Flakzug Aaram / Aaramsholm

Større konsentrasjoner av kystfort rundt Ålesund, Molde og Kristiansund.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Tenkte jeg skulle lage en tråd om luftvernbatteriet på Åram.

Generell info:

På grunn av den økte hyppigheten i allierte flyangrep mot den tyske skipsfarten ifra Stadtlandet og nordover, ble det anlagt det luftvernbatteri på Åram. Trolig var batteriet klart til innsats høsten 1944, og hadde betegnelsen "Flakzug Åramsholm" og var underlagt selve kystbatteriet på Åram, "HKB 36./976 (3/579)" som lå v. Espeneset på Åram. "Flakzug Åramsholm" ble anlagt like ved Åramsneset, og dekket innflygning via Haugsfjorden og Åramssundet. To brakker og en boligbunker ble bygget til å huse mannskapet. Hovedskytset var tre stk. 4cm Bofors luftvernkanoner og tre stk. 2cm Madsen luftvernkanoner. Kanonstillingene var stort sett feltmessig utført pga. betongmangelen så sent i krigen. Stillingene var nedgravd i bakken med sidevegger av opplødd stein. Skal desverre være få spor av stillingene pr. i dag visstnok.

I sluttfasen av krigen ble batteriet underlagt Marineflakbatteriet i Ervika (MFB 2./702 - Ervik).
I "Flakzug Åramsholm" sitt batteriområde lå der allerede en flyobservasjonspost, under betegnelsen "Flugwachen Aaram - Dri 32". denne ser også ut til åha fortsatt tjenesten videre etter at batteriet ble anlagt.


Bevæpning:

3 stk. 4cm Flak 28 Luftvernkanoner, Bofors
3 stk. 2cm Flak 38 Luftvernkanoner, Madsen
1 stk. 3,7cm Panservernkanon, i en gammel fransk panservogn.
? stk. Maskingevær (der skal ha vært maskingevær der, men antallet er uvisst)
1 stk. 60cm Lyskaster


Kamp:

05.12.1944:
Batteriet beskyter passerende fly , med 27 granater 4cm.

13.12.1944:
Batteriet beskyter passerende fly, med 112 granater 4cm og 80 granater 2cm.

11.02.1945:
Batteriet beskyter et passerende fly, med 2 granater 4cm.

27.02.1945:
Batteriet beskyter passerende fly, med 4cm skyts.


