Jeg gikk en tur på Smøråsfjellet for et par uker siden, og la merke til at det var markert en "Tysk kanonstilling" på turkartet for området (se vedlagte utsnitt). Noen som vet hva som har vært her - jeg kan ikke se at de britiske e-kartene angir noe i dette området?
Bildene viser hva jeg fant på stedet... (ca. pos - UTM32: E 299756 / N 6689316 ). Har jeg gått glipp av noe mer (det var et forferdelig vær, som ikke innbød til altfor mye leting)?
Smøråsfjellet
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Attachments
-
- IMG_3818.jpg (154.71 KiB) Viewed 1844 times
-
- IMG_3817.jpg (141.56 KiB) Viewed 1844 times
-
- IMG_3815.jpg (149.33 KiB) Viewed 1844 times
-
- IMG_3813.jpg (150.49 KiB) Viewed 1844 times
-
- Turkart-Smøråsfjellet.jpg (73.8 KiB) Viewed 1844 times
Tror ikke du har gått glipp av noe. Har selv vært på stedet og i følge de som "driver" Smøråsfjellet var dette kanonstillingen.
Letet også i området rundt da vi ikke kunne få dette til å harmonere med en kanonstilling.
Henger nok sammen med andre stillinger som lå på andre siden, og minefeltet som lå i bakken til Vallaheiene. Er/var vel muligens enkle Mg/Obs stillinger.
mvh
Paul S.
Letet også i området rundt da vi ikke kunne få dette til å harmonere med en kanonstilling.
Henger nok sammen med andre stillinger som lå på andre siden, og minefeltet som lå i bakken til Vallaheiene. Er/var vel muligens enkle Mg/Obs stillinger.
mvh
Paul S.
Takk for tilbakemelding! (militærhistorie er kanskje ikke Smøråsfjellets venners sterke side, men de skal i alle fall ha kredit for tilrettelegging av et spennende turområde - spesielt for barnPaul S. wrote:Tror ikke du har gått glipp av noe. Har selv vært på stedet og i følge de som "driver" Smøråsfjellet var dette kanonstillingen.
mvh
Paul S.

Enig med det. Området er nesten som en opplevelsespark slik det framstår nå.de skal i alle fall ha kredit for tilrettelegging av et spennende turområde - spesielt for barn
Kan jo nevne at lenger sørvest, litt utenfor turløypene ligger der to-tre bunkere på ett høydedrag retning Kalandsvannet og Stend.
mvh
Paul S.
- Skygge i Bjørgvin
Mer info :
side 15-16
http://www3.bergen.kommune.no/byfjellen ... lag_06.pdf
side 15-16
Også på side 22-23 med bilder av en bunker på Orrhaugane (stedet ligger noen hundre meter nord fra Klokkarvatnet i triangelen Titlestad / Hamre / Sæle), skjekk Bergenskart > Stedsnavnkart.Fra Smørås går det en gammel kjerrevei opp på
Hamrefjellet og i ring rundt Bjørnekletten,
Bjørnevatn og Smøråskletten, med en utløper til
Nøttveit vest for Bjørnevatn. Veien er imidlertid
ikke en ordinær kjerrevei, men er bygget som
forsvarsanlegg av soldater innkalt til
nøytralitetsvakt i 1914-15. Etter 1898 var Bergen
by svært vanskelig å erobre fra sjøsiden. Man
fryktet derfor landgang på Fanahammeren eller
Flesland-Hjellestad området, og landverts
fremrykning herfra. Militærveien var derfor ment
for nærforsvar med mobile 8,4 cm feltkanoner.
Fra Hamrefjellet kunne man dermed beskyte en
fiende i hele området mellom Fanafjellet og
Nordåsvannet. Militærveien skulle bare gi sikker
tilkomst og tilførsel av ammunisjon samt rom for
manøvrering av artilleriet.
Storparten av vaktstyrken var bygdefolk som
visste hvordan kjerreveger på bygdene ble laget.
Så er også Militærvegen bygget slik gårds- og
Fra Fanafjellet mot Lysskaret og Lysefjorden. Foto: Byantikvaren
Parti av Militærveien. Foto: Byantikvaren
Kulturminnegrunnlag for Byfjellene Sør 2006
16
kjerreveier ble laget på 1800-tallet, med steinsatt veilegeme og veikanter av større
steinblokker. Veien er i god teknisk stand og vedlikeholdes av lokale krefter. Men tett tilvekst
av vegetasjon krever stadige tiltak
for å hindre at røtter forårsaker
utglidning av fundamenter og
gjengroing av veilegemet. Slik den
fremstår i dag er den både et
militærhistorisk og veiteknisk
viktig kulturminne.
Veien har stedvis fått nytt
grusdekke, og over myrete partier
er det enkelte steder lagt tredekke.
Langs lengre strekninger er det
opprinnelige dekket av større
steiner og håndsteiner i behold og
bra vedlikeholdt.
På Smøråsfjellet finnes også
enkelte andre militærhistoriske
minner. I dette
kulturminnegrunnlaget er det
dokumentert tre bunkere og en
skytter-/løpegrav. Disse blir
beskrevet i kapittelet om
krigsminner.
