Skjellanger

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Leif H
Posts: 49
Joined: 15 Jul 2007 7:00
Location: Skurup, Sverige
Contact:

Enligt uppgifter skall här ha funnits tre 10,5 cm pjäser. Men på en bild syns ett "modernare" kanontorn som påminner om de svenska 7,5 cm m/57. Moderniserades detta batteri med dessa?
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Sikter du til MKB 5/504? I så fall ligger dette i Hordaland, og var utrustet med 3 15 cm ex-norske kanoner. Vet ikke foreløpig hvordan disse var montert i stillingen. Hvor har du sett bildet?
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Leif H wrote:Enligt uppgifter skall här ha funnits tre 10,5 cm pjäser. Men på en bild syns ett "modernare" kanontorn som påminner om de svenska 7,5 cm m/57. Moderniserades detta batteri med dessa?
Velger å svare her, selv om tråden hører hjemme under Hordaland.
Regner med at moderator flytter tråden.

Batteriet ble påbrgynt høsten 1939, og skulle ha 3 stk 15 cm L/50 Armstrong anskaffet til Ofoten befestninger i 1914. Tyskerne fullførte batteriet og det ble tatt over av det norske kystartilleriet i 1945.
Batteriet ble omvepnet til 3 stk 10,5 cm SKC/32 i 1960. To av kanonene kom opprinnelig fra Ervik luftvernbatteri på Stadtlandet, mens tredje kanon (Med Deckelschutzschild) kom fra Fjell (Buskvann).
10,5 cm batteriet ble erstattet med et 2 kanoners 75 mm TK N72 batteri i 1983, men 10,5 cm kanonene ble stående en tid.
JEF
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

PDT_Armataz_01_08 PDT_Armataz_01_08 Jeg er lamslått. Hvordan vet du alt dette, Fjørtoft?
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Tarjei wrote:PDT_Armataz_01_08 PDT_Armataz_01_08 Jeg er lamslått. Hvordan vet du alt dette, Fjørtoft?
Tja - skal prøve med et kort svar.
Begynte å interesssere meg for dette i 1972/73.
Startet med det som var mest moro - besøke mest mulig anlegg og ta bilder.
Fant deretter ut at det måtte gås mer vitenskaplig til verks. Det vil si anskaffelse av kildedata, gjennomgang av norske, britiske og tyske arkiver. For å få orden på kanonene måtte jeg fremskaffe serienummer på alle "problemkanoner" og holde opp mot informasjon funnet i mange arkiver.
Når jeg ser hvor mye tid og penger som disse 35 årene har gått med til reising, mikrofilmer og annet så er jeg i det minste glad for at jeg har fått publisert noe.

Problemet med denne type hobby er at det er alt for interessant, og det finnes tusenvis av interessante sideveier. Har vært på en del slike underveis.
JEF
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

jeg sitter stadig med det store spørsmålet når det gjelder fjell festning Fjørtoft.Finnes det en fasit der eller ble det bygd mere enn det ble registrert der?
mvh Atle M
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Regner med at du tenker byggverk, antall bunkere etc.

Jeg har aldri gått den veien inn i problematikken, hovedsaklig fordi at det er så lite dokumentasjon av aktiviteten.
Det er en masse tiltak som ikke er registrert, eksempelvis er det 6 kanonstillinger til 10,5 cm Flak. Det var kun 4 kanoner på plass i 1945, men det var satt i gang arbeid med å flytte 2 stk 10,5 cm fra Fantoft (som hadde blitt forsynt med et nytt 12,8 cm Flakbatteri).

Fasiten, i den grad den er komplett, ligger i arkivet til gamle Forsvarets Bygningstjeneste, nå Forsvarsbygg. Hvor mye av de gamle inventarfortegnelsene med tilhørende dokumentasjon som har overlevd og har blitt avlevert til arkivverket vet jeg ikke. Det jeg kan si er at i Bergen festnings vanlige og graderte arkiv var det svært lite data om byggearbeider og bunkere. Ett eller annet sted må dette finnes. Siden Fjell er et anlegg som ennå er "i live" så er det grunn til å anta at Forsvarsbygg lokalt muligens sitter på mye. Opplevde ved et tilfelle i Rogaland at Forsvarsbygg i forbindelse med en befaring stilte med dokumentasjon man bare kunne drømme om.
JEF
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

Hei J E F.
Jeg må bare fortelle at jeg kjøpe boken din Tyske kystfort i Norge i 1983. Masse flotte bilder og nyttig tekst.
Derfor er jeg ekstra glad og takknemelig for at du deler kunnskapen din med oss amatører.
Erling :)
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Etablering av Leichte Flak på Batterie Skjelanger (NARA RG242/T-1022/Roll 2709/PG47400):
Attachments
0383.jpg
0383.jpg (604.31 KiB) Viewed 190 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “HORDALAND”