Vatne i Haram kommune

Større konsentrasjoner av kystfort rundt Ålesund, Molde og Kristiansund.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
sundgot
Posts: 404
Joined: 05 Jan 2011 13:06

Natter wrote:
ragulves wrote: Har prøvd å finne den boken uten hell!
Som de fleste bøker innenfor disse temaene gis de ut i små opplag,
og blir relativt kjapt utsolgt (nå er det riktignok snart 20 år siden Flatmarks bok kom ut,
så slik sett er det vel ikke så rart om den er vanskelig å finne).

Prøv antikvariater (antikvariat.net er en fin tjeneste) eller følg med på FINN, QXL ol.
Lån den på biblioteket og så kan en skanne sidene (evt. fotografere).
Det bruker jeg å gjøre med noen bøker.
ragulves
Posts: 15
Joined: 01 Jul 2012 1:54

Godt forslag:)
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Ja, du får lånt den på Ålesund Bibliotek. Vet at de har 7-8 eksemplar av den der. Du kan også eventuelt prøve å kontakte Jan Olav Flatmark. Han er faktisk medlem her. Søk på "janolav" i søkefunskjonen øverst på siden. Han er ikke så aktiv her, men det skader ikke å prøve å kontakte han. Kanskje han har noen eksemplar liggende. Selv så tror jeg at jeg skal gjøre det samme. Har alle bøkene han har skrevet, foruten 'Ålesund I Hverdag & Krig' fra 1988 og 'Bak Fiendens Linjer' fra 2000. Har lånt og lest de, men er såpass interessante, at jeg kunne tenkt meg de i bokhyllen hjemme i stua.

Jeg fikk boken (Sunnmøre i Festung Norwegen) i julegave for 8 år siden. Da solgte de den fremdeles på bokhandelen på Ålesund Storsenter tydligvis, ettersom det var der den var kjøpt. For å si det sånn, så begynner den å bli "utslitt", hehe. Har den med på mang en tur til kystfort, støttepunkt...tja alt av interesse hvor det er rester etter tysk aktivitet på Sunnmøre egentlig. Lurer man på hva "Ka dei betongrestane der e?" f.eks, så er det stort sett bare å bla opp og få svar. Den boka vekket interessen min for lokal krigshistorie. Skulle ønske kartene var mer detaljerte og oversiktlig. Det er eneste minuset. Håper den en gang blir utgitt på nytt.

Har du forresten sjekket ut de andre objektene i området fra hvor den bunkeren dere fant ligger. Ser der ligger en bunker til i nærheten, samt en nærforsvarsstilling for MG..
ragulves
Posts: 15
Joined: 01 Jul 2012 1:54

Hei igjen!


Kjenner til de andre stillingene i området.
Legger ved bilde med piler på det jeg kjenner til av de stillingene på "Haugen" i Vatne

Hytte er omgjort til bolig men orginal soldatbolig er endel av påbygg.
Bunker på motsatt side hører til eiendom der det er oppført bolig.
Bunker er inntakt mener jeg på.

MG stilling lenger ned er igjennfylt og der er plen i dag men regner med murer og fundament ligger inntakt under plenen.
Attachments
420987_10151377844500515_1743825419_n.jpg
420987_10151377844500515_1743825419_n.jpg (279.19 KiB) Viewed 137 times
ragulves
Posts: 15
Joined: 01 Jul 2012 1:54

Legger også ved bilde av lokasjon til Bunker og MG stillinger på motsatt side av elva i Vatne

Også bilde av hvor MG stilling på "Haugen" befant seg.

Gamle bilder fra ca 1960
Attachments
os.jpg
os.jpg (836.51 KiB) Viewed 136 times
Stilling.jpg
Stilling.jpg (857.16 KiB) Viewed 136 times
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Takker for bilder. Er stillingene og de øvrige bunkere fremdeles intakt også?
ragulves
Posts: 15
Joined: 01 Jul 2012 1:54

Mulig rettelse MG stilling Haugen: Skal være panservernkanon ?
Har blitt fortalt MG stilling men dette kan altså være feil.
ragulves
Posts: 15
Joined: 01 Jul 2012 1:54

Jokeren wrote:Takker for bilder. Er stillingene og de øvrige bunkere fremdeles intakt også?
Alt skal være inntakt meg bekjent. Bortsett fra stilling på "Haugen" denne er da fylt igjen.
Ingen synlige spor over overflaten.

Når det gjelder stillinger på OS er har jeg ikke sett desse selv.
Men skal ta meg en tur når jeg får sjangs. :)
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

ragulves wrote:Mulig rettelse MG stilling Haugen: Skal være panservernkanon ?
Har blitt fortalt MG stilling men dette kan altså være feil.
Våpenoversikten for Vatne:

Oshaugen:
1 stk. mitraljøse
1 stk. maskingevær

Vatne sentrum:

1 stk. panservernkanon (ingen ytterlig info. om hva slags kaliber det var, men trolig krigsbytte eller noe, siden det var vanlig å bruke. Enten norsk, tjekkisk eller russisk)
1 stk. mitraljøse
3 stk. maskingevær

Tyske enheter stasjonert i leiren de hadde på Vatne Eidet:

Januar 1943:

7. Kompani Infanteriregiment 334

Juni 1943:

5. Kompani Infanterregiment

Januar 1944:

9. Kompani Grenaderregiment

Disse styrkane var trolig også utplassert v. stillingane/bunkerne for vakthold etc. Noen var også innkvartert i ei hytte like v. bunkeren dere fant.

