar
sundgot
Posts: 404
Joined: 05 Jan 2011 13:06

Jeg kjøpte PDF utgaven... :m16:
sveinmk
Posts: 21
Joined: 16 Sep 2012 19:56

Hmm.. skal tro om det stemmer det Walter Voss sier, om at det er to (hittil) ukjente anlegg i aksla..?
JanL
Posts: 1
Joined: 13 Nov 2011 15:01

Ryktene om ukjente/uoppdagede anlegg i Aksla har florert i alle de år, det er over 20år siden jeg først hørte om det..
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Vet ikke hvor ukjent det er, men er rimelig sikker på at det er en gjennfyllt tunnel mellom Falkehorstbunkeren og Bataillons Gefetchtsstanden oppe ved Fjellstua.
Flora krigshistorielag
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

JanL wrote:Ryktene om ukjente/uoppdagede anlegg i Aksla har florert i alle de år, det er over 20år siden jeg først hørte om det..
Har hørt at der skal være en svær bunker eller tunell i nærheten av Ravneskaret. Har også hørt om et stort tunellanlegg som hadde inngang i nærheten av veien ned mot Fjellstua. Veien går i dag over det området. Ifølge Flatmark, så er "noe" synlig der på gamle flyfoto.
Last edited by Jokeren on 17 Sep 2012 0:01, edited 1 time in total.
sveinmk
Posts: 21
Joined: 16 Sep 2012 19:56

Må da vere mulig å finne ut av det..?!
Post Reply

Return to “MØRE OG ROMSDAL”