Smått fra Hordaland

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Niebels
Posts: 69
Joined: 25 Oct 2015 14:36

Re: Smått fra Hordaland

Post by Niebels »

Se der ja !
Skal ha meg ein tur å sjekke disse plassene nermere en dag :)
Har hørt om gravene i ommråde 3 , her er det sykt med herjinger pga bygging etc så mye skal vere borte for godt etter ryktene .
Allt det andre er nytt for meg , har lite erfaring / info fra Lysefjorden generelt , takk for tips Paul S !


mvh
Niebels
Last edited by Niebels on 13 May 2016 19:45, edited 1 time in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Smått fra Hordaland

Post by Natter »

Tarjei wrote:Skal fortsatt være en tysk ørn i betongen over inngangen til bunkeren med vinduer, noe jeg først fikk greie på etterpå.
Så ikke den kommentaren før nå, ellers skulle jeg sett etter denne da jeg var der i går.
La ikke merke til den da, men ser nå at restene av ørnen - som er plassert over det ene vinduet - tilfeldigvis kom med på et par bilder som jeg tok fra toppen av muren foran døren (en utfordring å bevege seg der ute med alt tornekrattet...):
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Smått fra Hordaland

Post by Natter »

Tarjei wrote:en PAK bunker
Ekstra tykk vegg mot sjøen på denne:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Smått fra Hordaland

Post by Natter »

Virker som de har brukt Wellblech-buer som er rettet ut i takene her ute?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Niebels
Posts: 69
Joined: 25 Oct 2015 14:36

Re: Smått fra Hordaland

Post by Niebels »

Feltkanonstilling Tøsdal på Os .
Denne stillingen er etter mine beregninger artilleri posisjon for det meste av Os , bjørnefjorden generelt , innseilingen til Os havn , samt støtte til HKB 47/977 hetleflaaten 1.5km nordvest for denne stilling.
Spekulerer også at disse 4 kanonene er norske felt haubitzere og muligens dem samme som var plassert midlertidig ved Lysekloster ruiner tidligere i krigen.

Disse kartene er stillinger jeg har fysisk funnet og kan bekrefte 100%.. mangler og småfeil i plassering kan selvfølgelig forekomme.

Jeg legger min tilltit til Paul S sine påstander , at det var 69/269/280 Infanterie division som roterte på denne stillingen sammen med 2 andre stillinger , Garnes og Espeland.
jeg kan ikke finne noe som tilsier at noe annet er tilfellet.

Ifølge Os kommune sine tall var det 250 mann på Tøsdal under krigen .
Om det stemmer tviler eg på , jeg synest det hørtest mye ut med 250 mann for en 4 kanons stilling.. (100 mann ca er vel normalen på en slik størrelse )

Muligens litt missforståelser ute å går her og kan ikke utelukke at di har regnet med Hetleflaaten sine menn på denne beregningen uten å vite det.

Lyskasteren på fjellet lenger sør var i funksjon hver kveld ca fra 1942 , usikker på størrelse på lyset.. noen lokale sier at den var ingen liten sak.. , estimerer en 100cm eller 60cm scheiwherfer.



mvh
Niebels
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Niebels on 13 Jul 2016 18:31, edited 3 times in total.
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Re: Smått fra Hordaland

Post by Paul S. »

Ifølge Os kommune sine tall var det 250 mann på Tøsdal under krigen .
Om det stemmer tviler eg på , jeg synest det hørtest mye ut med 250 mann for en 4 kanons stilling.. (100 mann ca er vel normalen på en slik størrelse )

Muligens litt missforståelser ute å går her og kan ikke utelukke at di har regnet med Hetleflaaten sine menn på denne beregningen uten å vite det.
Flotte bilder og oversikter du poster :-)
På Hetlefloten var der pr.mai 1945 2 offiserer, 17 underoffiserer og 89 menige(mannschaften)
mvh
Paul S.
User avatar
Niebels
Posts: 69
Joined: 25 Oct 2015 14:36

Re: Smått fra Hordaland

Post by Niebels »

Bilder stilling Tøsdal - Os kommune
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Niebels on 02 Apr 2022 18:58, edited 1 time in total.
User avatar
Niebels
Posts: 69
Joined: 25 Oct 2015 14:36

Opheim Gard / Hisdalen i Samnanger

Post by Niebels »

Litt fra Opheim gard / Hisdalen i Samnanger.

