Bunker på Vågbø, Tingvoll kommune.

Større konsentrasjoner av kystfort rundt Ålesund, Molde og Kristiansund.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

-BiOhaZaRd-
Posts: 1
Joined: 22 Sep 2007 23:01

Hei hei. Fra jeg var liten av har jeg vært hver sommer på besøk på Holmeid, ei lita bygd som ligger på Vågbø. I slutten av denne bygda så ligger det en snuplass og stedet der denne snuplassen heter, kalles Aksneset. Like bortenfor Aksneset ligger det en liten bunker, og like ved bunkeren er den tyske ørna inngravert. Bunkeren er som sagt ikke veldig stor, men jeg lurer på om noen av dere vet noe om denne? Når den ble bygd, osv. Håper på positive svar, da jeg har lurt på historikken til denne bunkeren i lang, lang tid.

Mvh.
-BiOhaZaRd-
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det var jo litt aktivitet på Tingvold. Lite hærkystfort på Årsundøya helt nord på Tingvold og iallefall ett infanteri kompani der på Tingvold...II/517) men denne bunkeren trur jeg vi nesten må se bilde av. Det var lite med informasjon... bilder sier jo mer enn tusen ord :)

Er det noen som har vært på Årsundøya?

Erik H

PS. den andre posten ble slettet da dette er dobbelposting og unødvendig i et slikt lite forum.
Morten
Posts: 4
Joined: 10 Sep 2007 21:59

Jeg har faktisk en gang som 13-åring vært på Årsundøya. Det er 20 år siden, så detaljene er litt diffuse...

Jeg husker en kanonstilling på et høydedrag med utsikt mot havet. Kanoen var selvsagt borte, men understellet stod igjen. Som oppvokst på et sted hvor restene etter tysk aktivitet er små, var det spennende å finne såpass tydelige tegn på aktivitet fra krigen !

Nede på øya var det også en del betongkonstruksjoner som kunne minne om bunkere / graver, men dette kan også ha vært rester av annen bebyggelse.

Helt sikkert spennende å ta en tur !

Mvh Morten
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

kjørte meg en tur for å se hvor øya lå hen og da fikk jeg se dette. Gikk det tog til Årsundøya? PDT_Armataz_01_05
Eller hva kan dette være?

Erik H
Attachments
aarsundoya_1.jpg
aarsundoya_1.jpg (133.04 KiB) Viewed 633 times
dynamitt harry
Posts: 4
Joined: 21 Apr 2009 20:13
Location: straumsnes

Erik H wrote:kjørte meg en tur for å se hvor øya lå hen og da fikk jeg se dette. Gikk det tog til Årsundøya? PDT_Armataz_01_05
Eller hva kan dette være?

Erik H
tror bare dette er en båtslip ell nå sånt er ikke helt sikker. menn den øya som er utenfor der er langøya.(naboøya)
dynamitt harry
Posts: 4
Joined: 21 Apr 2009 20:13
Location: straumsnes

når jeg tenker meg om kan dette ha vært noe de brukte til å laste båter med?
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

mer sannsynelig enn båtslipp, flere bilder?
ow
ORa
Posts: 1
Joined: 31 Jan 2012 19:25
Location: Sunndalsøra (f.Surnadal)

Hei, jeg vil komme med litt utfyllende info om opprinnelig topic.

I lokalavisa, AuraAvis idag 28. juni, var det info om dette stedet.
Stedet hvor dekningsrommene og observasjonsposten ligger heter Ytre Aksneset og er 1,7 km fra parkeringsplassen.
Tingvoll kommune har laget en merket sti til dette stedet, som en del av større vandresti-prosjekt.

Jeg siterer fra avisa:
Forbi Oppistua og Nistua går en tyskbygd sti mot Ytre Aksneset ved Trongfjorden, hvor det under krigen ble anlagt observasjonsposter. Tre dekningsrom finnes, restene av ei tysk brakke og på en stein er den tyske riksørnen risset inn. Soldatene hadde perfekt utkikk over Breivikfjorden, hvor flere nordmørsfjorder møtes.
sitat slutt.

Jeg antar at dette var observasjonspost for innseiling, men også en mulighet for å observere nedslagsområdet til kanonene tilhørende HKB 7./976 Surnadal.

