HKB 7./976 Surnadal

Større konsentrasjoner av kystfort rundt Ålesund, Molde og Kristiansund.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
tor christian
Posts: 151
Joined: 23 Apr 2006 10:35
Location: Møre og Romsdal

Er det noen som vet om det er at noe fra HKB 7/976 Surnadal
Og kanskje noen har koordinatene (i Norge bilder)
anders
Posts: 11
Joined: 20 Jun 2006 15:41
Location: Møre og Romsdal

Her er noen meget dårlige bilder tatt i surnadal PDT_Armataz_01_18


Image

Image

Også et bilde av en annen bunker, fikk bare til å knipse et bilde.

Image


Skal ivei senere og ta flere bilder. Da det er noen bunkere til og et lite fjellanlegg.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

PDT_Armataz_01_08

Enda en Regelbau 105 i denne landsdelen!?
Utrolig!


Erik
anders
Posts: 11
Joined: 20 Jun 2006 15:41
Location: Møre og Romsdal

Jeg har desverre ikke peiling på hvilken type disse er, men har vert inni begge 2. Muligens jeg skal iveg imorgen og ta noen flere bilder.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Erik E wrote:PDT_Armataz_01_08

Enda en Regelbau 105 i denne landsdelen!?
Utrolig!

Erik
Ikke bare 1, men faktisk 2!
Den andre ligger nedfelt i en privat hage og er fyllt inntil med jord/plen, slik at man ikke ser skyteskåret. Men ut i fra størrelse, plassering av nødutgang, det at det står en annen maken der osv - så er det vel liten tvil.

Den andre bunkeren i de 2 første bildene over, er faktisk en R 117 Norw, med en spesiell (skyte-)stilling oppe på kanten. Bunkeren er speilvendt, i alle fall i front.
Så der dukket det opp en til av den typen :)
Attachments
R 117 Norw, utsikt fra stilling, Skei - Surnadal.jpg
R 117 Norw, utsikt fra stilling, Skei - Surnadal.jpg (172.96 KiB) Viewed 915 times
R 117 Norw, stilling 3, Skei - Surnadal.jpg
R 117 Norw, stilling 3, Skei - Surnadal.jpg (204.98 KiB) Viewed 915 times
R 117 Norw, stilling 2, Skei - Surnadal.jpg
R 117 Norw, stilling 2, Skei - Surnadal.jpg (269.31 KiB) Viewed 915 times
R 117 Norw, stilling 1, Skei - Surnadal.jpg
R 117 Norw, stilling 1, Skei - Surnadal.jpg (240.69 KiB) Viewed 915 times
R 117 Norw, skyteskaar, Skei - Surnadal.jpg
R 117 Norw, skyteskaar, Skei - Surnadal.jpg (162.25 KiB) Viewed 915 times
R 117 Norw, Skei - Surnadal.jpg
R 117 Norw, Skei - Surnadal.jpg (250.3 KiB) Viewed 915 times
R 105 Norw - 2b, Skei - Surnadal.jpg
R 105 Norw - 2b, Skei - Surnadal.jpg (217.37 KiB) Viewed 915 times
R 105 Norw - 2a, Skei - Surnadal.jpg
R 105 Norw - 2a, Skei - Surnadal.jpg (223.38 KiB) Viewed 915 times
R 105 Norw - 1, Skei - Surnadal.jpg
R 105 Norw - 1, Skei - Surnadal.jpg (265.25 KiB) Viewed 915 times
JornN
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Takk for oppdatering Jørn

Kan begynne å undres over hvor mange tilsvarende anlegg det finnes i fjordarmene mellom Molde og Trondheim! Begynner å bli en hel del av disse 100-serie bunkerne der etterhvert :-)

Erik
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Har du noen oversikt på lister over hva som var bestilt bygging av i dette området? Mener å huske at du nevnte 3 stk R 117 på Sunndalsøra i tillegg - sammen med noen R 105?
Ser ut som om denne kombinasjonen er veldig typisk for fjordarmene i grensen mellom Nord-Møre og Sør-Trøndelag, men ikke eksisterende straks man kommer nordøst til Trondheimsfjorden og lengre.
Jeg har notert meg følgende:
Kristiansund, Brunsvika: R 105N
Sunndalsøra: R 117N og ?
Surnadal: R 105N og R 117N
Vinjeøra: R 117N
Kyrksæterøra: R 105N og R 117N
Hemnskjel: R 117N
Krokstadøra: Her ligger det en bunker under skolen, men hva/hvilken?

Innfallsveien ved Hellandsjøen og Årvåg (-fjorden) er sannsynligvis dekket av støttepunkt Maxa Moritz på Liaurda ved Kyrksæterøra, så da gjenstår Åndalsnes. Noen slike der?
JornN
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Men hvor er batterie? PDT_Armataz_01_04 Er det ingenting igjen av det?
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Har for min egen del ikke sett noe, men jeg har ikke hatt tid til å fingå det mest aktuelle området.
Jeg antar at skytset har stått på flaten foran det høyeste punktet på Skei.
Kommandobunkeren ligger rett bak den høyeste kollen, og det jeg mener er det mest trolige området (i eller like ved), er markert med den blå sirkelen på kartet. Batteriet kan også ha ligget litt lengre nord/nordøst i det området som i dag er okkupert av sykehjemmet og bolighus.
Denne plasseringen av skytset går igjen på alle de batteriene som har ligget i disse fjordarmene rundt fylkesgrensa Møre/Sør-Trøndelag.
Det er en mæl med et høydedrag innenfor et elvedelta og/eller en langgrunn strandsone, ved dem alle. Batteriet står normalt høyere i terrenget, på en flate mellom mælen og det høyeste feltet i høydedraget.
Dette likner spesielt mye på Krokstadøra, men også Vinjeøra og Kyrksæterøra.

