View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Nov 2020 3:41

Reply to topic  [ 5 posts ] 
 Marinesignalstelle Ålesund / Støttepunkt Storhaugen 
Author Message

Hei! Legger ved noen bilder av dagens lille tur til Storhaugen, hvor Marinesignalstelle Ålesund lå, og hvor i tillegg, tyskerne hadde et støttepunkt med lett luftvernsskyts, noen bunkere, brakker, og et større antall feltmessige utførte skytestillinger, samt noen skytestillinger i betong og noen tuneller.

Var visst litt interesse rundt tyskernes befestningen av Storhaugområdet, som vi så i topic'en om Aksla, så hvorfor ikke en egen tråd om dette? :)

Jeg fikk ikke undersøkt R-105 kasematten samt en annen bunker like ved, og i tillegg så var de inngjerdet, og siden jeg hadde litt dårlig tid, så får det være til en annen gang. Neste gang så får ringe på til noen av de som bor i boligblokken og spørre pent om de vil slippe meg inn så jeg får undersøkt R-105 og den andre bunkeren nermere... :D

Jeg kommer til å legge til flere bilder ettervert som jeg får undersøkt området nermere. PDT_Armataz_01_18

Bevæpning 1943-1945, Storhaugområdet:

1 stk. 3,8cm Panservernkanon
2 stk. 2cm Luftvernkanoner, Flak-38
1 stk. 4x2cm Luftvernkanon
1 stk. Mitraljøse
7 stk. Maskingevær
1 stk. 60cm Lyskaster

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

07 Mar 2009 19:35
Profile

Skal snart legge ut flere bilder fra Storhaugområdet, av R-105 kasematten, bunkeren under, av ukjent funksjon, en tunell i nærheten av Storhaugen, samt bilder fra Jens-Haugen like ved Steinvågsbroen, hvor det var et tunellanlegg, løpegraver, skytestillinger for mg og mg i luftvernsopsett, samt 2 ringstandstillinger/bunkere.

09 Apr 2009 14:10
Profile

Herlig kjenner at det kribler litt og har lyst ut :) Takk for flotte bilder.

09 Apr 2009 14:19
Profile

Takker! Synd det regner i dag, noen skytestillinger (feltmessig utført) på Stavneset som jeg skulle tatt en lite titt på, men er meldt bra vær til helgen, så da blir det muligens en tur.

09 Apr 2009 15:39
Profile

Fundament til tår i tre oppe på "Storemikkelen", nedafor Storhaugen. En 60cm lyskaster var plassert i tårnet.

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

16 Feb 2018 20:53
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]