Iom. at dette er i mitt nærområde, vil jeg ta en tur dit med kamera, hodelykt og meterstokk en av de nærmeste dagene.

PS. Årsund ligger i motsatt ende av kommunen i forhold til Vågbø.
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Tingvoll var et viktig sted under mesteparten av okkupasjonstiden. Fra kampenes slutt i 1940 til senhøstes 1944 var det fast stasjonert en bataljonsstridsgruppe forsterket med artilleri her.

Opprinnelsen var Gruppe Fischer (i hovedsak IR 340 fra 196. Infanteridivisjon) som under felttoget rykket fram gjennom Østerdalen til Berkåk, så sørover til Oppdal og ned til Sunndalsøra med spiss ut mot Kristiansund. (Stridsgruppen som gikk opp Gudbrandsdalen endte i hovedsak opp på Åndalsnes). Det er interessant å merke seg at disse to stedene ble kjernen i forsvaret av Møre og Romsdal (nøkkelområde for forsvar av Trondheim mot syd) mesteparten av okkupasjonstiden.

Tidlig i juli 1940 ble 196. ID omgruppert til Østlandsområdet (for så kort tid etter å bli satt inn nord for Trondheim). Området ble overtatt av 181. ID, med IR 359 og II./ArtRegt 222 på Sunndalsøra. Av denne styrken ble I./GR 359 og 4./AR 222 gruppert i området Tingvoll. Her lå den relativt store styrken til august 1943, da området ble overtatt av 295. ID. II./GR 517 ble forlagt til Tingvoll. Utover i 1944 skjedde det store endringer (svekkelser) i oppsetningene og II./GR 517 ble trukket ut i oktober 1944 uten å bli ersattet av en ny avdeling på samme nivå.
JEF
joivbj
Posts: 16
Joined: 20 Nov 2009 10:30
Location: Kyrksæterøra

Har noen mobilbilder fra Årsundøya august 2015.Får imidlertid bare beskjed om at bildefilene er for store så de må vel redigeres.
joivbj
Posts: 16
Joined: 20 Nov 2009 10:30
Location: Kyrksæterøra

Landgang på årsundøya august 2015. Så vidt jeg vet var det 4 stk 105 mm franske kanoner der ute.Lavett kan sees på ett av bildene....
Fortet må sees i sammenheng med Kvalvik fort over fjorden på Frei.
Attachments
Årsundøya18.jpg
Årsundøya18.jpg (355.86 KiB) Viewed 213 times
Årsundøya 2015.jpg
Årsundøya 2015.jpg (217.22 KiB) Viewed 213 times
årsundøya16.jpg
årsundøya16.jpg (300.02 KiB) Viewed 213 times
Årsundøya05.jpg
Årsundøya05.jpg (373.3 KiB) Viewed 213 times
Årsundøya13.jpg
Årsundøya13.jpg (273 KiB) Viewed 213 times
Årsundøya21.jpg
Årsundøya21.jpg (380.05 KiB) Viewed 213 times
Årsundøya20.jpg
Årsundøya20.jpg (297.85 KiB) Viewed 213 times
Årsundøya01.jpg
Årsundøya01.jpg (321.83 KiB) Viewed 213 times
Årsundøya07.jpg
Årsundøya07.jpg (288.77 KiB) Viewed 213 times
Kystvakta
Posts: 24
Joined: 17 Nov 2009 12:32

ORa skriver:
Iom. at dette er i mitt nærområde, vil jeg ta en tur dit med kamera, hodelykt og meterstokk en av de nærmeste dagene.
Siden jeg en av de siste dagene har fått et spørsmål om denne stillingen ved Aksneset fra en bekjent annet sted i kongeriket, kom jeg på at jeg kanskje skulle sjekke innom denne tråden.
Nå ser jeg 'ORa' skriver at han (antar det er en han) kan ta en tur en av de nærmeste dagene, med kamera.
Jeg registrerer også at "de nærmeste dagene" ligger helt tilbake til 2012, så da lurer jeg: finnes det noen bilder fra stillingen, ble det tatt en tur? :)
Kystvakta
Posts: 24
Joined: 17 Nov 2009 12:32

Skal vi se, da har fotsoldaten besøkt "bunkeren" på Vågbø.
For det første er det ikke en bunker og for det andre er det vel ikke på Vågbø.

