MKB 8./504 Selbjørnsfjord

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Luftvern og sekundærskyts på MKB Selbjørnsfjord

Post by Arquebus »

I tillegg til hovedskytset hadde MKB Selbjørnsfjord 3 stk. 7,6 cm F.K.(r) og 3 stk. 2,0 cm Oerlikon (FLAK).

I forbindelse med opersajon Cartoon (raidet på Stordø Kisgruver) var de allierte redd for styrken på Osterneset som bestod av ca. 300 mann. Den styrken kan vel passe med et 12,7 cm marinebatteri med noe tildelt infanteri for nærforsvar.

Det kan jo tenkes at det også var etablert et støttepunkt mer andre lette infanteristøttevåpen som ikke hadde noe med kystbatteriet å gjøre(?)
Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Re: Luftvern og sekundærskyts på MKB Selbjørnsfjord

Post by Jetsam »

Står i engelsk etteretningslister at det var OP poster utenfor batteriet. Men at det er noe støttepunkt,utenom selve batteriet tviler eg så og si 100% på. Er en på fitjar (vil ikkje nevne fult navn på forum) som vaks opp på osterneset under krigen, og han nevner ingenting om støttepunkt utenom batteriet. Men den stillingen Paul S har bilde av, som eg kaller bilde nr 1. Virker annerledes enn dei andre FK stillingene,men er vel kansje noen her som kjenner gjen stillingen og kan identifisere den ?
Mvh Jetsam
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Post by Paul S. »

Har ikke opplysningene foran meg, men mener å huske at MKB Selbjørnsfjord hadde tildelt inanteri fra hæren. Er diverse stillinger og bunkere som tyder på det.
Paul S
Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Post by Jetsam »

Ok,men det ligger jo utrolig nærme batteriet da. men vist det var et eget støttepunkt, så måtte vel dei og ha egne skyts,som ikkje står oppført i MKB`et sine lister? uansett spennende :)
Mvh Jetsam
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Re: MKB 8/504 Selbjörnsfjord august 2008

Post by Jokeren »

Natter wrote:Noen supplerende bilder fra Stokksneset tatt i går (forhåpentligvis av litt andre objekter eller fra andre vinkler enn foregående bilder i tråden)
Den ammunisjonsbunkeren var et kjent syn gitt...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Post by KGJ »

Jetsam wrote:Ok,men det ligger jo utrolig nærme batteriet da. men vist det var et eget støttepunkt, så måtte vel dei og ha egne skyts,som ikkje står oppført i MKB`et sine lister? uansett spennende :)
MKB Selbjørnsfjord var beskyttet av 1 Zug 4./Fest.Inf. I, februar 1942 og utover, men hvor lenge har jeg ikke sjekket, eller evt omgrupperinger.

Våpnene til festnings infanteriet finner du ikke i oversiktene til kystbatteriet. Dette finnes på egne oversikter - "Gliederung".
Flora krigshistorielag
Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Post by Jetsam »

Ok,takk for info. Er en stund siden eg har vært der ute nå, grunnet mye jobb og mye drittvær. Men hvor kan eg finne denne oversikten? Og er ikke noen som har noen gamle bilder fra osterneset? hadde vært morro og sett :)
Mvh Jetsam
User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

Post by Skygge i Bjørgvin »

Oh my god what a battery PDT_Armataz_01_36 !

Har vært der siste helgen. Fy f*** det er lang vei til stillingene. Typisk lille strilelandet-vei gjennon steiner og mark fra den normalt vei Fitjar-Sandviksvåg. Må du gå over en port (ingen parkering, eg måtte legge bilen midt i marken for å tillate passasje. Folk bor på andre siden.)

Først noen ruiner... kanksje barracks eller en lyskaster platform. Stor bunker med stein-konstrukjon (ammunisjion?) ved sjøen.

Etterpå må du go oppi haugen, bare ta gravel-veien. Kommer du i skogen kor finnes noen bunker men ingen stillinger eller gunpits, bare en morsomt lille bunker som sees som en mini kommanbunker.

Oppi veien kommer du til 2 (kanksje 3, privat område, ville ikkje snike) stillinger. Utsikt Austevoll - Tysnes. Perfekt.