Legger også ved en grunnskisse som viser den spesielle (nærforsvars-)stillingen på flanken av R117N-bunkeren.
Normalt har disse bunkerene en "Tobruk" (Vf 58C) i bakkant som på Vinjeøra, Hemnskjel og Kyrksæterøra - men ikke denne. Har i alle fall ikke sett noen.
Attachments
R 117a Norw. Surnadal.jpg
R 117a Norw. Surnadal.jpg (74.57 KiB) Viewed 819 times
Skei 1-4000 kart m anmerkninger.jpg
Skei 1-4000 kart m anmerkninger.jpg (227.22 KiB) Viewed 819 times
JornN
Holden2
Posts: 1
Joined: 30 May 2010 20:48

Jeg kommer opprinnelig fra Surnadal og var inne i bunkeren på første bilde (R117) som barn. Var delvis fylt med vann den gangen, men uansett var det spennende for en guttunge :-). I dag mener jeg den er innredet av Heimevernet.

Kan suplere med flere stillinger i Surnadal, da jeg ser de ikke er nevnt her.

På sletta nedenfor sentrumsplatået "Røssmoen", ligger det 6-7 stillinger på linje. Disse er temmelig kollapset, og det har helt klart vært tak på de. Bortenfor disse igjen inne i fjellveggen under det gamle "Svorkabygget", er det et fjellrom. Ganske godt bevart med imponerende murarbeid etter mitt syn. Det er 2 innganger, og noe som kan minne om et lite vannreservoar om jeg husker rett.

Legger ved et utsnitt fra Gulesider her. Skal prøve å få tatt noen bilder da jeg skal dit i ferien min.

Image

Image
perag
Posts: 1
Joined: 07 Apr 2011 18:52

Her er det et bilde av bukersen uten så mye vegetasjon, tok det no i høst, sender med noen bilder fra innsiden, skal en tur i bukersene på røssmoen ( øst for bunkersen i surnadal sentrum) hvor det var kanon stillinger og ta noen bilder og legge ut.
Vi fant 2 meget brae bunkersovner der no i høst som vi skal pusse opp.
Attachments
DSCN2896.JPG
DSCN2896.JPG (219.02 KiB) Viewed 494 times
DSCN2898.JPG
DSCN2898.JPG (227.9 KiB) Viewed 494 times
DSCN3140.JPG
DSCN3140.JPG (272.56 KiB) Viewed 494 times
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Så flotte bilder av en flott bunker:-) Har denne bunkeren vært i forsvarets eie til nylig, eller er bare dagens eier veldig ivrig på å ta vare på dette anlegget med både strøm og varme intakt?
Ser ut som den er godt vedlikeholdt.
anders
Posts: 11
Joined: 20 Jun 2006 15:41
Location: Møre og Romsdal

vil dere pusse opp ovnene og sette de på samme plass ?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

JornN wrote:Den andre bunkeren i de 2 første bildene over, er faktisk en R 117 Norw, med en spesiell (skyte-)stilling oppe på kanten.
Nå uten stigetrinnene i muren:
https://www.tk.no/nyheter/surnadal/kult ... 3FAXNyE-fg

Sitat og foto fra artikkelen:

Det er driva.no som onsdag forteller at Surnadal kommune har saget av 11 metalltrinn på utsiden av en stor bunker på Skei med vinkelsliper.

Trinnene hører til en nødutgang på toppen av bunkeren, og kommunens folk har fjernet ni trinn fra bunnen og to fra toppen. Tre trinn står igjen på den omtrent seks meter høye veggen
– Dette er et krigs- og kulturminne, og det er rett og slett hærverk kommunen har drevet med her, sier Sjur Fedje til Driva.
Nå har Fedje og leder i Olav Jostein Holten i Indre Nordmøre Forsvarsforening anmeldt kommunen for hærverk.

I Driva sin artikkel kommer det fram at kommunen kappet av trinnene som et sikringstiltak. Fedje og Holten mener sikring kunne ha blitt gjort annerledes, uten å måtte ødelegge deler av kulturminnet.
Kommunen så på kappingen av jerntrinnene som et sikringstiltak. Foto: Tor-Helge Solli

Olav Rønning, som er enhetsleder for teknisk i Surnadal kommune, bekrefter overfor avisen at trinnene på bunkeren ble kappet av med vinkelsliper i starten av juli.
– Kommunen er ansvarlig for å ta vare på innbyggerne og deres sikkerhet, og å fjerne trinnene på bunkeren ble vurdert som et sikringstiltak, sier Rønning til Driva. Han legger til at han nå i ettertid ser at dette kunne ha vært gjort på en annen måte, og at avgjørelsen om å finne fram vinkelsliperen var forhastet.

Rønning legger til at det som ble gjort, ble gjort i beste mening.
– Vi legger oss rett og slett flate.
Attachments
safe_image.jpg
safe_image.jpg (75.45 KiB) Viewed 169 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “MØRE OG ROMSDAL”