Virker for meg dette som en mellomstasjon for Kvamskogen , med hensikt som et slags "hovedlager for Tyssefjorden AArland etc..
Kapasiteten med garage for 10-15 motorkjøretøy og stall for minst 5 hester , kan det virke for meg at dette kan være en siste stopp før farten over kvamskogen , vurderingstasjon for forholdene over fjellet ?

Mine spekuleringer dette altså ! så er det noen som vet mer om denne "rasteplassen" her ?

3 Kanoner bekreftet av lokalmann som eiger Opheim gard og mener å huske dette fra den relevante tidsepoken.
.. vilken kaliber og type aner jeg ikke.. spekulerer i 100mm/105mm feltkanoner.



mvh Niebels
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Niebels on 02 Aug 2017 18:34, edited 1 time in total.
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

Re: Smått fra Hordaland

Post by Kvarven »

:bravo
unzane
Posts: 8
Joined: 13 Jul 2011 23:13

Re: Smått fra Hordaland

Post by unzane »

Helldalsåta, storesåta, lillesåta, Helldalsåsen..

Kjent barn, mange navn?
Er det noen som kjenner til muren på toppen her?
Mange år siden jeg har vært der oppe selv nå, men det står en betongkonstruksjon på toppen. Mener å huske at jeg ble fortalt som barn at dette var en reflektor eller noe slikt for radio?
Hadde vært morsomt å endelig finne ut av det.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Smått fra Hordaland

Post by Natter »

unzane wrote:Helldalsåta, storesåta, lillesåta, Helldalsåsen..
Er det noen som kjenner til muren på toppen her?
Mange år siden jeg har vært der oppe selv nå, men det står en betongkonstruksjon på toppen. Mener å huske at jeg ble fortalt som barn at dette var en reflektor eller noe slikt for radio?
Hadde vært morsomt å endelig finne ut av det.
Usikker på om det er det samme jeg har i tankene, men det er vel et gammelt NSB-fjellanlegg i dette området (omformerstasjon), med ventilasjonssjakt opp til toppen av fjellet. Hvis det er det samme vi snakker om, er det i så fall ikke noe fra krigen.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Niebels
Posts: 69
Joined: 25 Oct 2015 14:36

Re: Smått fra Hordaland

Post by Niebels »

Søt liten obs bunker på Fanahammeren helt på toppen av en knaus.
Dekker 360grader.
Denne bunkersen er fullstendig omringet av bebyggelse.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

Re: Smått fra Hordaland

Post by Kvarven »

:bravo
User avatar
Niebels
Posts: 69
Joined: 25 Oct 2015 14:36

smått fra hodaland

Post by Niebels »

Liten bunker på Storum i Os kommune

Denne fungerer nok som en O.P ved anledninger , kan aldri tenke meg det var utplassert folk der hele tiden.
gode utsikter sør vest og øst fra selve bunkeren , en tar man seg en tur på stiene i ommrådet er denne haugen ett genialt obspunkt for det meste 360%

supplering til OBS bunkersene på Liafjellet som var OBS bunkers for mye heavy kystartilleri i bjørnefjorden samt korsfjord er ikke utenkelig heller
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Niebels on 02 Apr 2022 19:02, edited 2 times in total.
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Re: Smått fra Hordaland

Post by Paul S. »

Denne fungerer nok som en O.P ved anledninger , kan aldri tenke meg det var utplassert folk der hele tiden.
gode utsikter sør vest og øst fra selve bunkeren , en tar man seg en tur på stiene i ommrådet er denne haugen ett genialt obspunkt for det meste 360%
supplering til OBS bunkersene på Liafjellet som var OBS bunkers for mye heavy kystartilleri i bjørnefjorden samt korsfjord er ikke utenkelig heller ,
Artig :-) I ett av de eldre lokalhistoriske tidskriftene fra Os el Nore Neset er det nevnt en sånn sak som dere har funnet, mulig det er samme.
Det var nevnt at det skulle være en obs plass for mørserne på Hetlefloten/Søfteland. Mulig dette er denne (el en av de ?)
mvh
Paul S.
Post Reply

Return to “HORDALAND”