Buarøy

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Noen som vet om Buarøy fortsatt er militært område? Mye spennende å se på der, såvidt jeg kan tolke av flyfotoene og andre kilder. Dersom noen disponerer båt kunne vi jo arrangere en liten bunkertur, som kanskje kunne inkludert Lerøy? Bare en tanke... Vi må i alle fall få dokumentert det som ligger der før fremskrittet kommer og høvler over det.
Attachments
Her var det jo litt å ta fatt på...
Her var det jo litt å ta fatt på...
Buarøy.JPG (137.35 KiB) Viewed 1048 times
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Tarjei wrote:Noen som vet om Buarøy fortsatt er militært område? Mye spennende å se på der, såvidt jeg kan tolke av flyfotoene og andre kilder. Dersom noen disponerer båt kunne vi jo arrangere en liten bunkertur, som kanskje kunne inkludert Lerøy? Bare en tanke... Vi må i alle fall få dokumentert det som ligger der før fremskrittet kommer og høvler over det.

Forsvaret er der ikke mer, i alle fall. Eh.. jeg har vært i nærheten av øyen, men jeg vet ikke og kan ikke huske å ha sett noen gule skilt med svart kant... Vil tro det er mye interessant både på Buarøy og Lerøy.


Disponerer ikke båt, ennå.
Sindre
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Tarjei wrote:Noen som vet om Buarøy fortsatt er militært område?
Buarøy/Visterøy er stadig militært, og det er pd ingen planer om at området skal avhendes. Torpedobatteriet og minestasjonen på Lerøy ble vel avhendet for 5-6 år siden.

Mht. de øvrige fortene som hadde 75mm Bofors tårnkanoner er Årøybukt/Årøya, Breiviknes og Østre Bolærne solgt. Skjelanger, Rauøy og - som sagt - Visterøy skal ikke avhendes pd. Rauøy skal Forsvaret uansett beholde.
Forsvaret har beholdt retten til å la kanoner og målestasjoner bli stående på fortene som er solgt, men hva det betyr i praksis aner jeg ikke (inngjerdet/utilgjengelig)? Jeg går ut fra at alt skal fjernes på sikt, men det er sikkert en prosess som blir styrt av kostnadene forbundet med arbeidet.
Det skal visstnok også være planer om å beholde noen fort som museer, men hvor konkrete de planene er - og om man vil beholde fort som representerer alle våpnene (120mm, 75mm, eks-tyske skyts, torpedobatteri og kontrollerbare minefelt) -vet jeg ingenting om (sikkert noen av medlemmene med tilknytning til OSCF oa som har mer peiling på det).
KRE
Posts: 40
Joined: 31 Aug 2008 21:28
Location: Oslo

Jeg har vært på Buarøy for mange år siden, det lot seg gjøre da vi hadde egen båt og kunne gå i land der.

Hadde ikke inntrykk at det var militært område der da. Fikk vite om batteriet av en nabogutt som hadde vært der og jeg forstod det slik på ham at da var kanonene der fremdeles og at de var dekket til for å motstå vann og vær.

Det var vel i 1963 at jeg var på Buarøy og kanonene var da blitt fjernet for noe tid tilbake. Ellers så jeg selvfølgelig batteristillingene der med flere koplingsbokser på vegg i disse. I betongbunkers var det ett par festningstelefoner som hang på veggen. Husker det var en bunker med denne teksten malt på veggen "Rauchen verboten".

Batteriet var opprinnelig utstyrt med fire 10,5 cm K332. Senere ble det omvæpnet til fire 8,8 cm SKC/41 luftvernkanoner.

Det finnes sikkert instanser hvor det er mulig å få bekreftet når kanonene ble fjernet og om de ble flyttet til annet batteri. Forsvarsbygg har vel en del kjennskap til anlegget.

Når det gjelder Lerøy like ved Buarøy så befant det seg ett torpedobatteri og jeg lå merke til en radar som var i drift den gangen.
Last edited by KRE on 09 Jul 2016 2:26, edited 4 times in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Knut Enebakk wrote:Hadde ikke inntrykk at det var militært område der da. Fikk vite om batteriet av en nabogutt som hadde vært der og jeg forstod det slik på ham at da var kanonene der fremdeles.
Visterøy fort (kommandoplass på Visterøy, kanonbatteri på Buarøy og hovedmålestasjon på Korsnes) ble etablert på midten av 70-tallet... (Visterøy og Buarøy ble i den forbindelse "slått sammen" vha. en fylling - formodentlig med utsprengt steinmasse fra fjellanleggene). Det kontrollerbare minefeltet i Lerøyosen (minestasjon opprinnelig lokalisert på Lerøy) ble flyttet litt lenger ut ifbm. IDA-prosjektet, og den nye minestasjonen ble da sprengt inn i det eksisterende fjellanlegget på Visterøy - ferdig i 1998.
Knut Enebakk wrote:Når det gjelder Lerøy like ved Buarøy så befant det seg ett torpedobatteri og jeg lå merke til en radar som var i drift den gangen.
Som nevnt ovenfor, ble torpedobatteriet nedlagt midt på 90-tallet, men det var operativt og bemannet nesten frem til slutten.
Feltpave
Posts: 13
Joined: 20 Oct 2008 11:56
Location: bergen.

