View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Sep 2020 22:24

Reply to topic  [ 14 posts ] 
 Torpedobatterie Julholmen 
Author Message
Site Admin

Edit: Har drevet og lett etter en tråd om dette batteriet, men ikke funnet en, men selvsagt så snart jeg har lagt ut denne tråden, så oppdager jeg tråden om Torpedobatterie Jul lenger nede i «Møre og Romsdal»-forumet. Moderator kan sikkert flette denne tråden inn i den gamle. :-)
Ser ganske massivt ut fra utsiden, men er overraskende lite på innsiden. Det er vel det som skjer når man bygger med 2 meter tykke vegger :-)

En del brakkefundamenter etc i skogen lenger inn på neset. Vet ikke om den steinsirkelen som er stablet opp like bak selve torpedobunkeren er for noe slags Flak, eller lyskaster?

Batteriet var ifølge det jeg har funnet på nettet, bestykket med 2stk 45cm norske torpedorør, inntil disse ble byttet ut med to tyske 52cm torpedorør i 1944. Bunkeren som er der i dag, ble ifølge JEF i «Klar til strid», bygget i 1944, og det var også i den forbindelsen at batteriet ble utrustet med ny torpedokanon.

Last edited by TommyG on 19 Sep 2010 22:06, edited 3 times in total.

19 Sep 2010 19:31
Profile
Site Admin

Diverse etterlevninger på utsiden.

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

19 Sep 2010 19:37
Profile
Site Admin

Innsiden. Utgang med dør til rom til venstre. Noen som kjenner til hva det var brukt til?

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

19 Sep 2010 19:39
Profile
Site Admin

Selve "torpedohallen" fra bakenden av bunkeren. Gang til venstre er ut mot utgangen, og dør til venstre rett etter gangen så ut til å være inn til generator rom el.

19 Sep 2010 19:41
Profile
Site Admin

Torpedohallen fra fronten. I bakkant av hallen var det også et forholdsvis stort rom med panserdør. Til venstre for der jeg står, så er det trapp opp til utkikksplass/kommandoplass. Til høyre er det trapp opp til rom for å betjene skyteskåret som vi så på bildet fra utsiden, lenger oppe i tråden. Døren som er synlig i bildet helt på høyresiden ledet ut til et rom jeg ikke vet hva var brukt til. Torpedobatteriet på Klauset hadde også et lignende rom.

19 Sep 2010 19:45
Profile
Site Admin

Utsikt fra kommandoplassen.

19 Sep 2010 19:49
Profile
Site Admin

Ene siden av fronten av hallen, med trapp opp skyte-/vaktstilling og ned til rom som tidligere nevnt.

19 Sep 2010 19:51
Profile
Site Admin

Overraskende lite rust på de forskjellige delene av mekanismen som var igjen.

19 Sep 2010 19:53
Profile

Satt og så på alle de flotte bildene av dette anlegget nå, og en ting jeg lurer på:
Har dette torpedobatteriet vært brukt i norsk tjeneste etter krigen? Og hvor lenge ble det evt benyttet?
Er evt norsk etterkrigsbruk grunnen til at anlegget og inventaret i hovedbunkeren er såpass intakt i dag, eller ligger dette veldig utilgjengelig?

Ser jo at det både er igjen merkelig mye rimelig rustfritt stål, og at utrolig mye inventar er på plass og fortsatt like helt. At ingen har drassa med seg både radiatorer og rør, samt alt annet som både er og ikke er boltet fast, er jo helt utrolig:-)

Dette anlegget trenger jo ei runde med feiekost, og noen liter maling, så er det like fint igjen. hehe.

Igjen, masse flotte bilder!! veldig bra!!! :-)

19 Sep 2010 20:36
Profile
Site Admin

marius wrote:
Satt og så på alle de flotte bildene av dette anlegget nå, og en ting jeg lurer på:
Har dette torpedobatteriet vært brukt i norsk tjeneste etter krigen? Og hvor lenge ble det evt benyttet?
Er evt norsk etterkrigsbruk grunnen til at anlegget og inventaret i hovedbunkeren er såpass intakt i dag, eller ligger dette veldig utilgjengelig?

Ser jo at det både er igjen merkelig mye rimelig rustfritt stål, og at utrolig mye inventar er på plass og fortsatt like helt. At ingen har drassa med seg både radiatorer og rør, samt alt annet som både er og ikke er boltet fast, er jo helt utrolig:-)

Ja, jeg var også overrasket over hvor godt alt inventaret hadde holdt seg og hvor lite rust det var.
Det var tydeligvis et av anleggene som det ble bestemt å beholde rett etter krigen, men om det ble beholdt i kun kort tid eller om det var noe som helst norsk aktivitet der etter krigen vet jeg ikke. Ser ikke ut til at noen har svart på det samme spørsmålet i den andre tråden om batteriet heller,

19 Sep 2010 20:53
Profile

Meget fine bilder :)
Hadde du med deg lyskaster når du var inne og tok bildene? Det så så lyst og trivelig ut PDT_Armataz_01_18

19 Sep 2010 21:38
Profile
Site Admin

c_hoff82 wrote:
Meget fine bilder :)
Hadde du med deg lyskaster når du var inne og tok bildene? Det så så lyst og trivelig ut PDT_Armataz_01_18

Hehe, ikke så langt ifra. Hadde med meg 3 av disse: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.32590. Gjorde det nesten mulig å ta bilder håndholdt inne i halv-mørket der. Helt sinnssykt hvor bra lys det er fra disse små lyktene.

19 Sep 2010 22:05
Profile

Boken "Molde by historie", bind 4 som nå er ute på bokhylla.no
angir at 30 000 stk sekker sement på 50 kg hver ble brukt på selve bunkeren.
Det er 1,5 million kg eller 1500 tonn.

Batteriet ble anlagt i juni 1940.
Ombygd og satt i betongbunker og var stridsklart fra juni 1944.

40 mann stor styrke betjente torpedobatteriet.

01 Nov 2012 10:50
Profile

Kartskisser:

24 Jan 2017 23:53
Profile
Reply to topic   [ 14 posts ]