Møvik og Nese

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Post by Paul S. »

Vedlagt ett bilde som viser litt av Møvik. Pilen viser til Skogsfjellet. Stillingene der tyder på at her lå bla lyskaster m.m. Mulig dette var Leuchtgruppe Møvik, og evnt plasseringen for Fumg Møvik. Usikker på om den holder. Hvis noen har lyst til å lete litt kan de jo ta en titt i boken til Kobbeltvedt å titte på bildet av Freya radaren der.
Passer den in på Fjell, eller Møvik vs Signalen ?
De andre plassene er nede ved kaien, i området der Bbaard har vært.
På neset bortenfor er der noen stillinger, en liten bunker, flakstilling til osv.
På høydedraget bak lå der noe, i følge noen var det her Flüwaen lå. Den lå tidligere ute på Algerøy. Moro om noen kunne finne den.
Sikkert noen som har mer info, isåfalll kan jo de komme med det om de ønsker det.
Selv lurer jeg på om noen kan bekrefte eler avkrefte at KM hadde noe på Løno.
Flyfoto fra Norge i bilder
mvh
Paul S.
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

Post by Atle M »

løno hadde vel bare en op hvis jeg ikke husker helt feil :)
mvh Atle M
BunkersBaard
Posts: 120
Joined: 20 Oct 2008 3:58
Location: Sund/Sotra

Post by BunkersBaard »

Takk takk så mye for ringene på bilder, var kun i der den største ringen du tegnet jeg var, jeg kan ta utfordringen med det du nevnte på Algrøy, har kjøre aviser uti på øyane der, så stort er det ikke, men nok til at jeg orker å tråkke rundt :)


"Når det gjelder den muren så ligner det på enden av en byggningsbro. Kan ha vært i forbindelse med noe som skulle fraktes lengre opp? litt vanskelig å se om det er riktig eller ikke.

Erik H"

denne muren finnes også ca 50-100 meter rett fram i linje sørover så defor jeg finner ikke den ene bildet som viser de to veggene i linje.

sindre sier: Stillingen Leo står på er vel en flak-stilling av et eller annet slag, men kaliber og type må noen andre ta seg av.

en nylig tråd av en av de Erik'ene vi har her ang radar greier så nevnte han at det ikke kunne være radar eller lyktstilling på lyskasterne hadde som regel 3 foter, mulig dette?? pga var en stor nisje ved som er upraktsisk for ammo??

men den stillingen med søylen som har 8 stk 3 kanter på seg?? hva er dette??
Hilsen Bård.
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Post by Paul S. »

løno hadde vel bare en op hvis jeg ikke husker helt feil
Løno dukker opp på lister over radiostasjoner, både i tyske og norske lister. Men ser at KM planlegger byggeaktivitet der ute i 1941 og følger det opp i 1942 uten at jeg vet om der kom noe ut av det.
men den stillingen med søylen som har 8 stk 3 kanter på seg?? hva er dette??
Forstod det slik på forespørsel for noen år siden at det var for bombekaster.
mvh
Paul S.
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

Post by Atle M »

radiostasjon har jeg også,tilknyttet op jeg snakker om. var vel også snakk om lyskaster/flak der ute som aldri kom opp etter som jeg forsto,men somsagt jeg er ikke helt sikker :)
mvh Atle M
wittrup
Posts: 1
Joined: 26 Apr 2015 15:58

Re:

Post by wittrup »

Paul S. wrote:Vedlagt ett bilde som viser litt av Møvik. Pilen viser til Skogsfjellet. Stillingene der tyder på at her lå bla lyskaster m.m. Mulig dette var Leuchtgruppe Møvik, og evnt plasseringen for Fumg Møvik. Usikker på om den holder. Hvis noen har lyst til å lete litt kan de jo ta en titt i boken til Kobbeltvedt å titte på bildet av Freya radaren der.
Passer den in på Fjell, eller Møvik vs Signalen ?
mvh
Paul S.
Hei
ser ut som vedlagt bilde er borte, kan du poste på nytt?

Jeg har bladd en del i denne boken av Olav Kobbeltveit
Fjell festning - i krig og fred
Utgivelsesår: 2006
ISBN: 978-82-514-0691-8
og kan ikke se at der er noe bilde av en Freya radar.

Hvilken bok er bildet fra?
Jeg vil gjerne se det, om det er i området Møvik, Skogsfjellet, Nese eller Signalen tror jeg at jeg skal kjenne det igjen.
Post Reply

Return to “HORDALAND”