MKB 8./504 Selbjørnsfjord

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Re: MKB 8./504 Selbjørnsfjord

Post by bactuz »

Heisann :)

Har lett etter Osterneset på norge i bilder og gule sider kart, men finner ikke noe sted som heter slikt.
Noen som kan legge ut koordinater til fortet?

På forhånd takk :bra:

Kai
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Re: MKB 8./504 Selbjørnsfjord

Post by Vevang »

Stokksneset er plassen :)
Guttorm
Posts: 10
Joined: 13 Jun 2011 9:19

Re: MKB 8./504 Selbjørnsfjord

Post by Guttorm »

På Tuftelandsfjellet, topen noen km sør for festningen hadde tyskerne en hytte under krigen. Denne brant ned en gang på 60-tallet. Det står imidlertid igjen en ruin samt endel metallskrap på toppen. Blant annet er det fire "bord" i metall. Det finnes også rester av flere typer ledninger og kabler som trolig har gått ned til festningen. Er det noen som kjenner til hva de hadde her oppe, eller som kan identifisere metallbordene ut fra bildene?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: MKB 8./504 Selbjørnsfjord

Post by Natter »

"Anschiessen Selbjörnsfjord"
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Re: MKB 8./504 Selbjørnsfjord

Post by Jetsam »

Hei!
Jammen lenge siden jeg har vært pålogget her. Mye kjekt å se tilbake på, bl.a en livat diskusjon angående beistene som beiter på Osterneset, hehe!

Men til info:
Foreningen Osternes historielag (Tror det er dem heter det) har klippet busker kratt og trær slik at nordlige del av festningen igjen kommer godt til syne, det tror jeg er mangen år siden sist. En super jobb som bringer ny (mer) glede for nye og gamle betongjegere!

En annen ting er og at historielaget har fått igjennom å sette tilbake en av kanonene, en 12.7 cm SK C/34 kanon. Kasematten ligger nå ved porten til festningen/garden like sør for parkeringen. Kanonen er vel på vei tenker jeg.

Skal se om jeg får tatt noen bilder på en fremtidig tur.
Mvh Jetsam
Post Reply

Return to “HORDALAND”