HKB 37./977 Ramsø

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

HKB 37./977 Ramsø

Post by Erling »

Turtipset i dag er Ramsøy som ligger ved Hanøytangen på Askøy. Greit parkeringsmuligheter og et fint fiske og turområdet.
Her finner man rester er 4 feltkanonstillinger, kommandoplass, ammobunker og sykehus i fjellet.
I dag er øyen fastlandsforbundet og det er masse nye hus, derfor er vanskelig å se for seg hvordan bebyggelsen har vært her før.
Noen som kan forteller mer eller har flere bilder å dele?
Erling
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: HKB 37/977 Ramsø

Post by Natter »

Erling wrote:Turtipset i dag er Ramsøy som ligger ved Hanøytangen på Askøy. Greit parkeringsmuligheter
Hmm.. Jeg svingte utom der i sommer etter en tur på Herdla, men så ingen parkeringsmuligheter - bare skilter med parkering forbudt og privat vei over alt. Det var riktignok sent på ettermiddagen, så jeg brukte ikke mye tid på å se meg om... Hvis du har et tips om hvor en kan sette fra seg bilen kan det jo hende jeg tar en ny tur en dag?
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

Post by Erling »

:) Joda, ble overrasket selv hvor masse hus det var her ute. Legger ved et bildet.
Du kan stå på parkeringsplassen der hvor det er merket en grønn P på bildet. Da er det bare å følge veien rett ovenfor P'en så kommer du til batteriet. Du bør også ta en tur på sørsiden av øyen, på samme side hvor batteriet ligger. (husk lykten)
Erling
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Post by Natter »

Erling wrote::) Joda, ble overrasket selv hvor masse hus det var her ute. Legger ved et bildet.
Du kan stå på parkeringsplassen der hvor det er merket en grønn P på bildet.
Skjønner ikke at jeg overså den plassen... PDT_Armataz_01_08 Takk i alle fall! Blir nok en tur ut dit om ikke så lenge da :D
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

Post by Erling »

:) Hvis det kan være en trøst er det ikke rart at du ikke så den.
Du kommer til rundkjøring for bussen her, og langs veien er det en høy støpekant på høyre side. Men, det er en liten innkjøring på enden av denne muren inn til parkeringsplassen.
Erling
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Post by Natter »

Erling wrote::) Hvis det kan være en trøst er det ikke rart at du ikke så den.
Du kommer til rundkjøring for bussen her, og langs veien er det en høy støpekant på høyre side. Men, det er en liten innkjøring på enden av denne muren inn til parkeringsplassen.
Ok, da er jeg ikke helt "blind" likevel (ting ser gjerne enklere ut på luftfoto... ;-) ).
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Post by Natter »

Noen få bilder fra forrige ukes tur til Ramsøy. Det blåste stiv kuling, og jeg hadde åpenbart problemer med å holde kamera støtt (de fleste bildene ble uskarpe :-( )...
Fant ikke bunkeren avbildet som ramsøy-1.jpg og ramsøy-2.jpg i Erlings post (den sterke vinden gjorde besøket til en kald fornøyelse, så jeg la vel ikke ned for mye innsats i å finne den heller).
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Post by Paul S. »

Fant ikke bunkeren avbildet som ramsøy-1.jpg og ramsøy-2.jpg i Erlings post (den sterke vinden gjorde besøket til en kald fornøyelse, så jeg la vel ikke ned for mye innsats i å finne den heller).
Inngangen ligger rett ved der du tok bildet 2341.
mvh
Paul S.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Post by Natter »

Paul S. wrote:Inngangen ligger rett ved der du tok bildet 2341
Ah... Da er jeg med! Takk :-)
User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

Post by Skygge i Bjørgvin »

Something is very strange at this battery. On the shore at 3 places there is like a big cube (8*2 meters?) missing, like if the rocks had been chopped !! Anybody sees what I mean and knows why? Not any concrete or metal stuff there, just... a part of the rock missing, like a brick taken away from a wall.
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

Post by Einherjer »

flere bilder.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Hadrian1984
Posts: 28
Joined: 20 May 2010 5:06

Re: HKB 37./977 Ramsø

Post by Hadrian1984 »

Er det noen som vet om bunkersene på ramsøy er vernet mot evt fremtidig hus bygging?
Rettskrivning er ikke min sterkeste side så jeg håper dere holder ut=p
User avatar
Niebels
Posts: 69
Joined: 25 Oct 2015 14:36

Re: HKB 37./977 Ramsø

Post by Niebels »

Artig plass dette , her er flere bilder
ang .Disse hullene nevnt tidligere , foruten hullene til 88 mm festene , kan det være MG posisjoner?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply

Return to “HORDALAND”