HKB 38./977 Marøy
Moderators: Stutzpunkt, KOS
HKB 38./977 Marøy
Her kommer noen bilder fra dagens tur på Marøy. Adkomst til batteriet var tungvindt da veien var bevoktet av en gjeng mannevonde bukker, så vi måtte snike oss forbi via flanken deres.
Hele 4 regelbau på et lite område her ute. oversiktsplan kommer senere.
Hele 4 regelbau på et lite område her ute. oversiktsplan kommer senere.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
I tillegg til enkelte spørsmål i bildetekstene (ref. mine 3 foregående poster), lurer jeg litt på utformingen av kanonstillingene (kanon 1 - 3 - 4):
Her ser det ut til at det opprinnelig har vært støpt relativt store betongplattinger (røde sirkler på vedlagte luftfoto), hvor nåværende stillinger (gule sirkler) er plassert inn i ettertid?
I tillegg lurer jeg litt på bunkeren ifb. en av LV-stillingene (bilde IMG_6435.jpg i tidligere post). Denne ser ut til å ha vært utstyrt med "vanlig" dør og vindu i trekarmer...?
Her ser det ut til at det opprinnelig har vært støpt relativt store betongplattinger (røde sirkler på vedlagte luftfoto), hvor nåværende stillinger (gule sirkler) er plassert inn i ettertid?
I tillegg lurer jeg litt på bunkeren ifb. en av LV-stillingene (bilde IMG_6435.jpg i tidligere post). Denne ser ut til å ha vært utstyrt med "vanlig" dør og vindu i trekarmer...?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Natter on 26 Jan 2009 11:35, edited 1 time in total.
Neppe Forsvaret (kystradarkjeden i Sør-Norge ble nedlagt for flere år siden, og dette ser ut til å være en normal navigasjonsradar med relativt kort rekkevidde).Tarjei wrote:Noen teorier om hvem radaren tilhører? Forsvaret eller Sjøfartsverket?
Jeg tror nok mer på at den tilhører Sjøfartsverket, og da sikkert montert opp for å dekke evt. "blindsoner"/supplere bildet hos Trafikksentralen på Fedje (dette er jo et område med mye og tung skipstrafikk til/fra terminalene på Mongstad og Sture).
Takk for infoTarjei wrote:Rester av ? er forøvrig rester av innvendige sperringer fra nødutgangen til bunkeren....
Bunkeren til LV stilling er lik den du finner på Ramsøy. Eneste forskjell er at her ligger den i forlengelsen av stillingen, på Ramsøy ligger den oppå.
(Se tråden om Ramsøy)
Når det gjelder kanonplattformene så er det vel pga av at Marøy tidligere hadde 21 cm Mrs 18. Du ser også de andre stillingene før du kommer ned til batteriet. Dette er vel muligens de foreløbige stillinger.
mvh
Paul S.
(Se tråden om Ramsøy)
Når det gjelder kanonplattformene så er det vel pga av at Marøy tidligere hadde 21 cm Mrs 18. Du ser også de andre stillingene før du kommer ned til batteriet. Dette er vel muligens de foreløbige stillinger.
mvh
Paul S.
Ja, jeg ser det nå. Det var likevel utformingen med åpningene - dør/vindu - som jeg syntes var rar (lite "fortifikatorisk" preg...).Paul S. wrote:Bunkeren til LV stilling er lik den du finner på Ramsøy. Eneste forskjell er at her ligger den i forlengelsen av stillingen, på Ramsøy ligger den oppå.
Da er det mao. 3 "generasjoner" med stillinger der skjønner jeg.Paul S. wrote:Når det gjelder kanonplattformene så er det vel pga av at Marøy tidligere hadde 21 cm Mrs 18. Du ser også de andre stillingene før du kommer ned til batteriet. Dette er vel muligens de foreløbige stillinger.
Takk for svar m/god info
Ref. bilde ovenfor "IMG_2512.jpg Description: Skjold til KwK? (N 6737810 / E 274678 )"
Dette skjoldet er det opprinnelige skjoldet til den mobile lavetten til Schneider kanonene - før de ble satt i de tyske sokkellavettene. Jeg mener jeg drar kjensel på en del andre deler på bildene dine også som kommer fra de opprinnelige franske kanonlavettene.
Dette skjoldet er det opprinnelige skjoldet til den mobile lavetten til Schneider kanonene - før de ble satt i de tyske sokkellavettene. Jeg mener jeg drar kjensel på en del andre deler på bildene dine også som kommer fra de opprinnelige franske kanonlavettene.
Mener å ha sett et sted en stilling her angitt som KwK, og tenkte kanskje dette hadde en sammenheng, men som "analfabet" på kanoner er jeg åpenbart på bærtur her (ser jo ved nærmere ettertanke at det skjoldet ikke er en typisk KwK-del...).Arquebus wrote:Ref. bilde ovenfor "IMG_2512.jpg Description: Skjold til KwK? (N 6737810 / E 274678 )"
Dette skjoldet er det opprinnelige skjoldet til den mobile lavetten til Schneider kanonene - før de ble satt i de tyske sokkellavettene. Jeg mener jeg drar kjensel på en del andre deler på bildene dine også som kommer fra de opprinnelige franske kanonlavettene.
Takk for korreksjon
Re: HKB 38./977 Marøy
Hei folkens!
Når det gjelder de store betongplattingene rundt tre av stillingene skyldes det nok at batteriet først var utrustet med 21cm Mörser som etter sigende måtte festes i betongen grunnet massiv rekyl. Når disse ble sendt til ny destinasjon og de fikk inn fire K331 (f) så laget de nye stillinger oppå de gamle. Den siste kanonen ble da satt i en nylaget Rs 271. Jeg går ofte der ute å trakker, da jeg bor i området. Fant en "ny" (for meg so kjentmann ukjent) overgrodd stilling for en tid tilbake faktisk, skal ta bilder av den og legge ut
Når det gjelder de store betongplattingene rundt tre av stillingene skyldes det nok at batteriet først var utrustet med 21cm Mörser som etter sigende måtte festes i betongen grunnet massiv rekyl. Når disse ble sendt til ny destinasjon og de fikk inn fire K331 (f) så laget de nye stillinger oppå de gamle. Den siste kanonen ble da satt i en nylaget Rs 271. Jeg går ofte der ute å trakker, da jeg bor i området. Fant en "ny" (for meg so kjentmann ukjent) overgrodd stilling for en tid tilbake faktisk, skal ta bilder av den og legge ut
Mvh Kenth