Er det noen som har bilder av aktivitet fra Løvika, Gossen?

Større konsentrasjoner av kystfort rundt Ålesund, Molde og Kristiansund.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
trulsaal
Posts: 4
Joined: 10 Oct 2015 17:33

Jeg driver omfattende kartlegging av den tyske aktiviteten rundt Løvika - området på øya Gossen og har ved flere anledninger sett at folk kan ha informasjon her. Jeg er selv delvis boende i området og har god kontroll på en stor del av hvor bunkere og batterier ligger, men mangler bilder og plantegninger. Hvis noen som har vært i diverse arkiver eller sitter på bilder ville hjulpet meg, hadde det vært særs behjelpelig!
Jokeren2
Posts: 137
Joined: 17 Nov 2013 21:00

trulsaal wrote:Jeg driver omfattende kartlegging av den tyske aktiviteten rundt Løvika - området på øya Gossen og har ved flere anledninger sett at folk kan ha informasjon her. Jeg er selv delvis boende i området og har god kontroll på en stor del av hvor bunkere og batterier ligger, men mangler bilder og plantegninger. Hvis noen som har vært i diverse arkiver eller sitter på bilder ville hjulpet meg, hadde det vært særs behjelpelig!
Løvika var vel der Gossen Nord-batteriet lå? Har kun sett litt luftfoto osv. Ser ut til at grunneier har gjort hva han kan for å fjerne kanonstillinger etc.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jokeren2 wrote:Løvika var vel der Gossen Nord-batteriet lå?
Niks.
trulsaal wrote:Jeg driver omfattende kartlegging av den tyske aktiviteten rundt Løvika - området på øya Gossen og har ved flere anledninger sett at folk kan ha informasjon her. Jeg er selv delvis boende i området og har god kontroll på en stor del av hvor bunkere og batterier ligger, men mangler bilder og plantegninger. Hvis noen som har vært i diverse arkiver eller sitter på bilder ville hjulpet meg, hadde det vært særs behjelpelig!
Er ikke kjent med spesielle installasjoner der, men det var kanskje noe i dette området relatert nærforsvar øst av flyplassen.
Det nærmeste batteriet er luftvernbatteriet som var plassert mellom Kleivhaugen og Varhaugen.

Bruk søkefunksjonen: Det er egne tråder her inne for hvert av de tre kystbatteriene og flyplassen (sistnevnte dekker også de fleste øvrige installasjoner på øyen).
Informasjon som ikke deles, går tapt!
trulsaal
Posts: 4
Joined: 10 Oct 2015 17:33

Hei folkens, og takk for svar! Jeg skal prøve presissere. Dette batteriet ligger på en haug (Nausthaugen) som er/var midt i mellom ei stor kai på nordsiden av haugen(der hvor fabrikken ligger i dag) og en liten jernbane og en mindre kai (sør for haugen, som en kan se rester etter i dag). Jeg har funnet bilder tatt av tyske soldater (På digitalmuseum.no) fra et tilsvarende batteri på haugen lengre sør ("Skipshaugen", muligens den som ble nevnt i tråden her hvor naboen skal ha prøvd å dekt til det meste, jeg kjenner og har vært å befart der før). Jeg finner det rart at det er så lite dokumentasjon om dette batteriet noen plass. Legger ved kartoversikt og plantegning av mannskapsbunkeren.
Attachments
Her er batteriet jeg snakker om. Det er en mannskapsbunker + 3 kanonstillinger. Det er også sprengt ut for en andre mannskapsbunker, men som aldri ble ferdig.
Her er batteriet jeg snakker om. Det er en mannskapsbunker + 3 kanonstillinger. Det er også sprengt ut for en andre mannskapsbunker, men som aldri ble ferdig.
Skjermbilde 2018-12-12 kl. 09.04.23.png (426.97 KiB) Viewed 138 times
Et historisk foto fra 60-tallet hvor en kan skimte omfanget. Huset på haugen kom opp etter krigen men står den dag i dag.
Et historisk foto fra 60-tallet hvor en kan skimte omfanget. Huset på haugen kom opp etter krigen men står den dag i dag.
Skjermbilde 2018-12-12 kl. 09.10.52.png (312.84 KiB) Viewed 138 times
Plantegning av mannskapsbunker.
Plantegning av mannskapsbunker.
Regelbau 3D.jpg (389.42 KiB) Viewed 138 times
torpedobatt2020
Posts: 231
Joined: 26 Sep 2020 19:44
Location: Ålesund (ex. Fræna)

Var på Gossen en tur før helga. Lokaliserte hvor man starter på turen bort til anlegget - "Løvika Kystfort"
Det var ikke planen å ta en kikkerunde der denne dagen. Mye snø i turområdet også.
Attachments
IMG_2234.JPG
IMG_2234.JPG (860.42 KiB) Viewed 34 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Så nå skilter man også med dette meningsløse navnet? Ikke rart historien forvrenges... :-(
Informasjon som ikke deles, går tapt!
torpedobatt2020
Posts: 231
Joined: 26 Sep 2020 19:44
Location: Ålesund (ex. Fræna)

Natter wrote: 18 Feb 2024 14:56 Så nå skilter man også med dette meningsløse navnet? Ikke rart historien forvrenges... :-(
Ja dette er veiviseren til Løvika. Skal ta turen ut der når snøen forsvinner. Så at det stod en oppslagstavle der også.
Har ikke vært på lokaliteten før. Satser på en værdag der en kan få gode bilder.
Post Reply

Return to “MØRE OG ROMSDAL”