MKB Fjell, våpenliste.

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

MKB Fjell, våpenliste.

Post by Paul S. »

Hei
Fjell igjen..
Er der noen som har en "riktig" oversikt over våpen på Fjell pr.mai 45 ?
Listene som er nevnt er jo så spekket med feil at man kan lure på hvor infoen kommer fra.
Bla. er der listet 30 2 cm flak. Så der har man straks ca.150 mann bare for å betjene de. Så er der listet 30 3 cm flak, hva nå enn dette kan være. Uansett, ca 150 mann til. Så er der 8 4 cm flak med ca 65 mann, og 2 3,7 cm med ca 16 mann, og til slutt 2 2,5 cm flak med ca 10 mann.
Så bare for å betjene og støtte dette er man kjapt oppe i 450 mann. Man trenger jo ikke være rakettforsker for å se at dette ikke stemmer.
Hvis man ser litt på listene og prøver og dra ut det som ser ut som doble ting, samt passer det inn i forhold til stillinger etc etc., da koker det ned til noe sånt:
4X4 cm Flak(Bofors)
3X2 cm Flak
2X3,7 cm Flak
2X2,5 cm Flak(Hotchkiss ?)
Så kan man legge til det andre:
4X10,5 cm Flak
2X8,8 cm ?
1X3,7 cm Kwk ?(fransk ?)
4X3,7 cm Pak
4X6 cm bombekaster(Gr.W.225(f) ?)
3X5 cm bombekaster(M-19)
14X81-86mm bombekaster(franske/russiske m.m ?, usikker på 86 mm ?)
37XMg 34 (34 og 42?)
1X Flammekaster, tung (schwerer Flammenwerfer 41 ?)
53X Flammekaster, middels tung (Abwehrflammenwerfer 42 og/eller Mittlere Flammenwerfer 35 ?)
Det over er kun sydd sammen av ymse ting og tang, men vil svært gjerne ha kommentarer på den listen. Det kjekke haddde jo vært om noen hadde en liste over hva som virkelig var til stede.
mvh
Paul S.
Last edited by Paul S. on 11 Dec 2016 20:48, edited 1 time in total.
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

Post by Atle M »

tror nok du har meget rett i det du sier angående betydlig overdrevet arsenal på fjell.noe av dette kan vel være at området ikke var ferdig utbygd men planlagt med totalantallet som er nevnt? men det er mange myter og usannheter/synsinger/vandrerhistorier fra fjell og det er det som gjør plassen interessant.jeg har vært oppe der ett x antall ganger og en finner stadig noe nytt som enten bekrefter eller avkrefter rykter og historier som går.Når det går så langt at tom såkalte faktabøker er riv ruskende feil på enkelte punkter så er det grunn til og spekulere og virkelig sette seg ned og granske :)
Jeg akter iallefall ikke og la dette ligge,til det er det ALT for mye som ikke stemmer !
mvh Atle M
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Post by Sindre »

Såvidt jeg husker er det fire garasjer for PaK-kanoner der oppe, så det kan jo stemme bra.. ? Kan legge til at jeg fant enda en MG-stilling i dag jeg ikke har sett før - like ved hovedinngangen.
Sindre
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

Post by Atle M »

antallet pak tror jeg stemmer men flakantallet??? mmmmm skeptisk :D
mvh Atle M
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Post by Sindre »

Atle M wrote:antallet pak tror jeg stemmer men flakantallet??? mmmmm skeptisk :D
Det er mange flakstillinger, men legger man sammen det der blir det litt drøyt. Er også skeptisk til antallet MG.. 37 er mange, men det virker så utrolig mye mer når man trasker rundt der oppe! Hver eneste m-19 hadde egen MG, hver eneste større bunker har en egen MG-stilling, og så kommer alle de små mg-bunkerne i tillegg... hmm..
Sindre
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

Post by Atle M »

tror vi må igang med ett pilotprosjekt her sindre :) ta med oss kart opp og systematisk begynne og merke av,telle og gjennomsøke ting og tang her...
mvh Atle M
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Post by Sindre »

Atle M wrote:tror vi må igang med ett pilotprosjekt her sindre :) ta med oss kart opp og systematisk begynne og merke av,telle og gjennomsøke ting og tang her...
Jeg er med på alt som er gøy. Meg, lommelykten, gpsen og en notisblokk.


Sitter selv på en våpenliste, skal se hvor den ligger hen...
Sindre
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Post by Sindre »

Da fant jeg listen jeg har... vet ikke hvor korrekt den er, men noe stemmer i alle fall med Pauls liste.

2x 10,5 cm Flak, helauto
2x 10,5 cm Flak, halvauto
4x 2 cm Flak
2x 8,8 cm Flak (mobile, står det oppgitt..)
1x 6 cm Tank-kanon (hvor nå enn den stod?)
3x 4,7 cm PaK
4x 3,7 cm PaK
30 x 2 cm Flak (Øh?)
37x MG-34
3x Fransk mitraljøse
?x Hollandsk mitraljøse
1x Norsk mitraljøse
1x Tung bombekaster
3x 5 cm M-19
53 x middels tunge flammekastere
1x tung flammekaster

Lurer på:
4x 3,7 cm PaK Hvor stod disse? Regner man kanonene som forsvarte inngangene?


Det står også at man etter krigen brant 4000 liter flammekasterolje. Litt av et bål... selv om man kanskje ikke brant alt på en gang.
Sindre
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Post by Erik E »

Hallo!