Nå må du igjen gå langt veien... ned... så opp. Passer du en fint bunker som brukes som hytte. Da synes du du har sett alt men oppi den siste hauge har du utsikt mot den nordeste nes (Stords Ende), som er strangely flat. Der kan du se på resten av stillingene. Har tatt bilder men har ikkje komt ned der.

Batterien er ikkje så stor eller über-sterk men det er først gang eg besøke en batteri som er så spruttet og "der og der". Lurer kordan var det i krigen, fordi å løpe fra bunker til bunker og bringe ammo måtte ikkje være lett...


Bilder kommer

Edit: Hadde ikkje sett det var alrede bilder i threadet, bug. Eg har ikkje funnet kommandbunker??? Men fine bilder dere har tatt...

(eg ska på Austevoll neste helg, hvis du har tips, gi meg en pm. Begge WWII steder og andre kult steder, takk!)
Følg Bergensernes Fjellverden på Instagram for glimts of the forgotten past på Byfjellene :)
User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

Post by Skygge i Bjørgvin »

Mini Bunker PDT_Armataz_01_36

Image

Stillinger

Image

Ingenting kan sees fra sjøen....

Image
Følg Bergensernes Fjellverden på Instagram for glimts of the forgotten past på Byfjellene :)
Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Post by Jetsam »

Jeg har vært en del på Osterneset, og vet noelunde hvor de fleste bunkerer og stillinger ligger. "mini-bunkeren" er en mitraljøse stilling. Ellers,så ligger KO til høyre for den gule hytta,ved MG bunker. Ett steinbrudd som kan sees fra veien, indikerer hvor KO ligger. Det ligger også rester fra ett tidligere støttepunkt sør for selve batteriområdet. Når det gjelder Austevoll,så ligger det Rester av WW2 ved Stolmen og Marsteinen. Sistnevnte er ikke så lett å komme til,om du ikke har båt. Ellers lykke til på din betongferd. :)
Mvh Jetsam
Johannes
Posts: 2
Joined: 29 Aug 2009 22:11
Location: fitjar

Re: MKB 8/504 Selbjørnsfjord

Post by Johannes »

Jetsam wrote:MKB Selbjørnsfjord ligg ytterst på osterneset i fitjar kommune og var lagt under Kyst Artilleri gruppe korsfjord. Batteriet bestod av 4. 12,7 SKC 34 kanoner. Har og registrert 3 stillinger med luftskyts, men vet ikke om det er Av FLAK typen eller annen type. Også 2 PAK stillinger. Kommer en del spørsmål og kommentarer til bildene, så rett meg om noe er feil :)


Merk: Fikk ikke tatt med alle bildene. Føler kvar lille klosse er viktig i eit kystfort :D men vist dere vil ha flere,så gi tilbakemelding. :)
jlt
Johannes
Posts: 2
Joined: 29 Aug 2009 22:11
Location: fitjar

Re: MKB 8/504 Selbjørnsfjord

Post by Johannes »

Jetsam wrote:MKB Selbjørnsfjord ligg ytterst på osterneset i fitjar kommune og var lagt under Kyst Artilleri gruppe korsfjord. Batteriet bestod av 4. 12,7 SKC 34 kanoner. Har og registrert 3 stillinger med luftskyts, men vet ikke om det er Av FLAK typen eller annen type. Også 2 PAK stillinger. Kommer en del spørsmål og kommentarer til bildene, så rett meg om noe er feil :)


Merk: Fikk ikke tatt med alle bildene. Føler kvar lille klosse er viktig i eit kystfort :D men vist dere vil ha flere,så gi tilbakemelding. :)
jlt
Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Re: MKB 8/504 Selbjørnsfjord

Post by Jetsam »

Hvorfor quoter du på en quote?
Mvh Jetsam
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Post by Paul S. »

Hvorfor quoter du på en quote?
Man prøver seg vel fram når man er ny. Så hei til deg Johannes.
mvh
Paul S.
Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Post by Jetsam »

Paul S. wrote:
Hvorfor quoter du på en quote?
Man prøver seg vel fram når man er ny. Så hei til deg Johannes.
mvh
Paul S.

Joda,sant det. Uansett, Hei og velkommen, Johannes! Godt å se andre øybeboerer her. :)
Mvh Jetsam
Post Reply

Return to “HORDALAND”