Hetlefloten

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Niebels
Posts: 69
Joined: 25 Oct 2015 14:36

Re: Hetlefloten

Post by Niebels »

Takk !
Har er en historie med tilknytning med alt hetleflåten , ang testskyting av mortaren som var lokalisert borte bak med PAK kanonene, oppe på en haug.

Dette kommer fra Hilmar FLaterås som var liten gutt og husker dette godt .
Han fortalte meg at dem skulle sikkert sikte på Tøsdalsvannet , som ligger mellom Mortaren og Tøsdal Kystartilleri , men dem bommet fælt og traff fjellsiden istedet.
dette er mangen hundre meter unna "målet" og resulterte i att hele fjellsiden tok fyr samt at det det spredde seg med vinden til toppen av Borgafjellet .
du kan tydelig se hvor brannen har fjernet alle trær enda, og det er fortsatt røtter og trær med sot og brannskader på seg enda i den skråningen samt fjellet i seg selv .

her er en illustrasjon

oransje farge er mulig mål..
Rød er granatens faktiske bane.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Niebels on 05 Apr 2022 16:52, edited 2 times in total.
User avatar
Niebels
Posts: 69
Joined: 25 Oct 2015 14:36

Re: Hetlefloten

Post by Niebels »

flære bilder fra Hetleflåten

i dag , MG stillinger helt nordøst i selve fortet hkb 47/977 , der landskapet lager en naturlig flaskehals ved sperring av veien rett sør.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Niebels on 02 Apr 2022 18:53, edited 1 time in total.
User avatar
Niebels
Posts: 69
Joined: 25 Oct 2015 14:36

Re: Hetlefloten

Post by Niebels »

bilder
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Niebels
Posts: 69
Joined: 25 Oct 2015 14:36

Re: Hetlefloten

Post by Niebels »

Hetleflåten 1951 Flyfoto

fant ut ganske nylig at 1881 kart har historiske bilder fra langt tilbake.
det varierer fra sted til sted og her jeg bor var det tidligste 1951.
veldig greit å bruke med tanke på hva jeg stort leiter etter 8)
Der nede på kanon 1 kan man tydelig se 210mm kanonen fortsatt på plassen sin.
På stilling 2 og 3 er dem fjernet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply

Return to “HORDALAND”