Det hele saken dreier seg om er et dekningsrom tilhørende en observasjonspost, som ligger på Aksneset, d.v.s. det geografiske punktet Ytter-Aksneset.
Parkeringsplassen er på Strupstad, noen hundre meter før slutten på veien og snuplassen på Aksneset, og man følger en vei først, så en sti på tilsammen 1,7 kilometer som gjøres unna på rundt en halv time ved normal gange.

Her følger en bildeserie fra dagens besøk :)

Skiltet på Strupstad ved fylkesvei 304
ImageSSL24066 by Svein Ludvigsen, on Flickr

Etter bare 5-6 minutters gange er vi ved husene på Aksneset
ImageSSL24001 by Svein Ludvigsen, on Flickr

Stien er merket med rundstokker som har rød farge på toppen
ImageSSL24002 by Svein Ludvigsen, on Flickr

Bak det eldste huset på Aksneset. Det er mulig å kjøre ned hit til snuplassen og gå opp til stien derfra. Da møter man stien bak den gamle låven til venstre
ImageSSL24006 by Svein Ludvigsen, on Flickr

I tillegg til rundstokker med røde topper og ganske bra tråkket sti, har vi også rød markering på trær. Man skal være ganske desorientert for ikke å finne veien
ImageSSL24008 by Svein Ludvigsen, on Flickr

Man kan treffe på en slange på stien..., men den biter ikke
ImageSSL24011 by Svein Ludvigsen, on Flickr

Har man fantasi, treffer man jo mange rare vesen på tur utover
ImageSSL24013 by Svein Ludvigsen, on Flickr
Kystvakta
Posts: 24
Joined: 17 Nov 2009 12:32

Videre passerer vi over det som på kart er benevnt som Finfjæra
ImageSSL24015 by Svein Ludvigsen, on Flickr

Så kom man da fram til posten med turboka på Ytter-Aksneset
ImageSSL24017 by Svein Ludvigsen, on Flickr

Men det er klart, det er jo så mange måter å registrere seg på :D
ImageSSL24018 by Svein Ludvigsen, on Flickr

Fra posten med "turboka" må man gå ned en skråning mot sjøen for å komme til dekningsrommet/observasjonsposten
ImageSSL24019 by Svein Ludvigsen, on Flickr

Dekningsrommet
ImageSSL24020 by Svein Ludvigsen, on Flickr

Inngangen. Det skal vistnok være en stein i området med innrisset tysk ørn, men den fant jeg ikke
ImageSSL24021 by Svein Ludvigsen, on Flickr

Inne var det bare et kvadratisk rom. Noen har brukt dette som bålplass i ettertid
ImageSSL24023 by Svein Ludvigsen, on Flickr

I åpningen på dekningsrommet
ImageSSL24027 by Svein Ludvigsen, on Flickr
Kystvakta
Posts: 24
Joined: 17 Nov 2009 12:32

Fra observasjonsposten ser vi innover mot Ålvundfjorden til høyre og Stangvika til venstre. Fjorden i forgrunnen er Breifjorden
ImageSSL24028 by Svein Ludvigsen, on Flickr

Over 70 år gammel piggtråd
ImageSSL24030 by Svein Ludvigsen, on Flickr

ImageSSL24039 by Svein Ludvigsen, on Flickr

ImageSSL24042 by Svein Ludvigsen, on Flickr

I det fjerne sees en av fergene i sambandet Kanestrøm-Halsa
ImageSSL24045 by Svein Ludvigsen, on Flickr

På tilbaketuren tok jeg et bilde av siste del av stien, som var litt..., rotete
ImageSSL24047 by Svein Ludvigsen, on Flickr

Hele Ytter-Aksneset var vel sperret av med piggtråd så lenge det var tyske "styrker" her (aner ikke hvor mange mann de kunne ha vært)
ImageSSL24050 by Svein Ludvigsen, on Flickr

Utsikt mot Stangvika
ImageSSL24052 by Svein Ludvigsen, on Flickr
Post Reply

Return to “MØRE OG ROMSDAL”