Smått fra Hordaland

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

Nå vet jeg ikke hva det du har funnet på Smøråsfjellet er, men mellom Tranevatnet og toppen er det flere gamle skyttergrav etter skytebanen (standplassene lå flere steder rundt omkring på Slåtthaug, de hadde baner på 100, 200, 300, 400, 600, 800, 1000m). Mulig det er en sammenheng her.
Følg Bergensernes Fjellverden på Instagram for glimts of the forgotten past på Byfjellene :)
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Zetex wrote:Fant denne ovenfor Nedre Smøråsvegen. Usikker på om dette er tysk byggverk, men det ligner på ein skytestilling. Den ligger på toppen av ein bratt skråning i terrenget, med god sikt ned på veien og lendet utover. Muligens fra den norske avdelingen som holdt til her den gangen det var svensker vi skulle forsvare oss mot.
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=30&t=2886
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

Takk for throwback Natter, jeg ser at jeg selv har svart med info i threaden som du lenker til, tidlig Alzheimers dette :/ :D
Følg Bergensernes Fjellverden på Instagram for glimts of the forgotten past på Byfjellene :)
Post Reply

Return to “HORDALAND”