MKB 5./504 Skjellanger (Skjellanger fort)

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
colletorww2
Posts: 6
Joined: 02 Oct 2009 23:47
Location: Radøy

MKB 5./504 Skjellanger (Skjellanger fort)

Post by colletorww2 »

Har vært en del på Skjellanger fort, og lurte på om det var ganske vanlig å finne småting som soldatene muligens har lagt igjen? Jeg har funnet en del Krag Jørgensen patroner fra 1940-43 som forsvaret mest sannsynlig har brukt etter krigen, og noe som ligner på et par vinterbusker, knappene ligner på de som ble vanligvis brukt av tyskerene.

Og har tenkt å kjøpe metalldetektor for å lete(Trenger jeg tillatelse for å lete på Skjellanger?) Kjenner også en fyr som har vært og lett på Hvalsmoen og funnet blant annet en tysk skje og en del andre ting...
User avatar
Tarjei
Posts: 923
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Post by Tarjei »

Trodde Skjelanger fortsatt var militært område, dog med utgangspunkt i saksdokumenter hos Meland kommune kan det se ut som Skifte har vært på besøk, så da er det kanskje tilbakeføring på gang...
User avatar
colletorww2
Posts: 6
Joined: 02 Oct 2009 23:47
Location: Radøy

Post by colletorww2 »

Tarjei wrote:Trodde Skjelanger fortsatt var militært område, dog med utgangspunkt i saksdokumenter hos Meland kommune kan det se ut som Skifte har vært på besøk, så da er det kanskje tilbakeføring på gang...
Det er nok ikke akkurat noe "Militært område" lenger, det eneste som bevokter festningen er et par kuer som er på besøk iblandt.
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Post by Paul S. »

(Trenger jeg tillatelse for å lete på Skjellanger?)
Det er nok ikke akkurat noe "Militært område" lenger, det eneste som bevokter festningen er et par kuer som er på besøk iblandt.
Enten er du veldig ung(under 15?), eller så driver du å fisker og ser hva som napper.
Samma hva, du vet utmerket godt hva det går i på Skjelanger.
Personlig synes du bør bruke det du har fått utlevert på en mer konstruktiv måte.
mvh
Paul S.
User avatar
colletorww2
Posts: 6
Joined: 02 Oct 2009 23:47
Location: Radøy

Post by colletorww2 »

Paul S. wrote:Enten er du veldig ung(under 15?), eller så driver du å fisker og ser hva som napper.
Samma hva, du vet utmerket godt hva det går i på Skjelanger.
Personlig synes du bør bruke det du har fått utlevert på en mer konstruktiv måte.
mvh
Paul S.
Onkelen til faren min jobbet en del på festningen et par år, jeg har vært med faren min et par ganger, mest bare for å se rundt og ta bilder, men har funnet et par patroner, jeg har ikke tenkt å kjøpe metalldetektor bare derfor, hvis du tror at jeg ikke har noe respekt for krigen eller noe sånt så tar du feil...
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Post by Natter »

Evt. fravær av en synlig portvakt, betyr ikke at området ikke er militært (og det betyr heller ikke at det ikke er bevoktet...). Skilt er ikke satt opp for pyntens skyld.
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Post by Paul S. »

Onkelen til faren min jobbet en del på festningen et par år, jeg har vært med faren min et par ganger, mest bare for å se rundt og ta bilder, men har funnet et par patroner, jeg har ikke tenkt å kjøpe metalldetektor bare derfor, hvis du tror at jeg ikke har noe respekt for krigen eller noe sånt så tar du feil...
Skal du ta turen på Skjelanger så bli heller med onkelen til faren din. Det er fremdeles øvelsesområde, så det tar seg dårlig ut å vandre der inne uten tillatelse.
Skal du bruke metalldektektor så ta deg en tur til Skurtveit, Rossland og Bøvågen f.eks. Sikkert noe artig der, og der er i tillegg litt å se på.
mvh
Paul S.
User avatar
colletorww2
Posts: 6
Joined: 02 Oct 2009 23:47
Location: Radøy

Post by colletorww2 »

Paul S. wrote: Skal du bruke metalldektektor så ta deg en tur til Skurtveit, Rossland og Bøvågen f.eks. Sikkert noe artig der, og der er i tillegg litt å se på.
mvh
Paul S.
Høres spennende ut, litt mer info hadde vært kjekt...
User avatar
sundgot
Posts: 404
Joined: 05 Jan 2011 13:06

Re: Skjellanger fort

Post by sundgot »

http://www.verneplaner.no/?f=landsverne ... 233306&a=6
Kanonene var bestilt fra England i 1912 og levert i 1920, sterkt forsinket av krigen.
De ble liggende i 19 år i et skur i Ramsund i Ofoten i påvente av å bli montert på Ramnes ved innseilingen mot Narvik.
Først i mars 1940 ble de flyttet til Bergen, hvor de ved krigsutbruddet lå på en kai
og ventet på å bli montert på det nye batteriet på Skjellanger.
Tyskerne fulgte de norske planer.
:blee:
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Re: Skjellanger fort

Post by Espen K »

Ser at skifte er ute å innheter anbud på følgende arbeid på Skjelanger fort:

- Miljøsanere og rive 7 bygninger i tre med totalt areal ca 632m2 BTA

- Miljøsanere og sikre et fjellanlegg med totalt areal ca 165m2

Med oppstart i Mars 2014.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Skjellanger fort

Post by Natter »

Fikk noen dokumenter via OEP på dette (foreløpig er det kun Skifte Eiendom som har levert), med bla en del tegninger og bilder.

Venter som sagt på svar fra flere etater ift Skjellanger + saneringen av anleggene på Flesland som også starter i mars

Det er jo fritt frem for hvem som helst å lete opp/bestille selv fra OEP, men jeg har zippet hele "OEP-folderen" min i tilfelle noen er interessert i det jeg har på en del andre anlegg også (som skattebetaler synes jeg det er greit om en kan unngå å jamme ned byråkratene med slike bestillinger... ;) ).
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Skjellanger fort

Post by Natter »

Zip-fil oppdatert med sist mottatte dokumenter vedr Skjellanger, Flesland og Korsnes:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/386 ... %20OEP.zip
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Skjellanger fort

Post by Natter »

Svært svakt trykk på disse gamle kartene (dette er så godt jeg klarer å få frem detaljene):
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
meteor
Posts: 96
Joined: 26 Jun 2012 21:35
Location: Askøy

Re: Skjellanger fort

Post by meteor »

Var det noen datering på det siste kartet?
Med vennlig hilsen Meteor
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Skjellanger fort

Post by Natter »

meteor wrote:Var det noen datering på det siste kartet?
Ikke med mindre du klarer å tyde noe. Ut fra samlingen det kommer fra, er det nok laget i 1945.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “HORDALAND”