Buarøy

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Ser virkelig fram til å få båt igjen, nå. Har ikke vært i området på veldig lenge.
Sindre
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Kan jo være 42,1 KM med piggtråd, totalt.
Lett å forveksle tonn og kilometer :wink:
unzane
Posts: 8
Joined: 13 Jul 2011 23:13

Til info er jeg en av to som startet opp nevnte gruppe på facebook.
Vi har ikke noe samarbeid om bruk av området, vi har vel egentlig bare "tatt oss til rette".

Hvis noen skulle ønske en tur ut der så kommer vi til å spille nå 30. Juli.
Jeg er ikke mye på denne siden så kontakt meg via facebook.
Ole Chr.
Posts: 7
Joined: 04 Nov 2011 18:41

Hei er ny her på forumet.

Jobber ute på Lerøy for tiden, på fergen er det begynt og komme ein del Bkk biler som skal på buarøy og fjerne det eletriske som er der ute,
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Trodde de var ferdig der tidligere i høst og at alt er gjenstøpt nå, men ser at Skiftes prosjektside angir "tiltak pågår", så da er det vel noe som står igjen fremdeles.
Ole Chr.
Posts: 7
Joined: 04 Nov 2011 18:41

Har vert og trakket ein del rundt på lerøy og buarøy i dag, kommer bilder litt senere, var ikke noe tegn til att militæret er der ute nå lengre
Ole Chr.
Posts: 7
Joined: 04 Nov 2011 18:41

Lerøy:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Ole Chr.
Posts: 7
Joined: 04 Nov 2011 18:41

Buarøy:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Björn
Posts: 158
Joined: 10 Nov 2007 13:57
Location: Stockholm

Flotte bilder :bravo . Utrolig att det fortsatt finnes bunkers med orginal text igen.
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Angående orginale tekst og bilder fra krigstiden, sjekk denne !
Her er det litt av hvert.

http://www.bunkerart.nl/

ERIK D
ErikD
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ole Chr. wrote:Lerøy:
De første 2 bildene viser kun tunellen gjennom fjellet fra "hovedveien" ned til apellplass/kai.
Overrasket meg for øvrig å se at en kommer seg inn til leitstand for torpedobatteriet, men jeg tar for gitt at en ikke kommer inn i selve anlegget nede?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik Dreyer wrote:Angående orginale tekst og bilder fra krigstiden, sjekk denne !
Her er det litt av hvert.
Vi har vel en egen tråd her på forumet også (selv om jeg ikke fant den i farten...).
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ole Chr. wrote:Buarøy
Ett av bildene her minnet meg om Visterøy..?
Ole Chr.
Posts: 7
Joined: 04 Nov 2011 18:41

Det er helt riktig Natter, kom kun ned trappene, så var døren stengt, ellers er det som er av innganger støypt igjen der ute

Helt rett att det ene bildet er i fra Visterøy, var inni fjellanlegget der ein tur også
KAV
Posts: 59
Joined: 30 Jul 2007 21:50
Location: Sund

Nokon som veit kva planar som ligg føre ?

Sitat frå Sund kommune sakspapir PU-møte:

OPPRYDDING PÅ BUARØY OG VISTERØY. TILTAKSHAVAR: FORSVARSBYGG SKIFTE EIENDOM SØR
Vedtak:
Sund kommune gjev løyve til miljøsannering, riving og sikring av diverse anlegg på gnr. 4 bnr. 79, 118, 119, 120, 121 på Buarøy og Visterøy slik innsendt søknad, rapport og kart syner. Vedtaket er gjort med heimel i plan- og bygningslova § 20-1. Fylgjande føresetnad ligg til grunn for vedtaket;
1. Arbeidet skal føregå i samsvar med innsende tiltaksvurdering frå Prosjekttjenesten A/S.
2. Kommunen godkjenner dei ansvarsrettane som ligg føre. Vedtaket er gjort med heimel i plan- og bygningslova kap. 23.
3. Søknadspliktige tiltak skal avsluttast med ferdigattest, som vert utstedt av kommunen når det ligg føre nødvendig sluttdokumentasjon. Sluttdokumentasjonen skal vise at tiltaket er utført i samsvar med løyve. Kommunen viser her til plan- og bygningslova § 21-10.
4. Er arbeidet ikkje sett i gang innan 3 år fell byggjeløyvet bort. Kommunen viser her til plan- og bygningslova § 21-9.
5. Kommunen skal ha melding om når arbeidet tek til. Kommunen viser her til forskrift om eigedomsregistrering (Matrikkelforskriften) Kap 13 § 60.
KAV
Post Reply

Return to “HORDALAND”