Har ikke vært der selv, men om andre har det og har bilder, så hadde det vært kjempeflott. Selv så har jeg kun et luftkart og ett par bilder fra "bunker tour" fra sofaen (Google Earth) og komme med, men er vel bedre enn ingenting.
Legger også ved luftkart med stillinger og bygninger avmerket, med fargekoder & forklaring.
Attachments
Luftkart over batteriområdet
Luftkart over batteriområdet
Luftkart.JPG (124.56 KiB) Viewed 283 times
Luftkart med fargekoder over bygninger og stillinger.
Luftkart med fargekoder over bygninger og stillinger.
Luftkart2.JPG (404.98 KiB) Viewed 274 times
Forklaring
Forklaring
Forklaring.JPG (311.09 KiB) Viewed 274 times
Last edited by Jokeren on 29 Jul 2012 21:43, edited 2 times in total.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Finnes det noen rester igjen etter dette? Ser ingenting på flyfoto eller google streetview iallefall. Kan ikke huske at jeg la merke til noe den gangen jeg var og besøkte HKB Åram heller, men da kikket jeg jo strengt tatt ikke etter noe i området der, siden jeg ikke kjente til dette anlegget.
--
Tommy
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Her kommer ett par bilder fra min "tur" dit via. Google Streetview.
Attachments
Her like ved veien skal 4cm Bofors stilling nr. 1 ha ligget. Var delvis nedgravd i bakken med sideveggr av opplødd stein. Diameter 2,5 meter. Delvis rasert og gjenfylt (pr. 1994). Er det rester av den vi skimter her på bildet mon tro?
Her like ved veien skal 4cm Bofors stilling nr. 1 ha ligget. Var delvis nedgravd i bakken med sideveggr av opplødd stein. Diameter 2,5 meter. Delvis rasert og gjenfylt (pr. 1994). Er det rester av den vi skimter her på bildet mon tro?
4cm#1.JPG (68.24 KiB) Viewed 273 times
Her nede skal 4cm Bofor-stilling nr.2 ha ligget. Var nedgravd i bakken med vegger av oppplødd stein, og med en diameter på 2,5 meter. Et firkantet betongfundament med boltekrans til kanonfeste i midten. Er delvis intakt med kraftig overgrodd.  I forkant ligger en bunker på 6x10 meter, som skal ha fungert som K.O, samt flere feltmessige MG-stillinger.
Her nede skal 4cm Bofor-stilling nr.2 ha ligget. Var nedgravd i bakken med vegger av oppplødd stein, og med en diameter på 2,5 meter. Et firkantet betongfundament med boltekrans til kanonfeste i midten. Er delvis intakt med kraftig overgrodd. I forkant ligger en bunker på 6x10 meter, som skal ha fungert som K.O, samt flere feltmessige MG-stillinger.
4cm#2.JPG (61.98 KiB) Viewed 273 times
Stilling nr.3 for 4cm Bofors skal ha ligget nede i denne lille skogen. Var delvis nedgravd i bakken med sidevegger av opplødd stein, og en diameter på 2,5 meter. Delvis intakt men overgrodd. En løpegrav i stein/betong førte til en MG-stilling? like ved. Her skal det ligge et kanonfeste.
Stilling nr.3 for 4cm Bofors skal ha ligget nede i denne lille skogen. Var delvis nedgravd i bakken med sidevegger av opplødd stein, og en diameter på 2,5 meter. Delvis intakt men overgrodd. En løpegrav i stein/betong førte til en MG-stilling? like ved. Her skal det ligge et kanonfeste.
4cm#3.JPG (124.64 KiB) Viewed 273 times
Her ser vi området der de to boligbrakkene lå. Ingen synlige spor. I området der eneboligen ligger, skal det ha ligget en boligbunker nede i bakken, på 4x8 meter. Gjenfylt når enebolig ble bygget?
Her ser vi området der de to boligbrakkene lå. Ingen synlige spor. I området der eneboligen ligger, skal det ha ligget en boligbunker nede i bakken, på 4x8 meter. Gjenfylt når enebolig ble bygget?
Brakkeområde.JPG (80.11 KiB) Viewed 273 times
Grop delvis inskutt i berget. Her var det innkjørsel fra veien, og en gammel fransk panservogn med en 3,7cm-kanon var parkert her, og fungerte som nærforsvar. Gropen er som vi ser delvis gjenfylt. "Larveføtter" fra panservernkanonen skal det ligget rester av der for noen år siden.
Grop delvis inskutt i berget. Her var det innkjørsel fra veien, og en gammel fransk panservogn med en 3,7cm-kanon var parkert her, og fungerte som nærforsvar. Gropen er som vi ser delvis gjenfylt. "Larveføtter" fra panservernkanonen skal det ligget rester av der for noen år siden.
3,7.JPG (98.02 KiB) Viewed 273 times
Her dette huset nå står lå det en  dekningsbunker med tak av buede bølgeblikkplater som var delvis nedgravd i bakken. Ingen synlige spor av selve bunkeren, men om man se nøye på den lille hytta i hagen, til høyre, kan man se noen av bølgeblikkplatene som er malt rød og ibruk som vedskjul. :)<br />2cm-Flak-stillingene lå på høyden ovenfor. Var nedgravd i bakken, med sidevegger av opplødd stein, og med en diameter på 3 meter. Alle er gjenfylt og nesten ingen synlige spor.
Her dette huset nå står lå det en dekningsbunker med tak av buede bølgeblikkplater som var delvis nedgravd i bakken. Ingen synlige spor av selve bunkeren, men om man se nøye på den lille hytta i hagen, til høyre, kan man se noen av bølgeblikkplatene som er malt rød og ibruk som vedskjul. :)
2cm-Flak-stillingene lå på høyden ovenfor. Var nedgravd i bakken, med sidevegger av opplødd stein, og med en diameter på 3 meter. Alle er gjenfylt og nesten ingen synlige spor.
Bølgeblikk.JPG (106.75 KiB) Viewed 273 times
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

TommyG wrote:Finnes det noen rester igjen etter dette? Ser ingenting på flyfoto eller google streetview iallefall. Kan ikke huske at jeg la merke til noe den gangen jeg var og besøkte HKB Åram heller, men da kikket jeg jo strengt tatt ikke etter noe i området der, siden jeg ikke kjente til dette anlegget.
Har vært på selve "hovedfortet" på Åram, men aldri her. Dette ble anlagt ganske seint i krigens dager, og var for det meste feltmessig utført. Skal være få spor.
Det skal ha ligget et kanonløp v. en av MG-stillingene som lå ved en av 4cm-kanonstillingene på nedsiden av veien. Alle 2cm-stillingene lå på oppsiden av veien, og en av de er det ingen spor av, en annen, ser det ut som om det ligger en et hus over, og den siste skal være så og si helt gjenfylt og overgrodd.
En bunker på 6x10 meter skal ligge på nedsiden av veien v.den av 4cm-stillingene som er mest intakt. Den stillingen skal også være eneste der man kan se betongfundamentet m. bolte"krans" i senter av stillingen.
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Noen som har vært her og har bilder?... :)
Post Reply

Return to “MØRE OG ROMSDAL”