48./H.K.A. Rgt.977 Røtingi

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

48./H.K.A. Rgt.977 Røtingi

Post by Erling »

Turtipset i dag er Røttingen på Lepsøy i Os. På dette kystfortet var det følgende utstyr. Se under.
Det var oppsatt et mannskap på 105 mann.
Fortet ligger på Synnøytangen og ikke på selve Røtinga. Eføyne har fått virkelig fått grobunn her ut, så liker du å ta deg frem i med machetekniv er dette det rette stedet. Ellers kan du selvfølgelig følge veien å se ting derfra. Legg spesielt merke til kamofargen på bunkerne. Desverre har også beboerne begynt i å fylle i inngangene på en del av bunkerene. Her vil du også finne kreativ løsninger på gjenbruk av stillinger. Noen av kanonstillingene også blitt brukt som grunnmur på hytter. Kommandobunkeren ligger inni i en hage, så her bør man spør om lov først. Dette er bare en liten kommandobunker. Du vil finnere bunkere i Vf serien.
Parkeringsplassen er det dårlig med, så sett bil der det er merket P på kartet.
Ha en fin tur.
Erling
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Erling on 04 Jan 2010 1:24, edited 1 time in total.
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Post by Vevang »

Har vært der 4 ganger for å kikke på kommandobunker
Aldri noen hjemme PDT_Armataz_01_04
mariuslepsøe
Posts: 23
Joined: 08 Mar 2009 21:16
Location: Os i hordland

Post by mariuslepsøe »

Det ligger på Lepsøy i Os ikke Fana :(
User avatar
Niebels
Posts: 69
Joined: 25 Oct 2015 14:36

Re: 48./H.K.A. Rgt.977 Røtingi Os

Post by Niebels »

Engels etteretning 1944.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Niebels on 06 Jan 2016 0:01, edited 2 times in total.
User avatar
Niebels
Posts: 69
Joined: 25 Oct 2015 14:36

Re: 48./H.K.A. Rgt.977 Røtingi

Post by Niebels »

slettet , kommer bedre bilder fra komanndo innside
Last edited by Niebels on 01 Jan 2016 23:53, edited 2 times in total.
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Re: 48./H.K.A. Rgt.977 Røtingi

Post by Paul S. »

Igjen artige greier fra en el annen plass, men det fra Google Earth er full av feil og mangler.
Uansett, kjekt at du poster ting fra Hordaland :-)
mvh
Paul S.
User avatar
Niebels
Posts: 69
Joined: 25 Oct 2015 14:36

Re: 48./H.K.A. Rgt.977 Røtingi

Post by Niebels »

ALLE mine innlegg er mine estimeringer. Jeg tar forbehold om feil ja , og vil vel ha en del feil ,heilt til eg har eksakte papirer fra Todt Arkivet i Oslo.
Jeg er søkende etter eksakt informasjon om anleggene i Os hordaland generelt og vist du kan hjelpe meg å klarifisere mye av dette , vil dette bli svært verdsat. Men vist du skal kommentere allt jeg poster og mer eller mindre si at det er heilt ueksakt informasjon, misledende til tider , vil eg at du kan ivertfall sier ka du meiner er feil med mine påstander.

mvh
Niebels
Last edited by Niebels on 01 Feb 2017 11:55, edited 2 times in total.
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Re: 48./H.K.A. Rgt.977 Røtingi

Post by Paul S. »

Men vist du skal kommentere allt jeg poster og mer eller mindre si at det er heilt ueksakt informasjon, misledende til tider , vil eg at du kan ivertfall sei ka du meiner er feil med mine påstander.
Ser jo at mitt svar var noe dumt for å si det pent, men trodde ikke det var du som hadde laget kartene. Så får bare gjenta det siste fra forrige post, kjekt at du poster ting fra Hordaland :-)
mvh
Paul S.
User avatar
Niebels
Posts: 69
Joined: 25 Oct 2015 14:36

Re: 48./H.K.A. Rgt.977 Røtingi

Post by Niebels »

Takk skal du ha Paul !


Jeg prøver lage ett komplett bilde av krigen i Bergen Sør ( Os / Korsfjorden / Bjørnefjorden generelt) .
ALL hjelp settes pris på !

Dette er ett Album fra en tysk soldat som tjenestegjorde på dette fortet HKB 48/977 Røttingen i 2 år :


http://festungnorwegen.net/gallery/disp ... play_media

ALLE rettigheter til disse bildene tilhører .. FestungNorwegen.net

mvh

Christian
Last edited by Niebels on 31 Dec 2015 0:33, edited 2 times in total.
User avatar
Niebels
Posts: 69
Joined: 25 Oct 2015 14:36

Re: 48./H.K.A. Rgt.977 Røtingi

Post by Niebels »

Innsiden av komanndo bunker , noen som identifiserer festene på veggen og kva som vart festa her ? , er ikke di beste bildene , men heller ikke mye mær og se.. 10m2

kommandobunker Røttingen 004.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Niebels
Posts: 69
Joined: 25 Oct 2015 14:36

Re: 48./H.K.A. Rgt.977 Røtingi

Post by Niebels »

Noen bilder fra en utflukt på HKB 48/977 Røtingi.

Fokus i dag er mest på den Nord og vestlige delen av fortet (50% av fortet) , denne delen var Flak/MG/Lyskaster ifølge E kartene , samt demning og mulig p.a.k /mortar
Jeg fant masse ammo bunkers og en del stillinger her , samt en stilling som virkelig hadde passet en P.A.K / feltkanonen for skyting Nord-nordvest.
Enormt nettverk av veier og stier skjult i naturen samt en bunkers med vinduer som passer bra inn med en slags vaktbu.
Også noen bilder fra Messen / oppstillingsplassen.


Kartet er laget etter mine turer på fortet,info fra lokalfolk og spekuleringer med E kartene som utgangspunkt.

Dette er ca halvparten av HKB 48/977 , resten kommer i senere poster.

mvh
Niebels
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Niebels on 01 Feb 2017 11:56, edited 5 times in total.
User avatar
Niebels
Posts: 69
Joined: 25 Oct 2015 14:36

Re: 48./H.K.A. Rgt.977 Røtingi

Post by Niebels »

Demningen .
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Niebels
Posts: 69
Joined: 25 Oct 2015 14:36

Re: 48./H.K.A. Rgt.977 Røtingi

Post by Niebels »

Flere bilder Røtingi nord - nordvest.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Niebels
Posts: 69
Joined: 25 Oct 2015 14:36

Re: 48./H.K.A. Rgt.977 Røtingi

Post by Niebels »

Kanonstilling nr. 1 på vest/nordvest siden av fortet .

Sikten er mot sørvest på bildet , som jeg foresten lånte av Paul S .

Fant foto i en annen link her på Kystfort, ang HKB48/977 : http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... &start=105

S.L ( search Light ) på 150 cm kan være plassert lenger oppe på haugen (noen av disse lysene var også montert på traller eller vogner for lett forflytning.. ? )

En liten flate bak 100mm stillingen og sør for Flak stillingen en plass, ( finner en liten flate som ser støpt ut , men ligger metervis med greiner og trær over, får ikke inspisert nermere)

Dei 2 stykk 60cm S.L nevnt i tidligere poster er mest sannsynligt plassert på sørsiden av fortet og vil bli representert i en senere post fra denne delen av fortet .

mvh
Niebels
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Niebels on 01 Feb 2017 11:59, edited 4 times in total.
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

Re: 48./H.K.A. Rgt.977 Røtingi

Post by Kvarven »

:bra:
Post Reply

Return to “HORDALAND”