UAS Hatvik på Os

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

e21baur
Posts: 18
Joined: 27 Jul 2015 2:11

Re: UAS Hatvik på Os

Post by e21baur »

Jeg bruker outterra. Det bruker google earth topologi, dvs hvis du suser rundt i bergen, er horisonten med fjell akkurat ekte. koster vel 15 euro for full versjon husker jeg riktigt... outterra er fremdeles i testfasen så oppdateringer kommer løpende. 3dmodeller henter du fra denne siden, har de fleste regelbaus og ww2 relaterte 3d objekter. regelbau søk ga over 300 hits.

http://www.outerra.com/
https://3dwarehouse.sketchup.com/search ... ass=entity

For å "kode om sketchup modeller må du ha en 3d editor som ja skecthup"
Går fint med en demoversjon:

http://www.sketchup.com/

Du bruker sketchup programmet med å åpne for.eks 3dmodellen og exporterer den til fbx file.
Åpner outerra, Ctlr + f7 for å importere fbx filen.
Ta og søk på youtube ang importing sketchup outerra.
virker dårligt på amd maskiner, bruker nvidia compression tool til import rendering så helst intel/nvidia kort.

Men resultatet er mindblowing, ser dønn ekte ut ang horisonten.for eks kvarven festning kjenner mann seg igjen pga utsikten for eks.

Lykke til.
gamer73
Posts: 33
Joined: 17 Nov 2015 14:23

Re: UAS Hatvik på Os

Post by gamer73 »

Wow tusen takk:) Dette skal jeg nok benytte meg av!

Jeg skal i hovedsak legge inn skyttergraver og MG-stillinger, så dette blir vel bare som "streker" i en modell (regner med man ikke kan "grave seg ned i modellen"). Det jeg ser for meg at jeg KAN gjøre er å se "hva tyskerne så" dengang dem bemannet disse stillingene, for nå er det jo ganske tett skog rundt dem aller fleste av dem.

Jeg har en heftig "gamer" PC så vil tro at dem takler dette;)

Skal bli gøy å gå i gang med og håper at det ikke tar altfor lang tid før jeg får satt i gang.

Tusen takk for tips!

PS: Dette har satt meg i STORE tanker!! Jeg har alltid ønsket å "se for meg" hvordan bergensdalen var i steinalderen, og hvordan det jeg liker å kalle "sivilisasjonens vugge" startet omtrent der Brann-stadion ligger i dag;). Nå kan jeg faktisk bruke dette programmet til å slette all bebyggelse, rekonstruere havnivå, rekonstruere vegetasjon og skog...og ikke minst...lage boligen "min stamfar" bodde i dengang for ca 10000 år siden;)...så får vi ta krigen etterpå;) (heldigvis har jeg utdanning som letter rekonstruksjonen av steinalderen)
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Re: UAS Hatvik på Os

Post by Paul S. »

Håper jeg kan bruke bildene dine fremover, skal legge navnet og hvor det er skaffet på hvert bilde hvis det er ønskeligt. og sende mail på hvert bilde om nødvendig, kanskje sende deg mailer om hvert enkel side for godkjenning !!
Håper jeg kan samarbeide både med deg og kystfort.com videre fremover.
Jeg trenger all hjelp jeg kan få. og kommer nok til å spørre mye i kystfort fremover ang småting jeg lurer på ang lokale ting i os.
Flotte bilder du har, kan jeg spørre om det er orginale bilder du har scannet?
Løsningen din er grei den med "Pic from Kystfort.com User : Paul.S". Det er alltid kjekt å bli kreditert og samtidig signaliserer det at man driver ett seriøst nettsted..
Bildene er utdrag scannet fra orginalbilder i egen samling.
mvh
Paul S.
User avatar
Niebels
Posts: 69
Joined: 25 Oct 2015 14:36

Re: UAS Hatvik på Os

Post by Niebels »

Klarte endelig å somle kroppen min ut på Hatvik etter noen nye oppdagalser!
Rettelser fra tidligere spekulasjoner er lokalisering av torpedonettet samt eksakt lokalisjon av trebryggen takket vere ett spionfoto fra Os kommune.

mvh
Niebels
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Niebels on 02 Feb 2017 9:44, edited 3 times in total.
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Re: UAS Hatvik på Os

Post by Paul S. »

Vedlagt utsnitt av to bilder som viser nettet på Hatvik. Det ene viser en ubåt på vei inn.
mvh
Paul S.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Niebels
Posts: 69
Joined: 25 Oct 2015 14:36

Re: UAS Hatvik på Os

Post by Niebels »

Stilige bilder Paul ! takk for at du deler av samlingen , settes stor pris på !

tok meg en tur på nordsiden av Basen , fant festene til torpedonett samt andre fester,
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply

Return to “HORDALAND”