MKB 8./504 Selbjørnsfjord

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

MKB 8./504 Selbjørnsfjord

Post by Jetsam »

MKB Selbjørnsfjord ligg ytterst på osterneset i fitjar kommune og var lagt under Kyst Artilleri gruppe korsfjord. Batteriet bestod av 4. 12,7 SKC 34 kanoner. Har og registrert 3 stillinger med luftskyts, men vet ikke om det er Av FLAK typen eller annen type. Også 2 PAK stillinger. Kommer en del spørsmål og kommentarer til bildene, så rett meg om noe er feil :)


Merk: Fikk ikke tatt med alle bildene. Føler kvar lille klosse er viktig i eit kystfort :D men vist dere vil ha flere,så gi tilbakemelding. :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Jetsam on 03 Jun 2008 21:10, edited 1 time in total.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Re: MKB 8/504 Selbjørnsfjord

Post by Arquebus »

Jetsam wrote:MKB Selbjørnsfjord ligg ytterst på osterneset i fitjar kommune og var lagt under Kyst Artilleri gruppe korsfjord. Batteriet bestod av 4. 12,7 SKC 34 kanoner. Har og registrert 3 stillinger med luftskyts, men vet ikke om det er Av FLAK typen eller annen type. Også 2 PAK stillinger. Kommer en del spørsmål og kommentarer til bildene, så rett meg om noe er feil :)
Vet ikke om MKB Selbjørnsfjord hadde noen PAK, men det var 3 stk. 7,6cm. F.K.(r). I tillegg til 10 stk. MG av forskjellig utførelse var batteriet oppsatt med 3 stk. 2,0cm. luftvernkanoner av typen Oerlikon.
Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Re: MKB 8/504 Selbjørnsfjord

Post by Jetsam »

Ok,takk :) er nybegynner innenfor dette. Men det kjeme seg! beklager størrelse på bilder, ble vel store. men utenom desse 3 antiluft stillingene, så skal det ligge ei stilling oppe på tveitafjellet har eg hørt. skal sjekke der neste gang eg skal der.
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Post by Knut Ø. »

For å redusere størrelsen på bileta, bruk paint, velg bilde i menyen, og strekk/forskyv. Angi %-reduksjon. Om str. blir feil så kan du berre angre og prøve igjen. Filstørrelsen blir også redusert sjølvsagt slik at det blir enklare å laste dei i forumet.

Takk for interessante bilder og info forresten, men har ikkje sett alle sidan dei var ganske tunge å laste....
Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Post by Jetsam »

Skal Huske på det til neste gang. :)
User avatar
Tarjei
Posts: 923
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Post by Tarjei »

Flotte og detaljerte bilder! Faktisk så detaljerte at jeg ikke fikk med meg helheten..... :D Skal se om jeg har en 150" skjerm liggende, så jeg får sett hva det faktisk er bilde av. PDT_Armataz_01_11
Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Post by Jetsam »

Ja,blei litt feil heila greiene. men men...

Edit fra administrator
hei, bildene ble alt for store, måtte resize og legge ut i 2 bolker. dette er bolk nr. 2. Beklager at teksten til bildene er borte, men dette kan legges på etterpå. Erik H

Dette er programet man bruker for å resize bilder. denne koster noe, men den har 30 dager med free try.
http://www.download.com/Resize-Your-Pic ... d=10246251
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Jetsam on 03 Jun 2008 21:24, edited 1 time in total.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3490
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Post by Erik H »

Dette er noe av teksten som var med de bildene som ble slettet. trur det bare er de første 30 bildene jeg fikk med.

Igjen må jeg reklamere for programmer som resizer bilder. dette kan man jo selvsagt gjøre manuelt, men hvis man f.esk har 50 bilder så tar dette programmet å resizer på 1 minutt.

http://www.faststone.org/FSResizerDetail.htm

Erik H
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Erik H on 03 Jun 2008 12:38, edited 1 time in total.
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Post by Paul S. »

tja...du fant den du...min lille lommelykt...
Paul S.
Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Post by Jetsam »

Erik H wrote:Dette er noe av teksten som var med de bildene som ble slettet. trur det bare er de første 30 bildene jeg fikk med.

Igjen må jeg reklamere for programmer som resizer bilder. dette kan man jo selvsagt gjøre manuelt, men hvis man f.esk har 50 bilder så tar dette programmet å resizer på 1 minutt.

http://www.faststone.org/FSResizerDetail.htm

Erik H

Ok,skal se om eg får fikse på teksten når eg får tid. Takk for Hjelp :)
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Post by Knut Ø. »

Når vi først er inne på temaet; her er eit GRATIS program for å endre størrelsen på bilete (så mange du vil i slengen). Du kan også vannmerke dei + ein heil masse andre funksjonar. Enkelt å bruke.

http://www.faststone.org/FSResizerDetail.htm
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3490
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Post by Erik H »

http://www.faststone.org/FSResizerDetail.htm

bra, takk for tips. Bruk gjerne den når man skal legge ut mange bilder. 800x600 er greit.. eller 900px bred er også bra.

Erik H
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Post by c_hoff82 »

Hei

Har desverre ingen anledning til å komme ned å titte på dette batteriet PDT_Armataz_01_16
Kan du lage et enkelt grunnriss av KO bunkeren?

Mvh
C. Hoff
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Post by Erik E »

Takk for mange fine bilder!
Mange år siden jeg var her og ser det er MYE jeg har gått rett forbi! PDT_Armataz_01_04

Mvh
Erik E
Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Post by Jetsam »

c_hoff82 wrote:Hei

Har desverre ingen anledning til å komme ned å titte på dette batteriet PDT_Armataz_01_16
Kan du lage et enkelt grunnriss av KO bunkeren?

Mvh
C. Hoff

Hei, joda. men er ein dårlig tegnar. skal prøve og få til noko. :)
Post Reply

Return to “HORDALAND”