Korsnes

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Korsnes

Post by Jetsam »

Noen som vet om Korsneset Fort skal nedlegges for godt? Var på Korsneset i går, og kom til en bom med div. Adgang forbudt skilt. Men fikk kikket litt rundt det lell, og det virker som det synges på siste verset. Blant annet var Ammo bunker gjenmurt og en brakke ryddet ut. Takker for svar.
Mvh Jetsam
Thomas L
Posts: 892
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Post by Thomas L »

Vet ikke hva som foregår der, men har klippet dette ut fra regjeringen.no

"Foreslått tatt ut av aktiv militær bruk"

Thomas
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Post by Jetsam »

Gadd ikke ta noen bilder derifra,siden det stod at det var militært område, men det står ett oppslag om at det skytes med skarpt der hver mandag og onsdag, til dags dato 09. "Dette er ett militært område,adgang forbudt" Men,vi får se hva tiden viser. :)
Mvh Jetsam
Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Post by Jetsam »

Ved nærmere ettersyn. "Kvam" ? Korsneset ligger i Os, men så er Korsnes ett populært stedsnavn merker jeg :)
Mvh Jetsam
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Korsnes

Post by Natter »

Jetsam wrote:Noen som vet om Korsneset Fort skal nedlegges for godt? Var på Korsneset i går, og kom til en bom med div. Adgang forbudt skilt. Men fikk kikket litt rundt det lell, og det virker som det synges på siste verset. Blant annet var Ammo bunker gjenmurt og en brakke ryddet ut. Takker for svar.
Korsnes er fremdeles et aktivt militært øvingsområde, og det er så vidt jeg vet ingen planer om at det skal avhendes mtp. pågående aktiviteter/brukende avdelinger...
Jetsam wrote:Ved nærmere ettersyn. "Kvam" ? Korsneset ligger i Os, men så er Korsnes ett populært stedsnavn merker jeg :)
Forutsatt at det ikke er enda flere "Korsnes" i området, ligger dette i Bergen kommune.
Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Re: Korsnes

Post by Jetsam »

Ok,det var det jeg trengte og vite. Seff, det ligger i Bergen. Takk for info!
Mvh Jetsam
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Post by Knut Ø. »

Er dette samme Korsnes der det vart anlagt eit nytt torpedobatteri for ca 10 år sidan? Dette torpedobatteriet er vel nedlagt. Er det i bruk til noke i dag?

Var inne i anlegget i for ni år sidan og gjorde eindel opptak. Imponerande anlegg og nettopp ferdig. Meiner det vart nedlagt rett etterpå.
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Post by Paul S. »

Er dette samme Korsnes der det vart anlagt eit nytt torpedobatteri for ca 10 år sidan? Dette torpedobatteriet er vel nedlagt. Er det i bruk til noke i dag?
Var inne i anlegget i for ni år sidan og gjorde eindel opptak. Imponerande anlegg og nettopp ferdig. Meiner det vart nedlagt rett etterpå.
Er nedlagt, og etter det jeg forstår fylt i med betong. Vedlagt bilde men en "rest" fra torpedobatteriet. Korsneset er vel ikke plassen til å bli fersket på :-)
Bedre å be om tillatelse.
Paul S.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Post by Sindre »

Er det ikke her de bygget kommandosentral for vestlandet da, før de la det ned "året etter"?
Sindre
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Post by Knut Ø. »

Torpedobatteriet var fiks ferdig når vi var inne våren 2000. Om det i tillegg hadde ein annan funksjon som kommandosentral veit eg ikkje.
Eg trudde faktisk at anlegget var kjøpt opp av ei eller anna bedrift i fiskeribransjen men dette kan ikkje stemme viss det i dag er stengt og "fyllt opp" med betong. Hugsar at alt utstyr var plassert i containarar som var forankra med kjetting i taket, meiner også at dei stod på eit fjær-/gummiputesystem. Minnest også at det var torpedoar på plass i laderammene. Imponerande anlegg. Det som er like "imponerande" er at dette kosta over ein milliard å bygge, og det var fullført sjølv om det vart vedtatt nedlagt før det vart bygt ferdig.

Vi gjorde eindel opptak på oppdrag frå KAINSP (Finseth). Hadde med vanleg fotokamera men fekk likevel ikkje lov å ta bilder til privat bruk sjølv om anlegget då var vedtatt nedlagt.
Last edited by Knut Ø. on 07 Apr 2009 14:37, edited 1 time in total.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Post by Sindre »

Anlegget var bygget for å motstå atombombeangrep, derfor var alt av essensielt utstyr fjæret og gummiert slik at man skulle overleve sjokket og trykkbølgene, om enn ganske forslått. Jeg tviler på at det er overtatt av private, jeg tror det er lagt i møllpose og nok kan gjøres operativt igjen. I 2002 var det i alle fall fremdeles militære vakter på anlegget, såvidt jeg vet.

Imponerende bruk av penger...
Sindre
Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Post by Jetsam »

Hehe,det er jo faktisk ingen problem og komme seg inn på området. Men fornuften seirer som regel over nyskjerrighet,så drog en annen plass.
Mvh Jetsam
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Post by Sindre »

Det er vel mange steder det er lett å ta seg inn, men som det kanskje ikke er lov å gå for det om. At noe er mulig betyr ikke at det er lurt... eller lov.
Sindre
Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Post by Jetsam »

Sindre wrote:Det er vel mange steder det er lett å ta seg inn, men som det kanskje ikke er lov å gå for det om. At noe er mulig betyr ikke at det er lurt... eller lov.

Det jeg påpekte. :)
Mvh Jetsam
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

Post by Einherjer »

Angående status på batteriet, se tråden her: http://www.kystfort.com/forum/topic2405.html

Det er snakk om tre torpedobatterier i artikkelen i F, antar at det er snakk om Herdla, Korsnes og Aglapen i Malangen
Post Reply

Return to “HORDALAND”