Ka tenker dere om en tur til Smørås/Hamre område og Kaland/Søfteland senere i år?Innenfor området som dekkes av dette kulturminnegrunnlaget finnes der enkelte fysiske krigsog
forsvarshistoriske minner. Minnene det er tale om er i første rekke den såkalte
militærveien som beskrives i kapittelet om ferdselsårer. Videre finnes her en løpe-/skyttergrav
og tre bunkere.
På sørøst-siden av Smøråsfjellet finnes en løpe- eller skyttergrav. Den ligger like øst for
”Ytrestien” ved Revasteinen. Skyttergraven er tørrmurt og skal være anlagt
under andre verdenskrig. Den ligger i et skogholt av gran som nå delvis er ryddet.
Smøråsfjellets Venner har tynnet ut skogen her og har også avdekket og gravd frem
skyttergraven. Under krigen, da her var mindre vegetasjon, må det ha vært godt utsyn herfra
mot Vallaheiene med Osvegen og Kalandsvatnet.
Skytter-/løpegrav på Smøråsfjellet. Foto: Byantikvaren
Kulturminnegrunnlag for Byfjellene Sør 2006
22
Helt sør på Hamrefjellet finnes tre bunkere tett samlet på en høyde som kalles Orrhaugane. De
ligger i dag godt skjult i den tette granskogen, men har hatt fritt og godt utsyn ned mot
Klokkarvatnet, østover mot Hamre og vestover mot Fanahammeren. To av bunkerne har ser
ut til å ha vært utkikksposter med smale skyteskår. Den siste har ingen andre åpninger enn
døren, og har antagelig vært et ammunisjonslager eller lignende.
I randsonene for fjellområdene ble det flere steder anlagt batterier og forsvarsverk, deriblant
minefelt. Britiske etteretningskart fra 1944 viser militære anlegg ved Stend, Fanahammeren,
Breivika ved Rød, Austrevågen og på begge sider av eidet på Krokeide. Den søndre delen av
Korsneset var tungt befestet, og er stadig militært område og avstengt for publikum. Disse
områdene ligger utenfor området som dette kulturminnegrunnlaget dekker, og er derfor ikke
undersøkt nærmere
Følg Bergensernes Fjellverden på Instagram for glimts of the forgotten past på Byfjellene :)
Takk, det var interessant!Skygge i Bjørgvin wrote:Mer info :
side 15-16
Jeg ser at de har flere slike "kulturminnegrunnlag", så det finnes sikkert mer nyttig informasjon om andre områder i kommunen også der.
Det er de bunkerne nevnt tidligere i tråden.Også på side 22-23 med bilder av en bunker på Orrhaugane (stedet ligger noen hundre meter nord fra Klokkarvatnet i triangelen Titlestad / Hamre / Sæle), skjekk Bergenskart > Stedsnavnkart.
Jeg blir gjerne med på tur om det passer. Er mye "knask" i området Vallaheiene/Kaland/Søfteland/Stend, nok til en dagstur om man ønsker det.
mvh
Paul S.
Jeg slenger inn en melding her:
Jeg har også lurt litt på den "tyske kanonstillingen" på Smørås/Valla, takk for svar (spekulasjoner) her.
Bunkersene som ligger mellom Klokkarvatnet og Hamrefjellet har jeg besøkt da jeg jobbet på en skole i nærheten. I tillegg ligger det bunkerser på (såvidt jeg husker) både Fanaholmen og Stendaholmen. Disse to holmene ligger innerst i Fanafjorden, og du må (selvfølgelig) ha båt for å komme til dem. Hvilken type og funksjon vet jeg ikke. Innenfor Stendaholmen, i området rundt Melkeviken, er det vel også noen anlegg såvidt jeg husker, rundt parkeringsplassen til Hordamuseet.
Jeg er oppvokst på Søfteland og blir gjerne med på ekspedisjon med lommelykt i området Fana-Os dersom noen vil avgårde. Kontakt meg gjerne på epost jonny.eriksen@gmail.com, jeg er ikke ofte innom dette forumet.
Jeg har også lurt litt på den "tyske kanonstillingen" på Smørås/Valla, takk for svar (spekulasjoner) her.
Bunkersene som ligger mellom Klokkarvatnet og Hamrefjellet har jeg besøkt da jeg jobbet på en skole i nærheten. I tillegg ligger det bunkerser på (såvidt jeg husker) både Fanaholmen og Stendaholmen. Disse to holmene ligger innerst i Fanafjorden, og du må (selvfølgelig) ha båt for å komme til dem. Hvilken type og funksjon vet jeg ikke. Innenfor Stendaholmen, i området rundt Melkeviken, er det vel også noen anlegg såvidt jeg husker, rundt parkeringsplassen til Hordamuseet.
Jeg er oppvokst på Søfteland og blir gjerne med på ekspedisjon med lommelykt i området Fana-Os dersom noen vil avgårde. Kontakt meg gjerne på epost jonny.eriksen@gmail.com, jeg er ikke ofte innom dette forumet.