Interessant diskusjon, men tror det kan bli vanskelig å finne ut det endelige antallet våpen på Fjell da det var så mange involverte avdelinger....
Som kjent var det personell fra både marinen, hæren og Luftwaffe her og for å gjøre det ennå værre så rullerte man jo på disse.
Normalt så er det en del mobilt utstyr og MG`er som hører til infanteriet, men noen våpen er likevel "ortsfest" og hører til støttepunktet.
Noe luftvern hører til batteriet, mens noe hører til luftvernbatteriet Buskvann. Hvis man skal se bort ifra dette og lage en "komplett" liste, må man finne 3 våpenlister som er datert engang på slutten av krigen:
- MKB Batteriet Fjell
- Mar.Flak batteriet Buskvann
- Festungs Batl. 1013 under hæren

Eksempelvis er her en grov oversikt overselve batteriet MKB Fjell, og som man ser er dette ikke mye å skryte av (Tror denne listen er fra 1943)
(I tillegg til dette kommer jo Luftvernbatteriet og nærforsvaret)

- 1 stk tung MG (fransk)
- 1 stk MG (norsk)
- 1 stk 150cm lyskaster
- 2 stk 60 cm lyskastere
- 6 stk 2cm Flak
- 3 stk mittlere Flammenwerfer

Tror heller ikke løsningen er å telle alle Rs`er, da all umulig kunne vært bestykket på likt. Tror nok mye av nærforsvaret er vekselstillinger og ikke fast bemannet.....
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Post by Sindre »

Erik E wrote: - MKB Batteriet Fjell
- Mar.Flak batteriet Buskvann
- Festungs Batl. 1013 under hæren
Såvidt jeg har forstått og skjønt, gikk hele nærforsvarsanlegget, altså alle flak og mg-stillinger etc. under fellesnavnet "Torden Felix", stemmer det?
Sindre
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Post by Erik E »

Hele anlegget "henger i hop" ja, men i tyske kilder er jeg rimelig sikker på at bevæpning er brutt ned til forskjellige nivå!
Man KAN jo ha laget en en fellesliste, men andre steder hvor flere bransjer av Wehrmacht er samlet ser man at det er minimum delt opp mellom "Marine - Heer - Luftwaffe".
Eksempelvis er disse M19 bunkerne ikke bemannet av marinepersonell selv om de er fysisk tilknyttet marinebatteriet......

Erik
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Post by Paul S. »

Hei
Interessant diskusjon, men tror det kan bli vanskelig å finne ut det endelige antallet våpen på Fjell da det var så mange involverte avdelinger....
Joda, vanskelig er det. Men nå vet jeg mer enn jeg gjorde for 24 timer siden..:-)
Tidligere har jeg kun hatt den listen i blekken å forholde meg til, nå litt mer info.
Listen din bekrefter annen dokumentasjon, og funn, at man hadde 6X2 cm der oppe. Men i starten var dette 2 cm Madsen.
mvh
Paul S.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Post by Sindre »

Paul S. wrote: Men i starten var dette 2 cm Madsen.
Klatret forresten nedover russerstien og området rundt i forgårs, uten å finne rester av flak-stillingen du etterlyste på en annen tråd - men så vet jeg ikke helt hvor jeg skal lete, heller.
Erik E wrote:Hele anlegget "henger i hop" ja, men i tyske kilder er jeg rimelig sikker på at bevæpning er brutt ned til forskjellige nivå!
Man KAN jo ha laget en en fellesliste, men andre steder hvor flere bransjer av Wehrmacht er samlet ser man at det er minimum delt opp mellom "Marine - Heer - Luftwaffe".
Eksempelvis er disse M19 bunkerne ikke bemannet av marinepersonell selv om de er fysisk tilknyttet marinebatteriet......

Erik
Som betyr at lister for de forskjellige bransjene også kan overlappe hverandre?
Sindre
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3490
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Post by Erik H »

37XMg 34 (34 og 42?)
Når det gjelder antall MGèr så må man se forskjellen på MG posisjoner og riktig antall MGèr. Det kan godt være at fjell har 37 posisjoner, men det ville være feil å anta at det var like mange MGèr.

Erik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Post by Erik E »

Som betyr at lister for de forskjellige bransjene også kan overlappe hverandre?
Tror ikke listene overlapper, men heller at man må "plusse dem sammen"...Da er det viktig at man har lister fra samme tidsrom, ellers blir det fort veldig feil!

Eksempelvis er det listet opp mobile 8,8cm Flak her. Dette er jo et typisk Luftwaffe våpen og KAN jo henge igjen fra før marineluftvernet kom til Fjell? Samme ser man med disse 2,5cm Hotchkiss luftvernkanonene.....
Disse har jeg aldri sett listet opp for Luftwaffe i Norge, men derimot har jeg sett en del av disse brukt av hæren mot bakkemål, blant annet på sørlandet. Hvis disse som nevnes her også ble brukt av hæren, tyder det eksempelvis på at disse kom ETTER at Luftwaffe hadde reist....
Men da de dro regner jeg med de tok med seg våpnene sine!

Som sagt, vanskelig regnestykke og jeg skulle likt å sett grunnlaget for de tallene som ble oppgitt i Fjell-heftet.

Et våpen som er utelatt fre de fleste lister men som vi vet var der er denne 4,7cm Festungspak( t ) som sto til venstre for inngangen.
(Se også Erik H. sin video fra R 631 på hovedsiden)

Av andre "sikre" kan man telle Rs`er for Festungsgranatwerfer.... Disse var jo fastmonterte. Kan også regne 3 x Mg 34 for de to panserkuplene som 99% sikre.
Post Reply

Return to “HORDALAND”