Julneset/Våpenlager?

Større konsentrasjoner av kystfort rundt Ålesund, Molde og Kristiansund.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Preebs
Posts: 2
Joined: 22 Feb 2009 22:30

Hei! Er ny her, men lurer på diverse om Julneset. Veldig spesiell plass må jeg si :) Litt inni skogen der så er det en bunkers bygd helt oppi et fjell/berg og ser ut som et våpenlager(pga nummer på dørene?)

Tror de har IV52 og IV53 på dørene, søkte litt på www.google.no og fant et våpenlager som var blitt ranet :o og der var numrene på dørene IV72 og siste nr er ukjent.

Håper på svar. Hilsen eventyrlysten PDT_Armataz_01_36
Preebs
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei og velkommen til forumet. Det er ikke mye fornuftig jeg kan fortelle deg om det du lurer på. Det er bare å håpe at det kommer noen "innom" tråden og ser hva du har skrevet.. det kan bli ikveld...eller neste år :)

Erfaringsmessig er det mulig å kontakte eldre i samme område, eller dra på bibloteket for å se om det er skrevet noe lokalt om batteriet.

Mvh
Erik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Bunkeren er låst og innegjerdet. Som du sier er skiltingen av militær karakter og er nok derfor å anse som et operativt anlegg og bør ikke "utforskes" uten tillatelse....
Hva som eventuelt er inni vet antakeligvis Heimevernet?

Mvh
Erik E
Preebs
Posts: 2
Joined: 22 Feb 2009 22:30

Erik E wrote:Hallo

Bunkeren er låst og innegjerdet. Som du sier er skiltingen av militær karakter og er nok derfor å anse som et operativt anlegg og bør ikke "utforskes" uten tillatelse....
Hva som eventuelt er inni vet antakeligvis Heimevernet?

Mvh
Erik E

Takk for svar :) Det er vel sant som du sier, porten inn til bunkeren var åpen da jeg var der i høst. Men i senere tid har den blitt låst. Så dette er vel ikke noe å snike på :p
Preebs
Rolf
Posts: 30
Joined: 05 Sep 2007 11:47

Har porten til ammobunkeren blitt låst? Det var nytt for meg og må ha skjedd i løpet av senhøsten/vinteren.

Heimevernet kaller jeg nå konsekvent for fjerneværet etter at de begynte å avgi tropper til utenlandstjeneste. Tror ikke HV benytter denne, men kanskje sivilforsvaret har noe der. Uansett er det neppe noe spennende der inne. Er vel helst låst av for å hindre at den ramponeres innvendig i tilfelle de skulle finne på å bruke den til noe. Bedre slik enn at det går som med resten av anlegget på Julneset.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Slik så det iallefall ut i dag. Ingen skilter å se rundt området som kan antyde at det er noe millitært, ingen lås på porten, og ingen hengelås på selve dørene, så her har nok forrige leieboer flyttet ut :-)
Attachments
julneset.jpg
julneset.jpg (466.65 KiB) Viewed 342 times
--
Tommy
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Hei

Og her kan vi kanskje ende en gammel diskusjon her på forumet..Kor vi bor og er fra...Da kunne det gjøres et søk som : Molde , Ålesund eller ?

Det hadde vært enkelt, og hadde gitt mange medlemmer gode relasjoner i forhold til stedsangivelse..
Edgar
Frem med vår nære fortid
- før den blir glemt for alltid!
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Edgar wrote:Hei

Og her kan vi kanskje ende en gammel diskusjon her på forumet..Kor vi bor og er fra...Da kunne det gjøres et søk som : Molde , Ålesund eller ?

Det hadde vært enkelt, og hadde gitt mange medlemmer gode relasjoner i forhold til stedsangivelse..
Edgar
Ingen dårlig idè ,Edgar . Eg ville nok alikevel foretruket en egen "tråd" hvor brukerene her på forumet kunne skrevet "Kor vi bor og er fra" .
Det blir ryddigere på den måten og enda ryddigere om denne "tråden" låg i en egen seksjon .
Mvh Henning Dalsvåg
Post Reply

Return to “MØRE OG ROMSDAL”