Stillingane på Oshaugen og haugen vest for broa var for å kontrollere innseilinga via. Vatnefjorden.

Vet ikke hva som er igjen av leiren på Vatneeidet pr. i dag. Når boka ble utgitt i 1944 så var ei av brakkene som fremdeles stod, ibruk av "Haram el. verk". Boliga til kommandanten som var der, var bolighus. Ungdomshusetva også rekvivert av tyskerane.

Ifølge Flatmark, så lå det på markane nord for leiren et større antall mindre bunkere. Og antallet skal ha vært "stort", kanskje et titalls. Men at han i 1994 ikkje fant nåke spor etter dei. Trolig forlengst gjenfylt, nedgravd, planert ut osv osv.
ragulves
Posts: 15
Joined: 01 Jul 2012 1:54

Bygget som E-verket disponerte og "kommandantboligen" eksisterer i dag.
Bunkere som er nord for leiren på vatneeidet vet jeg ikke.

Der skal også finnes fundament for radiomast og en brønn i området hvor der lå et bilverksted kalt Knut Rørhus as.
Dette bygget som var endel av leiren eksisterer og er i dag bolig og en sykkelbutikk

Tror man vil finne spor etter 2vk aktivitet rundt dette området også i dag.
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

ragulves wrote:Bygget som E-verket disponerte og "kommandantboligen" eksisterer i dag.
Bunkere som er nord for leiren på vatneeidet vet jeg ikke.

Der skal også finnes fundament for radiomast og en brønn i området hvor der lå et bilverksted kalt Knut Rørhus as.
Dette bygget som var endel av leiren eksisterer og er i dag bolig og en sykkelbutikk

Tror man vil finne spor etter 2vk aktivitet rundt dette området også i dag.
Takker for info. Du får ta deg en rundtur på Vatne med kamera når vegetasjonen er mindre, til høsten og få dokumentert det som er å se. :)

Et forslag er å skifte navn på denne tråden, til f.eks "Vatne" eller lignende. :)
ragulves
Posts: 15
Joined: 01 Jul 2012 1:54

Her ser dere leiren på Vatneeidet.
Skisse fra leiren legges ved.
Attachments
Leir eidet.jpg
Leir eidet.jpg (332.12 KiB) Viewed 130 times
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

ragulves wrote:Her ser dere leiren på Vatneeidet.
Skisse fra leiren legges ved.
Objekt # 16 i 'Sunnmøre I Festung Norwegen' :

16. Bunker i betong, innsprengt i fjellet. Er i dag i bruk som kjeller.


Objekt # 10 var også en bunker i leiren, med tak av bølgeblikk som var ibruk som lager. Er pr. i dag revet og ingen spor desverre.

Ifølge Flatmark er fundamentet til antennemasten fjernet, men bardunfester v. skal være synlig i terrenget rundt, vertfall i '94.

Fint å få Vatne på kartet når det gjelder eks-tysk aktivitet i Ålesund & Omegn. :)


Dette bildet skal være tatt i nærheten av Vatne, fredsdagene 1945. Beskrivelse: "Tyske soldater driver med minerydding ved Vatne på Sunnmøre i Mai 1945. I Vatne & Tennfjord var det til sammen lagt ut 6093 miner av forskjellige typer. 25. Juni 1945 ble to tyske soldater drept under minerydding i dette området."

...man lærer alltid noe nytt. Flatmark selv er kilden til denne info'en.
Attachments
Vatne.jpg
Vatne.jpg (76.08 KiB) Viewed 109 times
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

ragulves wrote:Bunkere som er nord for leiren på vatneeidet vet jeg ikke.

Der skal også finnes fundament for radiomast og en brønn i området hvor der lå et bilverksted kalt Knut Rørhus as.
Dette bygget som var endel av leiren eksisterer og er i dag bolig og en sykkelbutikk.
Ser på Finn.no sitt luftkart at området/"markane" nord for Vatneeidet er pr. i dag et eneboligfelt. Tvilsomt at man finner noen rester etter bunkere der. Kanskje noen som bor der (om du kjenner noen), har sett stein/betong i området?

Fundamentet til radiomasta er borte, men bardunfesta var fortsatt der i '94.
ragulves
Posts: 15
Joined: 01 Jul 2012 1:54

Skal ta en titt ved neste anledning :) Det er sikkert mulig å finne spor fra bunkere osv
Post Reply

Return to “MØRE OG ROMSDAL”