Buarøy og visterøy er begge fremdeles militære og brukes til øvelser.
Kanonene står der fremdeles og strømmen er på i bunkersene. Men store deler av det "data" tekniske materialet i kanon kompleksene er revet ut og ødelagt av vandaler.
Det ligger endel ting rundtom på øyen som folk her inne sikkert syntes er interessante.

Men: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10004247
Forsvaret planlegger å frigi et stort antall militære forbudsområder langs kyststrekningen fra Bolærne i Oslofjorden til Årøybukt i Lyngen i Troms.
Hordaland: Lerøyosen, Visterøy - Buarøy.
KRE
Posts: 40
Joined: 31 Aug 2008 21:28
Location: Oslo

Mitt poeng er at fortet på Buarøy var vel opprinnelig bygget av den tyske okkupasjonsmakt under den annen verdenskrig og skytset fjernet endel år etter krigen. Og det er jo tyske militære anlegg fra krigen 1940 - 1945 som er hovedformålet med dette nettstedet. At det senere så har vært gjennopptatt militær virksomhet, i regi av det norske forsvaret, må jo være mer av sekundær interesse, men selvsagt det hører jo også med for helhetskunnskapen om militær aktivitet i dette området. Men det blir etter mitt skjønn litt overbetont når det samtidig gis inntrykk av at det neglisjeres at det at det var et betydelig 8,8 cm tysk luftvernbatteri fra den annen verdenskrig her.
Last edited by KRE on 31 Jan 2011 16:53, edited 1 time in total.
Alf
Posts: 29
Joined: 01 Aug 2007 11:07
Location: Askøy

Fant bilder fra Visterøy på en Facebook-side som en paintball-gjeng har lagt ut.
http://www.facebook.com/group.php?gid=2 ... 7788294202
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Takk for link.
Basert på disse bildene skulle man jo tro at det er fritt frem derute, med mindre disse har tillatelse til bruk. Seilingsbeskrivelser og alt.
Ser for øvrig at det er 110% mørkt i noen av løpegravene, så en god lykt kommer nok godt med hvis man skal på tur ut dit.
Alf
Posts: 29
Joined: 01 Aug 2007 11:07
Location: Askøy

Var en tur til Klokkarvik i går. Så at det står en rød mobilkran ute på Buarøy. Det er vel Skifte Eiendom som er i full gang med fjerning av utstyr, kanoner og slikt?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Iht. planene for 2010 så er det vel på tide at de begynner mtp. at vi er i desember nå. Går ut fra at det er snakk om 75mm batteriet (ekstysk ble vel ryddet og sikret i fjor/ sist vinter?).
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Fra skifte-siden:
fjernet 42,1 tonn med piggtråd fra området
Det var seriøst mye piggtråd! :shock: Til sammenligning var det "bare" 24 tonn med annet skrapmetall. Litt nyskjerrig på hva alt dette andre skrapmetallet kan være. Bare skrap eller noe vi anser som verdi?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Knut Ø. wrote:Det var seriøst mye piggtråd! :shock: Til sammenligning var det "bare" 24 tonn med annet skrapmetall. Litt nyskjerrig på hva alt dette andre skrapmetallet kan være. Bare skrap eller noe vi anser som verdi?
Tar alle tall oppgitt der med en stor klype salt. Tviler på at det bare var 3km med piggtråd (må i så fall være snakk om lengden på sperringene, hvor det sikkert er 8-10m piggtråd pr. meter). Mht. vekten så kan det vel muligens være en kommafeil?
Annet skrapmetall omfatter formodentlig alt fra tomme oljefat til gjerdestolper, bunkerdører, høyttaleranlegg, koblingsbokser etc.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Vedlagt noen bilder fra Buarøy, viser noe av piggtråden. Skal være mye av den for å komme opp i tonnevis :-)
mvh
Paul S.
Attachments
DSCN5584.jpg
DSCN5584.jpg (174.53 KiB) Viewed 473 times
Untitled-1.jpg
Untitled-1.jpg (90.81 KiB) Viewed 472 times
Post Reply

Return to “HORDALAND”